Sunday, April 14, 2024

10 Tazkirah Syawal

 

1. Nak berRamadhan ada ilmunya, nak berSyawal pun sama. Nak berpuasa kena ada ilmu, nak beraya pun sama.

2. Tenang2kan hatimu kerana ada sahaja geng yang tak punya baju baru tapi pakai baju raya 1-2 tahun lepas.

3. Bukan batin sahaja. Semoga jasad kita juga dapat kembali kepada fitrah, atau mendekati fitrah. Detox dan pulihkan kesihatan dan kesemulajadian.

4. Berjayakah kembali kepada fitrah? Atau diri masih orang yang sama juga berulang2 setiap tahun sedari dahulu? Wahai diriku sendiri!

5. Aurat kita di medsos terus dipelihara. Aurat orang juga usaha kita pelihara walaupun dia tidak memeliharanya.

6. Bermula 1 Syawal itu ujian besar untuk kita pertahankan solat2 sunat, jumlah bacaan Al-Quran, zikrullah, adab bicara, aurat dll. Moga kita masih berjaya kekalkan solat2 sunat (selain terawih) dan jumlah bacaan Al-Quran sepanjang Syawal ini... dan seterusnya.

7. Kadang2... Allah, agama, hukum-Nya diketepikan. Yang lebih dipentingkan adalah asalkan ramai2 happy dan puas hati.

8. Pabila yang bukan mahram tak mahu bersalam dengan kita, itu tak bererti mereka tak mahu bergaul, bersembang dan melayan kita. Mereka cuma patuhi-Nya. Kita dahulukan baik sangka.

9. Hasut fitnah umpat dsb lebih kurang sama sahaja sebelum, semasa dan selepas Ramadhan... kerana walaupun “syaitan dirantai” tapi mulutnya tetap bebas.

10. Kita baru je kembali kepada fitrah. Itu pun tidak berapa nak fitrah. Ruginya jika bermula 1 Syawal lagi sudah mula hilang fitrahnya. Mari kita jauhi sifat2 mazmumah selamanya.


Abu Zulfiqar al-Amsyari

April 2024

Blog Debunga Teratai Syurgawi


No comments: