Sunday, March 3, 2024

400 Pertemuan Telah Dibuka

 

Pada tahun 1999, guru mursyid sahaya berpesan agar apabila datang orang pertama yang meminta Tarekat Ghazaliyah ini, hendaklah selepas itu dibuka 40 kali pertemuan setahun dalam tempoh 10 tahun bagi orang2 yang berhajat, kecuali jika ada kekangan. Pertemuan itu bolehlah disekalikan dengan urusan2 agama yang lain. Ringkas kata, ada 400 kali ruang pertemuan dibuka sepanjang 10 tahun itu. Tetapi selepas 10 tahun, hendaklah dibuka 1 kali pertemuan sahaja setahun. Isi kandungan pertemuan pula khusus atas urusan penerangan dan penyampaian Tarekat Ghazaliyah sahaja.


Dengan kehendak Allah SWT, pada tahun 2012, hadirlah orang pertama yang memohon Tarekat Ghazaliyah. Maka sejak itu sahaya pun membuka ruang pertemuan 40 kali setahun itu, yang biasanya pada setiap kali selepas pengajian utama kitab Ihya’ ‘Ulumuddin di Surau An-Nur atau di rumah sahaya sendiri. Kadang2 dalam setahun itu lebih pula jumlahnya kerana ada juga orang2 yang menemui sahaya di tempat2 lain. Namun begitu, jarang2 ada orang yang datang selepas pengajian2 utama.


Sepatutnya 400 kali pertemuan itu tamat pada hujung tahun 2021. Sepatutnya bermula tahun 2022, sahaya hanya akan buka 1 kali pertemuan dan pertemuan itu atas urusan penerangan dan pada penyampaian Tarekat Ghazaliyah sahaja.


Namun tiba2 pada tahun 2020 berlakulah wabak, PKP dan kekangan2 lain. Maka tak dapatlah dibuka sampai 40 kali pertemuan pada tahun tersebut. Pada tahun 2021 juga hanya dapat dibuka beberapa kali sahaja.


Oleh itu sahaya pun mengambil keputusan untuk melanjutkannya dengan membuka beberapa kali pertemuan lagi pada tahun 2022. Maka lengkaplah sudah lebih kurang 400 kali dibuka pertemuan. Pada tahun 2023 pula, sahaya mula buka 1 kali pertemuan atas urusan Tarekat Ghazaliyah tapi masih dibuka juga untuk urusan2 agama yang lain. Dan insya-Allah bermula tahun 2024 ini, akan dibuka 1 kali pertemuan setahun dan isinya atas urusan2 penerangan dan penyampaian Tarekat Ghazaliyah sahaja, sebagaimana yang dipesan oleh guru. Kita kut sahaja pesanan dan adab2 yang sudah ditarbiahkan. Insya-Allah sejahtera.


*Tarikh pertemuan pada tahun ini belum ditetapkan lagi.


3/3/24


No comments: