Friday, May 24, 2013

Cara Kifayatul Muhtaj Dihidangkan


Walaupun ana menggunakan kitab Kifayatul Muhtaj karya Syeikh Daud Al-Fatani sebagai 'modul' utama dalam mensyarahkan peristiwa luarbiasa Isra' wal Mi'raj, tapi maklumat-maklumat di dalamnya disaring dan dibandingkan dengan 4 buah kitab lagi iaitu :
1. Kisah Israk dan Mikraj Nabi Muhammad saw (oleh Sayyid Muhammad bin Sayyid Alawi yang telah meneliti 41 buah kitab tentang peristiwa Isra' Mi'raj karangan ulama-ulama terdahulu).
2. Al-Isra' wa Al-Mi'raj (oleh Imam Jalaluddin As-Sayuti).
3. Isra' Mi'raj (oleh Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani).
4. Isra' dan Mi'raj (oleh Hasan bin Ahmad, dikatakan karya ini siap pada 1946 dalam tulisan jawi).
Kitab 1, 2 dan 3 adalah terjemahan dari bahasa Arab.

Saringan dan perbandingan terpaksa dibuat kerana di dalam karya Syeikh Daud Fatani itu terdapat beberapa kelemahan dan satu dua kesalahan maklumat, namun ia tidaklah sampai membuatkan kitab itu tertolak. Kitab Kifayatul Muhtaj itu tetap masih relevan untuk dihidangkan.

Syarahan kitab Kifayatul Muhtaj itu dibuat pada tahun 2010-2011. Insya-Allah suatu hari nanti, ana bercadang untuk menghuraikan semula peristiwa Isra' wal Mi'raj ini dengan lebih terperinci dan dengan tambahan maklumat-maklumat terkini. Cuma tak tahu bila. Mungkin lagi 15 tahun sekiranya dipanjangkan umur oleh Allah SWT, iaitu selepas tamat ana mengkuliahkan kitab Ihya' 'Ulumiddin :) Paling awal pun lagi 3 tahun, waktu tu mungkin dah lapang sikit.

Selamat mengambil manfaat.

Al-Faqir Abu Zulfiqar Amsyari (AFAZA)
24 Mei 2013

No comments: