Sunday, March 10, 2024

Pengajian Intensif Tafsir Mimpi?

 

Soalan : Ustaz ada buat pengajian intensif untuk ilmu mentafsir mimpi tak? Kalau ada saya nak join.


Jawapan : Dalam beberapa bulan akan datang, saya masih tumpu kepada siri2 pengajian intensif ilmu al-iman (aqidah, tauhid) dan ilmu as-sa’ah (akhir zaman, zaman akhir). Kemudian cadangnya nak buat “haul” raja2 bertariqah Ghazaliyah. Selepas daripada itulah kot2 baru boleh dibuat pengajian khusus untuk ilmu ta’wil, ta’bir dan tafsir mimpi... sekiranya dibuatlah.


Cuma kita maklumkan awal2 agar tahu, faham dan bersedia awal2 bahawa :

i) saya sekadar ada serba-sedikit ilmu berkaitan. Bukannya pakar.

ii) macam ilmu2 yang lain juga, ilmu ini pada hakikatnya anugerah daripada Allah. Ia bergantung kepada bakat dan ditampung dengan usaha. Banyak orang belajar ilmu melukis, ilmu seni beladiri, ilmu bermain bolasepak dan sebagainya tetapi hanya sedikit yang jadi pro dalam lukisan, beladiri, bolasepak atau sebagainya. Belajar ilmu ini insya-Allah akan menjadikan kita lebih berpengetahuan dalam tafsir mimpi tetapi belum tentu akan menjadikan kita seorang pentafsir mimpi atau orang yang mahir dalam tafsir mimpi.

iii) ilmu yang ada ini umumnya lebih banyak mengikut aliran Imam al-Ghazali.

iv) gambaran2 awal dalam menta’wil, menta’bir dan mentafsir mimpi ini sudah boleh mula diperolehi dengan mengikuti mimpi2 yang pernah saya uruskan lalu saya tuliskan. Bacalah huraian mimpi2 tersebut (di blog Debunga Teratai Syurgawi) dan di FB ini. Perhatikan bagaimana hal2 dalam sesuatu mimpi itu diterjemahkan. Mimpi ombak selalunya membawa maksud apa? Mimpi bukit selalunya membawa maksud apa? Mimpi Ka’abah selalunya membawa maksud apa? Begitulah seterusnya. Dari situ pun sudah boleh membina perbendaharaan tafsir mimpi dalam minda kita. Hal ini akan membantu memudahkan kita apabila menyertai pengajian khusus nanti atau belajar di mana2 pun nanti.


8 3 24

No comments: