Tuesday, August 7, 2012

Tazkirah Facebook 22 (Ogos 7, 2012)


Mahu berkahwin?
Memang baaanyak perkara perlu difikir dan dipertimbangkan.

Sebagai lelaki, ANTARA (maksudnya ada banyak lagi yang lain) fikiran yang sesuai ialah…….
“Mampukah aku mentarbiyyah isteri/ isteri-isteriku nanti?”
“Mampukah aku menjadi contoh yang soleh kepada anak-anak kami nanti?”
“Melihatkan gayanya… mahukah dia/mereka menerima tarbiyyahku?”

Ambil masa dan cuba bina jawapan sendiri.
Mampu? Tak mampu?
Mahu? Tak mahu?
Yang mana satu pun jawapannya, yang pasti di sana ada tindakan/usaha/ikhtiar yang yang mesti diambil mulai hari ini.

Sebagai wanita pula, ANTARA fikiran yang sesuai……
“Mampukah dia mentarbiyyah aku nanti?”
“Mampukah dia menjadi contoh yang soleh buat diriku dan anak-anak kami nanti?”
“Melihatkan gayanya… mahukah dia mentarbiyyah kami semua nanti?”

Ambil masa dan cuba bina jawapan sendiri.
Mampu? Tak mampu?
Mahu? Tak mahu?
Yang mana satu pun jawapannya, yang pasti di sana ada tindakan/usaha/ikhtiar yang mesti diambil mulai hari ini.

Alhamdulillah syukur.
Setakat ini mana-mana orang yang meminta pandangan saya apabila hendak mendirikan rumahtangga dan saya berikan persoalan-persoalan di atas, tidak kira lelaki ataupun wanita, dan mereka mengambil tindakan/usaha/ikhtiar, nampaknya mereka mendapat jodoh yang baik dan hidup bahagia, sekalipun tidak kaya. Ringkas sahaja panduan yang diberi, tapi ia dapat mempengaruhi hidup kita untuk tempoh yang lama. WaAllahua’lam.

Abu Zulfiqar
7 OGOS 2012

No comments: