Sunday, May 12, 2013

Ana dan Ikmalia



Seorang hamba Allah bertanyakan pandangan saya tentang slogan "Melayu Sepakat, Islam Berdaulat". Pada saya, satu slogan yang bagus tetapi secara peribadi saya lebih suka jika dalam konteks Malaysia, slogannya berbunyi : “Muslim Malaysia Sepakat, Islam di Malaysia Lebih Berdaulat”.  Itu lebih tepat dan lebih berkesan. Jika dalam konteks global pula : “Muslim Sepakat, Islam Lebih Berdaulat.” Setiap perkataan itu berperanan penting.

Sebenarnya slogan ini digunakan oleh Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), sebuah NGO dalam kempen pilihanrayanya di bawah nama Parti Berjasa.

Beberapa hari kemudian, seorang sahabat dari ISMA sendiri (saya pernah aktif dengan ISMA selama 7-8 tahun, jadi ramai kawan baik di dalamnya yang pernah susah senang sekali) pula bertanya tentang bunyi seruan dalam kempen  ISMA yang sering kedengaran iaitu “Undilah calon Muslim berwibawa”.

Sama juga, saya katakan ia satu seruan yang baik, tapi masih boleh dimurnikan. Hal ini kerana walau sewibawa manapun seseorang calon Muslim itu tetapi jika tidak kena dengan tempatnya, mana boleh kita seru orang lain untuk mengundinya? Kenalah calon Muslim itu KENA DENGAN TEMPATNYA/situasinya/keadaannya. Oleh itu seruan itu boleh kita murnikan lagi kepada : “Undilah calon Muslim berwibawa, yang kena dengan tempatnya.”

Selamat maju jaya kepada seluruh jemaah Islam, termasuklah ISMA. Begitulah antara seruan dakwah Tajdid Segar, Tajdid Sebenar.

Apabila cerita ini saya kongsikan di Facebook, sahabat-sahabat bertanya pula : “Macam mana boleh terlibat dengan ISMA dulu?” Panjang cerita.

Ringkas ceritanya (walaupun tidaklah ringkas benar), saya memang tidak ada niat untuk aktif dengan ISMA, tapi telah diminta untuk membantu ISMA yang ketika itu baru berubah temanya daripada satu perkumpulan siswazah (asal namanya ialah Ikatan Siswazah Muslim Malaysia) kepada perkumpulan yang terbuka untuk orang ramai. Oleh itu ISMA perlukan satu lonjakan untuk membuka sel-sel usrah baru bagi menarik orang ramai kepada ISMA, juga mempromosikan ISMA khususnya kepada remaja dan golongan dewasa. Apabila saya dan kawan-kawan menolak, permintaan ditukar kepada seakan-akan arahan. Sebahagian menurut dan sebahagian sebaliknya. Mahu tak mahu kami yang menurut pun berjuanglah bersama-sama ISMA.

Ada antara yang menolak terus bertindak memisahkan diri (dengan cara baik, kami tak pernah bermusuh). Maksudnya ada yang bersama-sama JIM (Jemaah Islah Malaysia) yang kini bernaung di bawah IKRAM, ada yang bersama PAS (Parti Islam Se-Malaysia), ada yang bersama Hizbut Tahrir (dengar-dengar khabarnya begitu, tapi tak tahulah sejauhmana kebenarannya  kerana sahabat yang seorang ini agak berahsia), ada yang jadi geng mengaji kitab dari masjid ke masjid, dan entah macam manalah ada seorang sahabat yang terlorong jalan ke majlis-majlis kaum Salafi Wahhabi. Tapi sahabat ini bukan jenis yang membid’ahkan sesama umat Islam kerana dalam majlis-majlis  yang biasanya ditolak oleh kaum Salafi Wahhabi, dia masih boleh turut serta.  Dan sepanjang kenal dengannya, dia tidak pernah menghentam kita yang tidak berfaham Salafi Wahhabi, cuma katanya dia lebih selesa dengan “dakwah salaf”, katanyalah.

Selepas lebih kurang 3-4 tahun bersama-sama ISMA dan ISMA pun berkembang pesat lagi stabil, datang berita bahawa ‘arahan’ kepada sahabat-sahabat ‘underground’ sudah pun ditarik balik. Maksudnya , sesiapa yang mahu bersama-sama ISMA boleh teruskan, dan sesiapa yang tidak mahu boleh mendapatkan tugasan lain. Oleh kerana sudah rapat sangat dan selesa dengan ikhwan ISMA, saya pun mengekalkan diri walaupun saya sudah lama punya perjuangan yang tersendiri bersama-sama beberapa orang sahabat, iaitu Dakwah Tajdid Sebenar.

Lebih kurang pada tahun ke-6, timbul seruan untuk sahabat-sahabat ‘underground’ bersatu semula sebagaimana sebelum zaman ISMA. Saya menolak kerana sudah ada perancangan lain dan sefaham saya usaha itu kurang berhasil. Tak tahulah kalau-kalau di luar pengetahun saya jadi sebaliknya. Wallahua’lam.

Lebih kurang dalam tempoh itu jugalah bertiup kencang angin yang membawa benih-benih perjuangan Ikhwan aliran Syria dan Jemaah An Nur (dari Turki) yang diasaskan oleh Badiuzzaman Said Nursi ke negara ini. Memang sudah jadi tugas kami untuk menyemarakkan semua jemaah Islam yang benar, namun saya menolak dengan baik pelawaan yang pertama memandangkan di negara ini sudah lama bertapak Ikhwan aliran UK dan kemudiannya Ikhwan aliran Mesir. Saya tak nampak keperluan untuk mewujudkan aliran Syria. Namun saya tetap akan membantu sekiranya  benar-benar mahu diwujudkan. Akhirnya tak jadi pun usaha itu. Pelawaan Jemaah An-Nur pun saya tolak dengan baik, kerana tidak nampak pun yang mereka mahu membesarkan perkumpulan mereka melainkan hanya mahu kita menyertainya sahaja.  Jika kami masuk pun, tidak dapat banyak membantu.

Selepas 7 atau 8 tahun bersama ISMA, saya pun memisahkan diri dengan baik. Sampai sekarang pun hubungan saya dengan sebahagian teman dalam ISMA dulu masih rapat.

Ketika bersama-sama ISMA, kami sempat membuat satu risalah bulanan setebal lebih kurang 20 mukasurat dengan nama “Ikmalia”. Walaupun edarannya terhad di sekitar negeri Perak, tetapi pernah juga sampai ke Pulau Pinang dan Selangor, dibawa oleh “students”. Isi kandungannya tidak bercerita tentang ISMA secara langsung, tetapi para pembaca khususnya remaja memang dipandu secara senyap ke arah itu. Melalui risalah ini saya dan rakan-rakan berjaya menarik ramai remaja kepada ISMA. Nama “Ikmalia” itu seolah-olah nama bunga atau wanita, tetapi sebenarnya ialah “Ikatan Muslimin Malaysia” (terbuka rahsianya hari ini). Sempatlah dalam 30 keluaran. (Sebelum itu ketika membantu perjuangkan Jemaah Islah Malaysia, kami pernah menghasilkan risalah dengan tajuk “Pusaka Serigala” tetapi edarannya terhad di sekitar Taiping sahaja).

Ada juga sebuah blog yang saya sendiri hasilkan tetapi sudah lupa namanya kerana sudah dipadam pada sekitar tahun 2010. Isi blog ini juga sebenarnya untuk menarik pembaca ke arah ISMA, secara tidak langsung/secara senyap-senyap. Blog ini secara keseluruhannya kurang berjaya kerana saya sangat kekurangan masa untuk mengendalikannya kerana dalam masa saya turut menguruskan beberapa belas blog lain yang juga bersangkutan hal ehwal agama.

Rehatnya saya daripada aktiviti-aktiviti ISMA, maka dapatlah saya memberi lebih masa untuk mendalami dan mengamalkan ilmu perubatan nabawi, ilmu perubatan alternatif, ilmu hakikat, ilmu tasawuf, ilmu tafsir mimpi, ilmu perbandingan agama, ilmu tentang agama-agama dunia dan kitab-kitabnya, sejarah, mengajar kitab-kitab dalam kuliah-kuliah umum, mencipta lagu-lagu Islami, gerakkan team menentang ajaran-ajaran sesat dan sebagainya yang sukar untuk saya sediakan masa untuk mendalami dan mengamalkannyanya jika terus sibuk dalam aktiviti-aktiviti ISMA yang padat.

Sekitar dua tahun yang lalu, pernah anak kepada Presiden ISMA bertanya sebab-sebab saya tidak aktif lagi dengan ISMA. Perenggan di atas tadilah lebih kurang jawapan ringkas saya. Saya mahu mempelajari dan mempraktikkan perkara-perkara yang sukar untuk saya pelajari dna praktikkan jika masih terus aktif dengan ISMA. Soal jawab itu berlaku di Facebook (di akaun “Abu Zulfiqar Amsyari”), maka seringkas itulah jawapan saya. Dan pada hari ini, dengan artikel ini maka terjawablah secara panjangnya pula.

Rehat daripada ISMA, tidak bererti rehat sepenuhnya daripada membantu dakwah kumpulan-kumpulan Islam. Sekurang-kurangnya ada dua lagi jemaah yang saya terlibat membantu selepas berehat daripada ISMA. Oleh kerana masih baru, maka belum sesuai untuk diceritakan. Insya-Allah suatu hari nanti kita cerita. Tapi rakan-rakan saya yang masih muda-muda memang terus aktif. Cuma sebagaimana salah satu saranan Tajdid Segar, kami memang tidak terlibat membantu mana-mana perkumpulan yang JELAS-JELAS membawa 6 Virus Dalaman iaitu :
1.       Syi’ah.
2.       Salafi Wahhabi (Wahabi).
3.       SIPLIS/Siplisme (Sekularisme,Pluralisme, Liberalisme)
4.       Ajaran-ajaran sesat.
5.       Golongan Anti-Hadith.
6.       Ahmadiyyah Qadiyyani.

…….. terkenang zaman kami membantu menyemarakkan usaha-usaha dakwah jemaah Tabligh (sekitar 1993), Parti Islam (sekitar 1999), satu aliran Tariqat Naqsyabandiyyah (sekitar 2000), Jemaah Islah Malaysia (sekitar 1998-2002), satu halaqah yang tidak ada nama khusus (sekitar 1998), satu lagi halaqah seorang ulama yang ketika itu baru hendak dikenali, sekarang sudah top (2007)……..

Memang pengalaman yang menarik lagi bermanfaat.

Selamat maju jaya kepada seluruh jemaah-jemaah Islam. Para pejuang Tajdid Sebenar (Tajdid Segar) akan terus menyokong  dan membantu. Pandang global, mari bergerak sebagai satu umat.

http://www.youtube.com/watch?v=HIdCUw8vfYs Fahami dan hayati liriknya.
Lagu ini saya siapkan sejurus selepas berehat daripada ISMA. Dah ada masa, bolehlah curi2 ruang untuk buat sekalipun tidak sesempurna mana. Sekurang-kurangnya ia dapat menceritakan sedikit daripada harapan dan matlamat kita.


Abu Zulfiqar
2 Mei 2013


Tambahan (sebuah puisi lama saya, 2007) :




PABILA KUAMBIL SESUATU…

Pabila kupetik untaian puisi Ustaz Ashaari
Itu bukan bermaksud temanmu ini ahli Rufaqa’
Jika kunyatakan kebaikan poligami
Bukan hujahnya aku pengikut al-Arqam

Pabila kulilit serban hitam di kepala
Itu bukan bererti aku pengikut Syiah
Kalau kaulihat aku menyokong Saidina Ali
Tidak bermakna temanmu ini pendokong Syiah Imamiah

Pabila mataku dihiasi celak
Apa buktinya aku seorang karkun?
Kaulihat jubahku seperti jubah Maulana Mustaqim
Jangan kauhukum aku ahli jemaat Tabligh

Pabila kusering mencontohi al-Banna
Tidak semestinya aku banyak menyetujui Qardhawi
Memang buku-buku Ikhwan rujukanku
Mana kalian tahu aku salah seorang saudara mereka?

Pabila tazkirahku bernada tazkirah Dato’ Nik Aziz
Mestikah aku bertaqlid penuh Ustaz Hadi Awang?
Kelibat aku selalu ada di ceramah
Tidak semestinya PAS platform perjuangan utamaku

Pabila tasauf kesufian menjadi bualan harianku
Tidak semestinya aku orang tariqat
Penampilanku yang biasa berjubah dan berserban
Jangan anggap kumenolak tali leher dan t-shirt

Pabila aku mengendalikan usrah
Bukan ABIM dan JIM saja yang berusrah
Ma’thurat menjadi aurad harianku
Adakah ISMA naunganku?

Pabila anak-anakku berpakaian tentera
Takkanlah aku terus menjadi al-Qaeda?
Ketika kumenulis kebaikan Taliban
Mestikah aku pendokong gerakan mereka?

Pabila kusokong Lasykar Jihad
Tidak kusokong wadah Wahhabi
Kalau kusokong beberapa fatwa Saudi
Ketahuilah temanmu ini bukan Salafi Lapok

Pabila kukagumi Syeikh Bahauddin
Takkanlah itu menunjukkan aku pentaksub Syeikh Nazeem
Kaulihat hatiku berzikir khafi Allah Allah
Bukan maksudnya kudatang dari Naqsyabandiyyah

Pabila kuberbaik dengan pimpinan dan ahli UMNO
Janganlah anggap temanmu ini pengundi Barisan
Seandainya kusokong langkah-langkah baik pemerintah
Jauh sekali untuk aku berfaham sekular

Aku…
Mengambil apa yang baik dan relevan
Yang berkesan buat diriku dan umat Islam

“PANDANG GLOBAL, BERGERAK SEBAGAI SATU UMAT”

Abu Zulfiqar
3 JUN 2007
 

No comments: