Menolak "golongan anti-hadith"... juga menolak" golongan anti-hadith dhaif".
Begitulah bunyi tulisan saya di Facebook. Ringkas, tapi mencetuskan sedikit perkongsian sihat sesama teman-teman. Tentang penggunan hadith dhaif, SECARA RINGKASNYA :
1. Kadang-kadang... satu hadith itu dhaif tetapi... maksud isinya tidak dhaif.
2. Ada juga, satu hadith itu dhaif tetapi... ada7-8 (*sekadar mencontohkan) lagi hadith dhaif yang isinya/maksud isinya sama. Maka MAKSUD ISINYA boleh naik ke tahap hasan (kerana saling menguatkan).
3. Hadith dhaif boleh diguna apabila tidak ada lain-lain alasan atau dalil-dalil agama tentng hal yang diperkatakan oleh hadith tersebut. Ini pandangan Imam Ahmad bin Hanbal, Abu Daud, Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim.
Kata Imam Ahmad : "Hadith dhaif lebih kami sukai daripada fikiran seseorang."
4. Hadith dhaif boleh dijadikan hujah dalam fadhail amal, targhib (galakan), tarhib (menakutkan), ikhtiati (berjaga-jaga). Dalam soal-soal pokok/ dasar agama tak boleh.
Ini pandangan Imam Nawawi, Al-Hafiz Ibnu Hajar.
WaAllahua’lam.
No comments:
Post a Comment