*Tajuk asal artikel ini ialah "Benarkah Mereka Al-Mahdi dan Pemuda Bani Tamim?"
1.0
PENDAHULUAN
Tulisan ini dihidangkan dalam bentuk PERBINCANGAN,
bukannya ARGUMENTASI. Oleh itu saya akan membincangkan pro dan kontra,
menyatakan kecenderungan peribadi saya jika perlu, dan lebih suka jika pembaca dapat
membuat pertimbangan sendiri ke atas maklumat-maklumat yang dihidangkan.
Tulisan ini juga dibuat tanpa saya merujuk kepada mana-mana tulisan berkaitan
kerana setakat ini saya belum jumpa mana-mana orang yang menghuraikannya dengan
panjang lebar. Oleh itu, maklumat-maklumat dalam tulisan ini tidak mustahil
mengandungi kelemahan dan kesalahan. Semoga Allah mengurniakan gerak yang baik
kepada saya dan anda semua.
2.0
MENILAI PEGANGAN NASSER MOHAMED (AL-MAHDI)
2.1
WAJAH AL-MAHDI
Saya ada melihat beberapa keping gambar yang
dikatakan wajah Al-Mahdi iaitu Nasser Mohamed. Melihatkan pada hidungnya yang
mancung, memang sudah kena dengan isyarat hadith Nabi. Tapi, bahagian dahinya
tidak sama kerana dahinya jenis sempit sedangkan dahi Al-Mahdi luas.
“Al-Mahdi itu DAHINYA LUAS dan
hidungnya mancung.” (Abu Daud)
Imam Ibnu Hajar al-Haitami dalam kitabnya ‘Ulasan
Ringkas Tentang Tanda-tanda Al-Mahdi Yang Dinanti’ menyatakan : “Kulit
Al-Mahdi seperti kulit orang Arab, bentuk tubuhnya seperti tubuh Bani Isra’il,
pipi kanannya bertahi lalat, dan kekhalifahannya diredhai penduduk bumi,
penduduk langit dan burung di angkasa.” Riwayat senada ini diriwayatkan
oleh Abu Nu’aim dan Thabrani. Riwayat ini mungkin tidak kukuh, tapi boleh juga
kita cuba-cuba padankan dengan Nasser Mohamed.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan kemungkinan
Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.
2.2
KEMAKSUMAN
Nasser Mohamed mengakui dirinya tidak maksum.
Bahagian ini memang kita persetujui. Tetapi dia menambah pula, bahwa TIDAK ADA
SESIAPA PUN YANG MAKSUM KECUALI ALLAH. Bahagian ini janggal bunyinya, kerana
kita sedia maklum yang para nabi bersifat maksum. Atau mungkin juga Nasser
Mohamed mempunyai definisi ‘maksum’ yang lain daripada yang biasa kita fahami.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan kemungkinan
Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.
2.3
ILMU LADUNI
Katanya dia menerima ilmu terus daripada Allah
sebagaimana Nabi Sulaiman pernah menerimanya. Ilmu ini tidak melalui
perantaraan Malaikat Jibril. Oleh itu dia bukan rasul atau nabi. Dalam kata
lain, ilmu yang dimaksudkan oleh Nasser Mohamed ialah ilmu laduni. Hal ehwal
ilmu laduni ini ada dibincangkan dengan agak terperinci oleh Imam Al-Ghazali
dalam kitabnya ‘Ar-Risalah Al-Laduniyyah’. Para pembaca boleh merujuk kitab itu
untuk mendapatkan pemahaman tentangnya.
Bahagian ini kita boleh pertimbangkan (boleh
dipertimbangkan bukannya bermaksud boleh dipercayai terus).
Saya memandang bahagian ini mungkin dapat
menguatkan kemungkinan Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.
2.4
KHULAFA AR-RASYIDIN
Nasser Mohamed menyanjung Saiyidina Abu Bakar,
Umar, Uthman dan Ali. Hal ini menunjukkan dia bukanlah penganut fahaman Syiah. Namun
begitu dia memandang keutamaan lebih terletak pada Saiyidina Ali berbanding
tiga orang lagi khalifah. Hal ini tidak mengejutkan kita kerana memang ramai
ahli masyarakat Yaman yang memandang Saiyidina Ali lebih afdhal dan lebih utama
untuk menjawat jawatan khalifah selepas pemergian Rasulullah saw. Namun begitu,
dengan pemahaman sebegitu sahaja tidaklah membuatkan mereka terkeluar daripada
Ahli Sunnah wal Jamaah. Pandangan majoriti ulama ialah Saiyidina Ali bukan yang
terafdhal atau paling utama, namun ada juga beberapa pandangan lain yang boleh
dikira terpencil seperti lebih afdhal dan utamanya Fatimah binti Rasulullah dan
Saiyidina Abbas.
Saya memandang bahagian ini dapat menguatkan kemungkinan
Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.
2.5
HOLLOW EARTH NASSER MOHAMED
Menurut Nasser Mohamed, Hollow Earth ialah
satu terowong di bawah tanah yang memiliki dua pintu. Satu pintu terletak di
Utara dan satu lagi di Selatan. Di sinilah tempat asal Nabi Adam sebelum
baginda dihantar keluar ke bumi.
Ramai umat Islam percaya tempat asal Nabi Adam
ialah di syurga. Namun begitu ada juga yang mengatakan bahawa tempat itu
bukannya syurga. Ia lebih kepada sebuah taman atau kebun yang indah. Sebab
itulah ia disebut sebagai “jannah”, yang bermaksud kebun. Jannah ini tidak sama
dengan Jannah syurga. Pada zaman itu, syurga sebenar belum dibangunkan. Kalau
sudah diwujudkan pun, ia terletak di tempat yang lain. Bukankah Tuhan telah
berjanji bahawa mana-mana manusia yang masuk ke dalam syurga, tidak akan
keluar-keluar lagi? Padahal Nabi Adam dan Hawa dikeluarkan dari jannah.
“Sesungguhnya orang-orang yang
bertaqwa itu berada dalam jannah dan (berhampiran) mata air.” (Al-Hijr :
45)
“Mereka tidak berasa letih di dalamnya
dan MEREKA TIDAK AKAN DIKELUARKAN DARIPADANYA.” (Al-Hijr : 48)
Tuhan juga mengatakan bahawa di dalam syurga
tidak akan terdengar perkataan yang sia-sia, yang tidak elok. Tapi Adam dan
Hawa terfitnah dengan kata-kata Iblis di dalam jannah itu sehinggakan mereka
diusir keluar.
“Dalam jannah na’im (dalam syurga
kenikmatan).” (Al-Waqi’ah : 12)
“Di sana mereka TIDAK MENDENGAR
PERCAKAPAN YANG SIA-SIA ataupun yang menimbulkan dosa.”
(Al-Waqi’ah : 25)
Kemudian, jika benar jannah yang diduduki Adam
dan Hawa itu syurga, bagaimana IBLIS yang enggan bersujud kepada Adam sebelum
itu BOLEH MASUK KE SANA lalu menghasut Adam dan Hawa?
Kata Iblis : “Tuhan kamu hanya melarang kamu
berdua mendekati POHON INI…” (Al-A’raf : 20)
Perkataan “pohon ini” menunjukkan dekatnya
Adam, Hawa dan Iblis dengan pohon larangan itu. Jika jauh, Iblis akan
menyebutnya sebagai “pohon itu”.
Berdasarkan maklumat-maklumat ini, tidak
mustahil juga mereka dahulunya berada di sebuah alam berupa taman atau kebun,
bukannya syurga sebenar. WaAllahua’lam.
Bible pula menyatakan yang Adam dan Hawa
berada di sebuah taman yang dikenali sebagai Taman Eden (ada kaitan dengan Syurga
‘Adn/ ‘Adnin ataupun wilayah Aden/Eden di Yaman?). Nampaknya maklumat daripada
Bible sedikit-sebanyak menyokong pandangan di atas. Kajian tentang hal ini
masih berterusan.
Berbalik kepada Nasser Mohamed, dia percaya
yang Nabi Adam dan Hawa asalnya bukan tinggal di syurga, tetapi di tempat lain.
Hal ini bolehlah kita beri pertimbangan yang sewajarnya. Namun apabila dia
mengatakan tempat itu ialah di bawah tanah, sukar juga untuk kita memberi
pertimbangan. Kalau dikatakannya tempat itu berada di Bukit Qaf, ataupun di kayangan,
ataupun di alam jin, rasanya lebih selesa untuk kita beri sedikit ruang
pertimbangan berbanding dikatakannya “ di dalam bumi”.
Ayat Al-Quran pula berbicara tentang keluarnya
Adam dari Jannah ke muka bumi sebagai “TURUN”. Maksudnya Nabi Adam turun dari
suatu tempat yang tinggi, bukannya keluar dari bawah bumi. Sekalipun ‘turun’
dalam ayat itu hendak kita kaitkan dengan turunnya darjat dan bukan turunnya
lokasi, keluar dari bawah bumi masih tidak enak didengar untuk dikaitkan dengan
‘turun’.
“(Allah) berfirman : “TURUNLAH KAMU
(wahai Adam dan Hawa). Kamu akan saling
bermusuhan satu sama lain. Bumi adalah tempat kediaman dan kesenanganmu, sampai
lah waktu yang ditentukan.” (Allah) berfirman : “DI SANA (bumi) kamu hidup, di
sana kamu mati, dan dari sana (juga) kamu akan dibangkitkan.”
(Al-A;raf : 24-25)
Sekiranya Adam dan Hawa berada dalam perut
bumi iaitu di Hollow Earth, pastinya Tuhan akan mengatakan : “Di sini kamu hidup, di sini kamu mati, dan
dari sini kamu akan dibangkitkan.” Hal ini kerana Hollow Earth berada dalam
satu planet dengan permukaan bumi yang kita duduki hari ini. Apabila Tuhan
menggunakan perkataan “di sana”, maksudnya antara tempat asal Nabi Adam dengan
bumi, jaraknya sangat jauh.
Menurut Nasser Mohamed lagi, satu hari di Hollow
Earth sama panjangnya dengan setahun di bumi. Di sini pelik bunyinya. Jika Hollow
Earth berada di dalam bumi, tentulah ia bergerak (sama ada mengelilingi ataupun
dikelilingi objek-objek angkasa lepas yang lain) dengan kadar yang sama. Maka
masanya sepatutnya sama. Bahagian ini kurang jelas kerana tidak banyak maklumat
yang diberikan oleh Nasser Mohamed.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan kemungkinan
Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.
2.6
YAKJUJ DAN MAKJUJ
Nasser Mohamed percaya Hollow Earth itu
didiami oleh makhluk-makhluk tertentu termasuklah Yakjuj dan Makjuj. Maknanya
selama ini kaum Yakjuj dan Makjuj berada di dalam perut bumi. Suatu hari nanti
mereka akan keluar merosakkan atas muka bumi.
Bahagian berkaitan Yakjuj dan Makjuj ini kalau
dibincangkan secara terperinci akan menjadi sangat panjang. Oleh itu saya RINGKASKAN
perbincangan tentangnya di sini dengan mengatakan bahawa sukar untuk saya
menerima yang Yakjuj Makjuj berada di dalam tanah. Hal ini kerana kita tahu
Zulqarnain membuat penghadang kepada Yakjuj Makjuj DI ANTARA DUA GUNUNG,
maksudnya Yakjuj Makjuj berada DI SEBALIK SANA kedua-dua gunung tersebut,
bukannya di dalam tanah. Suatu hari nanti, tentera Yakjuj Makjuj akan meluru
dari segenap tempat yang tinggi. Jika mereka keluar dari dalam bumi, tentulah
tak sesuai untuk dikatakan mereka meluru turun dari segenap tempat yang tinggi.
“Hingga apabila dibukakan Yakjuj dan
Makjuj, mereka (datang/turun) dari seluruh TEMPAT YANG TINGGI.”
(Al-Anbiya’ : 96)
“Sesungguhnya kamu merasakan kamu
tidak mempunyai musuh, sedangkan kamu sentiasa membunuh musuh kamu, sehingga
datang Yakjuj dan Makjuj dalam keadaan muka yang lebar dan mata yang kecil
berwarna kekuning-kuningan, bersegera (meluru) dari TEMPAT YANG TINGGI,
seolah-olah muka mereka lebam seperti terkena pemukul.”
(Ahmad)
Seterusnya Nasser Mohamed memaklumkan bahawa
Yakjuj dan Makjuj belum keluar ke muka bumi kerana Hollow Earth dipisahkan
bahagian Utara dengan Selatannya oleh Tembok Zulqarnain, yang tentunya sebuah
tembok besi bersalut tembaga. Bahagian ini pun sukar untuk saya berikan ruang
pertimbangan kerana takkanlah Zulqarnain membina tembok di dalam tanah, atau di
alam ghaib. Katanya lagi, mereka akan
keluar apabila Planet Nibiru/ Sijjil/Saqar melewati bumi suatu hari nanti
kerana ketika itu Tembok Zulqarnain akan termusnah.
Namun begitu, sabagaimana yang saya maklumkan
pada bahagian pendahuluan artikel ini, hujah yang pro tidak saya tinggalkan.
Ada sebuah hadith yang boleh kita katakan sebagai penguat kepada kepercayaan
mengatakan Yakjuj dan Makjuj berada di dalam tanah iaitu :
“Sesungguhnya Yakjuj dan Makjuj
menggali tembok itu setiap hari sehingga mereka HAMPIR DAPAT MELIHAT CAHAYA
MATAHARI. Berkata dalam kalangan mereka : “Marilah kita pulang dan datang
semula esok……” (Ahmad, Turmizi)
Yakjuj dan Makjuj menggali setiap hari
sehingga hampir dapat melihat cahaya matahari. Di sini mungkin maksudnya mereka
menggali dari lokasi yang tidak dipancar cahaya matahari. Mungkinkah mereka di
dalam tanah? WAllahua’lam.
“Nabi saw bangkit dari tidurnya dalam
keadaan muka merah, baginda berkata : “Tiada Ilah selain Allah! Celakalah kaum
Arab yang melakukan kejahatan. Sesungguhnya makin hampir. Telah terbuka hari
ini penutup (AR-RADM) Yakjuj dan Makjuj.” Dan baginda membuat isyarat bulatan. (Ahmad)
Terbukanya penutup Yakjuj dan Makjuj ini
bersesuaian dengan keluarnya suku kaum Khazar dari utara (Rusia) melalui
pergunungan Kaukasus, iaitu dari Celahan Darial (Darial Pass). Setakat ini saya
cenderung mengatakan di situlah lokasi tembok besi bersalut tembaga yang dibina
oleh Zulqarnain, berbanding lokasi-lokasi lain. Penghalang Yakjuj Makjuj
melebar dari Tembok Besar China sehinggalah ke Eropah. Kebanyakannya penghalang
semulajadi berupa gunung-ganang dan kawasan tinggi. Selebihnya ialah tasik besar,
tembok batu, pintu besi dan seumpamanya.
Tapi
apabila Rasulullah bermimpi tentang ‘penutup’ (ar-radm) kepada Yakjuj Makjuj,
maksudnya lebih kepada SUATU BINAAN BUATAN MANUSIA, bukannya penghalang
semulajadi. Ar-radm merujuk kepada binaan buatan manusia, maka sudah tentulah
di Celahan Darial itu ada binaan manusia yang menutup laluan Yakjuj Makjuj. Di
situlah kemungkinan besarnya terdapat tembok besi bersalut tembaga buatan
Zulqarnain. Kaum Khazar ini melakukan kerosakan di tempat-tempat yang mereka
pergi dan berjaya mengalahkan tentera Islam. Bangsa Yakjuj Makjuj itu sangat
besar, kaum Khazar ialah salah satu daripadanya. Maksudnya kaum Khazar ialah
kaum Yakjuj Makjuj pertama yang berjaya meloloskan diri dan melakukan kerosakan
lalu kemudiannya diikuti oleh kaum-kaum Yakjuj Makjuj yang lain.
Berdasarkan hujah ini, Yakjuj Makjuj pada
zaman dahulu bukanlah makhluk aneh, makhluk asing, raksasa dan seumpamanya,
tetapi suku bangsa manusia yang tidak bertamadun. Pada zaman silam,
bangsa-bangsa yang tinggal di utara dunia hidup tidak bertamadun. Sebab itu
mereka digelar ‘orang-orang gasar’ atau ‘barbarians’. Tamadun-tamadun awal
dunia semuanya terletak di selatan daripada penghalang Yakjuj Makjuj seperti
tamadun China, Mesopotamia, Yunani, Greek, Mesir, Mohenjodaro dan lain-lain.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan
kemungkinan Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.
2.7
HOLLOW EARTH UMUM
‘Hollow Earth’ ialah satu teori, dan mungkin
sesuai juga dikatakan sebagai satu konspirasi. Kononnya di dalam planet bumi
kita ini, ada ruang berongga yang sangat luas. Umumnya ia seumpama sebiji
kelapa. Kita semua hidup di atas kulit kelapa itu (iaitu permukaaan bumi),
dengan kaki kita memijak kulit kelapa itu dan kepala kita menghadap ke atas (ke
angkasa lepas).
Di dalam buah kelapa itu ada ruang kosong
(berisi air, kita anggaplah air itu tidak ada, yang ada hanya ruang kosong). Orang-orang
yang tinggal di sana keadaannya bertentangan/ terbalik dengan kita di atas
permukaan buah kelapa. Kaki mereka berpijak pada isi buah kelapa manakala
kepala mereka menghadap ke arah tengah buah kelapa. Tengah buah kelapa itulah
langit mereka dan dipercayai ada sesuatu seperti matahari di situ (central sun).
Maksudnya graviti mereka terbalik berbanding graviti kita. Hal ini memang
membingungkan kita kerana jika ia benar, pusat graviti planet bumi akan berada
di antara muka bumi dengan dunia Hollow Earth, bukannya di pusat planet bumi.
Kalau mahu ditamsilkan dengan buah kelapa, pusat gravitinya akan berada di
antara sabut dengan isi kelapa, iaitu pada tempurungnya.
Jadi penghuni Hollow Earth ada bumi tempat
berpijak, langit tempat bernaung dan tenaga alam sendiri iaitu matahari yang
istimewa. Kononnya di sana ada makhluk-makhluk aneh seperti alien, dinasour,
UFO dan sebagainya.
Antara orang yang mengemukakan kewujudan
Hollow Earth ialah Edmund Halley (1692) yang terkenal dengan Komet Halley itu. Katanya, di bawah perut bumi ada ruang
berongga yang mempunyai atmosfera. Aurora atau Cahaya Utara yang cantik
berwarna –warni di langit utara itu katanya tidak lain ialah gas bercahaya yang
datang dari dalam perut bumi di kutub. Jules Verne, penulis terkenal itu pula
ada menulis sebuah fiksyen yang popular dan pernah difilemkan dengan tajuk “A
Journey to the Center of the Earth”. Hitler sendiri dikatakan berminat dengan
Teori Hollow Earth.
Sebenarnya ‘dunia bawah’ atau ‘dunia bawah
tanah’ dikatakan ada disentuh dalam ‘Epic of Gilgamesh’ dan buku Mesir kuno
‘Egyptian Book of the Dead’, namun ‘bawah tanah’ yang bagaimana yang mereka
maksudkan, tidaklah dapat kita pastikan di sini. Ada orang menganggap ‘bawah
tanah’ itu betul-betul di bawah tanah, ada pula yang menganggap ia satu dunia
ghaib, da nada juga yang beranggapan ia sekadar perlambangan.
Saya ada berbual dengan beberapa orang penganut
agama Hindu dan Tao. Mereka percaya ada tempat di bawah tanah, tapi tempat itu
di alam ghaib. Ia tempat orang-orang mati yang melakukan terlalu banyak
kesalahan. Kata mereka, sesiapa yang sebelum mati banyak buat baik akan
diangkat naik ke atas langit, dan sesiapa yang banyak buat salah akan turun ke
bawah tanah.
Kisah
dari Babylon pula ada menceritakan tentang Ishtar turun ke dunia bawah tanah.
Malah dalam lagenda Indian Hopi, ada panduan masuk ke dalam ruang di perut bumi.
Salah satu lokasinya ialah di Colorado. Mereka percaya dunia kita ini ialah
dunia ke-4. Tiga dunia lagi berada di bawah tanah. Rasa saya, cerita Indian
Hopi ini sangat sukar untuk kita terima. Dalam tradisi masyarakat Tibet, ada
kisah tentang Argharta iaitu kerajaan bawah tanah di pusat bumi. Di sanalah
tempat raja dunia memerintah. Sesetengah pihak percaya bahawa kerajaan Shambala
yang misteri itu berada di sana.
Leonhard Fuller (1707-1783) percaya ada
matahari di Hollow Earth. John Lesley (1766-1832) juga yakin ada matahari di
sana, malah dua matahari. Satu dinamakannya Pluto dan satu lagi Proserpine.
Cyrus Reed Teed pula datang dengan teori yang agak berlainan yang dinamakan
Teori Cocave Sphere. Menurutnya, kitalah yang sedang berada dalam Hollow Earth.
Ertinya ada manusia lain yang tinggal di atas permukaan bumi. Lagi haru!
Sekalipun Teori Hollow Earth ini tidak punya
sandaran yang kukuh, namun manusia juga tidak punya sandaran yang bagus untuk
menafikannya. Keadaan ini berterusan sehinggalah ke abad ke-19, membolehkan ia
terus mendapat dukungan manusia walaupun tidak ramai.
Namun begitu, apabila manusia dan teknologi
semakin maju, kita memperolehi info-info yang sebaliknya. Richard E. Byrd
(1888-1957) pernah terbang melintasi Kutub Utara dan Kutub Selatan, namun dia
tidak menemui apa-apa lubang yang boleh dikaitkan dengan lubang ke Hollow
Earth. Pemantaun melalui pelbagai setelit di langit sana ke atas Kutub Utara
dan Kutub Selatan juga gagal menemukannya. Pengujian melalui getaran umumnya
yang dilakukan oleh ahli-ahli geologi melalui gempa bumi dari satu hujung bumi
ke satu hujung bumi juga gagal membuktikan wujudnya ruang berongga di dalam
bumi. Lubang paling dalam dibuat manusia ialah di Rusia, iaitu sekitar 12.3
kilometer. Hasilnya, struktur dalaman bumi setakat 12.3 kilometer itu memang
selaras dengan kajian-kajian yang dilakukan. Para pengkaji berpandangan,
apabila kedalaman kerak bumi mencecah 100 kilometer, suhu panasnya meningkat
kepada 1,200 darjah Celsius. Bolehkah alien, dinasour, pemandu UFO, Yakjuj
Makjuj dan lain-lain hidup di sana?
2.8
BAI’AH KEPADA AL-MAHDI
Rasulullah Saw menceritakan (*walaupun saya
kira riwayat ini bukanlah riwayat yang kukuh) :
“Al-Mahdi akan dibaiat pada bulan
Muharram setelah terjadi bencana dan peperangan di bulan Ramadhan sampai bulan
Zulhijjah. Kemudian terjadi ancaman kepada Jemaah haji di Mina yang
mengakibatkan banyak kematian sehingga banyak darah yang mengalir di jamrah.
Sebahagian daripada Jemaah haji itu ada yang menyelamatkan Al-Mahdi, lantas
(Al-Mahdi) dibai’ah di antara Hajarul Aswad dan Maqam Ibrahim, namun DIA ENGGAN
MENERIMANYA. Lantas dia diancam : “Jika kamu tidak mahu menerima bai’ah
daripada kami, maka LEHERMU AKAN KAMI PENGGAL.”
(Al-Hakim)
Penguat kepada pembai’ahan ini ialah hadith
yang bermaksud :
“Al-Mahdi akan dibai’ah di antara
Hajarul Aswad dan Maqam Ibrahim oleh sejumlah orang yang mengikuti Perang
Badar.” (Abu Daud, Al-Hakim)
Jika benarlah sedemikian kisahnya, kita nampak
ada perbezaan antara Al-Mahdi sebenar dengan Al-Mahdi Nasser Mohamed. Al-Mahdi
sebenar berusaha keras mengelak daripada dibai’ah sehinggakan hampir dipancung
kepalanya, manakala Al-Mahdi Nasser Mohamed sedari awal lagi meminta-minta
untuk dibai’ah, malah para pendukungnya di serata internet mengajak orang ramai
untuk mengakui keAl-Mahdian insan yang bernama Nasser Mohamed.
Saya memandang bahagian ini boleh mengurangkan
kemungkinan Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.
2.9
HUBUNGAN AL-MAHDI-PEMUDA BANI TAMIM
Nasser Mohamed di Tanah Arab mengakui Abdul
Aziz Muhammad Nashir di Indonesia (Timur) sebagai Pemuda Bani Tamim, dan Abdul
Aziz (Pemuda Bani Tamim) itu juga mengakui Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi. Saling
mengakui antara mereka tentunya dapat menggamit hati sebahagian orang untuk
cenderung mengakui dakwaan mereka berdua.
“Nabi saw sambil memegang tangan
Saiyidina Ali bersabda : “Akan keluar dari sulbi ini seorang pemuda yang akan
memenuhi bumi ini dengan keadilan (iaitu Al-Mahdi). Maka apabila kamu meyakini
yang demikian itu, hendaklah kamu bersama-sama Pemuda Bani Tamim. Sesungguhnya
dia datang dari sebelah Timur, dan dialah pemegang panji-panji Al-Mahdi.”
(Thabrani) (*Hadith ini bukanlah hadith yang kukuh, maka kisah tentang Pemuda
Bani Tamim memang boleh dipertikaikan kewujudannya)
Namun begitu kita yakin Nasser Mohamed dan
Abdul Aziz tidak akan menggunakan hadith ini kerana mereka lebih berpandukan
Al-Quran sahaja, dan mereka juga beberapa kali menolak hadith-hadith yang sahih
dan Hassan. Maka, hadith dhaif seperti ini tentu sahaja tidak dipandang mereka.
Sekiranya mereka berhujah dengan hadith ini, maka akan jadinya cakap tak serupa
bikin, kerana yang lebih kukuh ditolak dan yang lebih lemah pula diambil.
Sungguhpun begitu, kepada orang lain, hadith
ini menunjukkan hubungan antara Al-Mahdi dan Pemuda Bani Tamim, lalu mereka
akan kaitkan dengan hubungan antara Nasser Mohamed dan Abdul Aziz. Oleh itu
saya memandang bahagian ini sedikit-sebanyak menyumbang kepada kemungkinan
Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.
2.10
NAMA AL-MAHDI
Nasser Mohamed mengakui dirinya Al-Mahdi, tapi
namanya tidak sama dengan nama Al-Mahdi yang diterangkan oleh Rasulullah saw.
Kata Nasser Mohamed dan para pengikutnya : “LIHAT ILMUNYA, BUKAN NAMANYA”.
Dengan kata-kata ini mereka menolak sama sekali nama yang diberikan oleh
Rasulullah saw.
Apabila persoalan ini kita timbulkan, mereka
mengambil jalan mudah dengan meletakkan hadith-hadith yang tidak secocok dengan
apa yang ada pada mereka sebagai hadith-hadith palsu. Bagaimana mereka tahu
semua itu hadith palsu? Hanya melalui kata-kata sang Imam iaitu Nasser Mohamed.
Mereka mendakwa yang Nasser Mohamed boleh tahu hadith-hadith palsu, dan kita
pula mesti mempercayainya terus secara bertaqlid buta, tidak perlu dibuat
kajian lagi.
Mari kita lihat petunjuk-petunjuk yang
ditinggalkan oleh Nabi Muhammad saw tentang nama Al-Mahdi :
“Dunia ini tidak akan hancur
sehinggalah (muncul) seorang lelaki dari kalangan kaum keluargaku (ahlul bait,
keturunanku), yang NAMANYA SEPERTI NAMAKU (iaitu Muhammad), memerintah seluruh
bangsa Arab.” (Turmizi)
“Dunia tidak akan kiamat sehinggalah
Allah mengutus seorang lelai yang NAMANYA SEPERTI NAMAKU, dan NAMA BAPANYA
SEPERTI NAMA BAPAKU.” (Thabrani, Al-Hakim, Abu Syaibah)
“Nama yang dikenakan Al-Mahdi ialah
NAMAKU (iaitu Muhammad), perawakannya seperti perawakanku, akhlaknya seperti
akhlakku, dan kuniyahnya ialah Abu Abdullah.”
(Abu Daud, Abu Nu’aim)
“Bahawasanya Nabi pernah mengatakan
tentang bala bencana yang akan menimpa keluarganya sampailah Allah mengutus
panji-panji hitam dari Timur. Sesiapa yang menolongnya Allah akan menolongnya,
dan sesiapa yang menghinanya Allah akan menghinanya. Sehinggalah mereka
mendatangi seorang lelaki yang NAMANYA SEPERTI NAMA AKU. Mereka pun melantiknya
memimpin mereka, maka Allah pun membantu dan menolongnya.” (Riwayat
Nu’aim bin Hammad) (*Sefaham saya riwayat ini tidaklah kukuh)
Ketiga-tiga riwayat di atas saling menguatkan
satu sama lain. Maksudnya, nama Al-Mahdi mestilah antara yang berikut :
1. Muhammad
2. Ahmad
3. Muhammad
bin Abdullah
4. Abu
Abdullah Muhammad
5. Abu
Abdullah Ahmad
6. Abu
Abdullah Muhammad bin Abdullah
7. Abu
Abdullah Ahmad bin Abdullah
8. Atau
sekurang-kurangnya ada Ahmad atau Muhammad pada namanya seperti Ahmad Solihin
atau Muhammad Nuruddin.
Tapi nama calon Al-Mahdi dari Yaman ini ialah Nasser.
Memang tidak cocok, maka sebagai jalan mudah, terus dikatakan yang hadith-hadith
berkenaan sebagai palsu. Tutup cerita.
Secara tidak langsung, NABI MUHAMMAD BERTEGAS
MENGATAKAN : “LIHATLAH NAMANYA.” Nasser Mohamed dan pengikut-pengikutnya pula
mengatakan : “Jangan lihat namanya.” Siapa
yang kita mahu ikut?
Saya memandang bahagian ini mengurangkan
kemungkinan Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi.
3.0
MENILAI PEGANGAN ABDUL AZIZ MUHAMMAD NASHIR (PEMUDA BANI TAMIM)
3.1
BANI TAMIM.
Apakah maksud ‘Pemuda Bani Tamim’? Apakah
kaitannya dengan Bani Tamim? Allah tentunya tidak akan secara sia-sia
menisbahkan Sang Pemuda kepada Bani Tamim. Tentu ada kaitannya. Jika tidak,
tentu Allah akan menyebutnya sebagai ‘Pemuda’ sahaja ataupun dinisbahkan-Nya
kepada yang lain.
Abdul Aziz yang mengakui dirinya sebagai Pemuda
Bani Tamim tidak pula menjelaskannya kepada kita. Adakah ia bermakud pemuda itu
berketurunan Bani Tamim? Jika benar, Abdul Aziz mestilah memaparkan
salasilahnya yang jelas sehinggalah bertemu dengan seorang lelaki dari Bani
Tamim. Sekurang-kurangnya Abdul Aziz hendaklah menjelaskan kaitan dirinya
dengan Bani Tamim.
Namun sehingga kini, Nasser Mohamed atau Abdul
Aziz masih belum berjaya menjelaskan hal ini. Bukankah sepatutnya sedari awal
pengakuan lagi mereka dengan mudahnya akan menjelaskan hal ini apabila diminta?
Jika diterangkannya sekarang atau pada masa akan datang pun, ia sudah dikira
lewat dan memang akan memberi impak kepada kredibiliti dakwaannya sebagai pemuda
Bani Tamim.
“Akan keluar dari sulbi ini
(keturunanku) seorang pemuda yang akan memenuhi bumi ini dengan keadilan (iaitu
Al-Mahdi). Maka apabila kamu meyakini yang demikian itu, hendaklah kamu
bersama-sama Pemuda Bani Tamim. Sesungguhnya dia datang dari Timur dan dialah
pemegang panji-panji Al-Mahdi.” (Thabrani)
Namun sefaham saya, hadith ini bukanlah hadith
yang kukuh. WaAllahua’lam. Jadi kewujudan Pemuda Bani Tamim itu sendiri
bukanlah kisah yang kuat untuk kita percayai. Saya memandang bahagian ini mengurangkan
kemungkinan Abdul Aziz sebagai Pemuda Bani Tamim.
3.2
MALAM MASJIDIL HARAM
Ketika diri Abdul Aziz dimasuki oleh sesuatu (yang
kemudiannya diyakininya sebagai Allah) di Makkah, dia berlari ke Masjidil Haram
pada pukul 1 pagi untuk mendapatkan bantuan, tetapi tidak ada sesiapa di
Masjidil Haram ketika itu. Benarkah di Masjidl Haram TIDAK ADA SEORANG MANUSIA
PUN pada pukul 1 pagi?
Para pembaca yang pernah pergi ke Makkah di luar musim haji
tentu tahu suasana tengah malam di Masjidil Haram.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan
kemungkinan Abdul Aziz sebagai Pemuda Bani Tamim.
3.3
BERHENTI KALA AZAN SUBUH
Sesuatu (yang diyakininya sebagai Allah) yang
masuk ke dalam badannya itu membuatkan Abdul Aziz berasa sakit, dan sesuatu itu
berkata-kata kepada hatinya “A-Qiamah” berulang kali. Keadaan itu berterusan
sehinggalah ke waktu fajar. Apabila azan Subuh berkumandang, sesuatu itu
berhenti berkata-kata walaupun sakitnya masih ada.
Sepanjang pengalaman saya merawat orang (saya
seorang mu’allij), biasanya yang berhenti membisik atau berkata-kata pada
pesakit kala azan dikumandangkan tidak lain ialah jin. Dalam kes Abdul Aziz
ini, tak tahulah saya.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan
kemungkinan Abdul Aziz sebagai Pemuda Bani Tamim.
3.4
TSUNAMI DAN JIBRIL
Suatu ketika Abdul Aziz menutup matanya atas
arahan sesuatu yang masuk ke dalam dirinya (iaitu Allah). Ketika itu dia
terlihat lembaga yang sangat besar bersayap MEMUKUL AIR LAUT dengan sayapnya sehingga
air laut bergelombang sedemikian hebatnya. Makhluk besar itu tidak lain ialah
Malaikat Jibril. Jibril dengan pantas naik ke langit. Gambaran ini kononnya
terbukti apabila pada tahun 2004 berlaku tsunami.
Di sini ada permasalahan. Jika benar makhluk
itu Jibril dan perbuatannya itu mengakibatkan tsunami, lebih sesuai lagi jika
Jibril menikamkan sayapnya atau MEMUKUL SAYAPNYA KE DASAR LAUTAN, bukannya ke
air laut. Hal ini kerana kita sedia maklum bahawa tsunami itu berlaku hasil GELINCIRAN
BUMI DI DASAR LAUT, bukannya air laut bergelombang tiba-tiba kerana ribut
taufan atau hentakan sesuatu. Gelinciran bumi di dasar lautan itu telah
menghasilkan jurang lalu ia menarik air lautan masuk. Kemudian air lautan
terpukul keluar lalu menghasilkan ombak besar.
Maksudnya di sini, perlakuan makhluk besar
yang dikatakan Jibril itu tidak bersesuaian dengan sebab-musabab kejadian
tsunami.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan
kemungkinan Abdul Aziz sebagai Pemuda Bani Tamim.
4.0
PERSOALAN-PERSOALAN SAMPINGAN
4.1
JANGGUT DAN SERBAN
Antara persoalan yang dikemukakan kepada saya
ialah… bukankah sepatutnya Al-Mahdi dan Pemuda Bani Tamim memperjuangkan sunnah
Nabi Muhammad kerana mereka akan menjadi contoh dan ikutan umat manusia akhir
zaman? Mengapa mereka tidak mengambil berat tentang sebahagian sunnah Nabi Muhammad iaitu
memelihara janggut dan berserban?
Jawapan saya, sudah sepatutnya begitulah. Sepatutnya
merekalah yang paling atas dalam memperjuangkan sunnah-sunnah Rasulullah baik
sunnah yang besar-besar, yang kecil-kecil mahupun yang seni-seni. Kalau imam
dan pembantu kanannya sendiri sudah tidak memperjuangkan sunnah, bagaimana
dengan orang ramai? Jika bukan mereka yang mencontohkan, siapa lagi?
Orang lelaki awam mencangkul rumput di depan
rumah di tepi jalan tanpa memakai baju, tidak ada yang ganjil. Tapi kalau ulama
besar dengan sengaja berbuat demikian, nampak buruk dari segi adabnya, sekalipun
tidak berdosa pada hukumnya.
Begitu juga dengan janggut dan serban, atau
sekurang-kurangnya penutup kepala berupa kopiah dan lain-lain. Orang awam tidak
berjanggut dan berserban, itu perkara biasa. Lagi pun janggut dan serban
bukannya diwajibkan. Tapi kalau ulama besar dengan sengaja tidak berjanggut dan
berserban, kurang sedikit kedudukannya dari sudut adab. Kalau ulama pun sudah
sebegitu, bagaimana pula dengan Imam Mahdi dan Pemuda Bani Tamim? Berdasarkan
gambar-gambar yang beredar, nampaknya Nasser Mohamed dan Abdul Aziz tidaklah
menjadikan janggut dan serban sebagai salah satu ‘pakaian diri’ mereka.
“Berbezalah kamu daripada orang-orang
musyrik, peliharalah janggut dan cukurlah misai.”
(Bukhari, Muslim)
“Cukurlah misai dan peliharalah
janggut.” (Bukhari, Muslim)
“Berbezalah kamu dengan orang-orang
musyrik, kerana mereka mencukur janggut dan memanjangkan misai.”
(Muslim)
Sila lihat gambar-gambar Nasser Mohamed. Ada
ketika dia memotong janggutnya sehingga begitu pendek dan menyimpan misai. Nampaknya
amalan Nasser Mohamed tidak seiringan dengan amalan dan perintah Nabi Muhammad.
Bagi Abdul Aziz pula, terus licin.
“Kami diperintahkan supaya mencukur
misai dan memanjangkan janggut.” (Muslim)
“Kamu peliharalah janggut dan
potonglah misai, dan janganlah kamu mencontohi Yahudi dan Nasrani.” (Ahmad)
“Sesiapa yang tidak memotong misainya,
dia bukanlah daripada golongan kami.” (Turmizi)
Nampaknya Nasser Mohamed ‘bukan dari golongan
kami’ kata Nabi Muhammad.
“Sepuluh perkara termasuk fitrah –
memotong misai, memelihara janggut….” (Muslim)
“Janganlah kamu mencontohi orang-orang
asing, biarkanlah janggut kamu panjang.”
(Al-Bazzar)
“Disebabkan orang-orang Majusi
membiarkan misai dan mencukur janggut mereka, maka berbezalah kamu daripada
mereka, kamu ambillah misai dan biarkanlah janggut kamu panjang.”
(Ibnu Hibban)
“Sesunggguhnya orang-orang musyrik itu
memelihara misai mereka dan mencukur janggut mereka. Oleh sebab itu berbezalah
kamu daripada mereka, dengan memelihara janggut dan memotong misai.”
(Al-Bazzar)
Kesimpulannya, kesemua riwayat di atas saling
menguatkan dari segi temanya. Oleh kerana hadith-hadith ini tidak selaras
dengan diri Nasser Mohamed dan Abdul Aziz, bukanlah sesuatu yang luar biasa
jika selepas ini mereka akan katakan hadith-hadith ini ialah hadith-hadith
palsu.
Saya memandang bahagian ini mengurangkan
kemungkinan Nasser Mohamed sebagai Al-Mahdi dan Abdul Aziz sebagai Pemuda Bani
Tamim.
5.0 PERBEZAAN ANTARA AL-MAHDI DAN NASSER MOHAMED
Sekiranya benar Nasser
Mohamed itu Al-Mahdi yang tulen, pastinya kita akan mendapati begitu banyak
persamaan, bahkan 100% persamaan dengan Al-Mahdi yang dimaklumkan oleh Rasulullah
saw. Namun setelah kita memohon gerak daripada Allah, mengkaji dan terus mengkaji,
terlihat semakin banyak pula perbezaan antara Al-Mahdi dengan Nasser Mohamed.
Di bawah adalah antara
perbezaan yang dapat kita perhatikan. (Atas tujuan perbandingan, Al-Mahdi yang
asli akan saya tulis sebagai Al-Mahdi, atau Al-Mahdi Ahli Sunnah wal Jamaah,
atau Al-Mahdi ASWJ, atau Al-Mahdi Sunni. Manakala Nasser Mohamed akan saya
tulis antaranya seperti Al-Mahdi Mazhab Nasseri, Al-Mahdi Nasseri, atau
Al-Mahdi An-Nasseri. Hal ini kerana Nasser Mohamed sendiri mengakui yang
dirinya dan para penyokongnya tidak bermazhab Ahli Sunnah wal Jamaah
(ASWJ/Sunni), Syiah, Salafi Wahhabi atau lain-lain. Maksudnya dia sudah
mengasaskan satu mazhab ad-diin yang baharu. Untuk memudahkan pemahaman, saya
namakan mazhab baharu ini sebagai Mazhab
Nasseri, atau Mazhab An-Nasseri, atau Aliran Nasseri).
Yang jelasnya,
perbezaan-perbezaan ini tentu saja akan menurunkan saham Nasser Mohamed untuk
ditabalkan sebagai Al-Mahdi oleh umat Islam.
5.1 NAMA
Nama Al-Mahdi ASWJ sebagaimana
yang diisyaratkan oleh Rasulullah saw ialah antara Ahmad, Muhammad, Ahmad bin
Abdullah, Muhammad bin Abdullah, Abu Abdullah Ahmad, Abu Abdullah Muhammad, Abu
Abdullah Ahmad bin Abdullah atau Abu Abdullah Muhammad bin Abdullah.
Nama Al-Mahdi kepada Mazhab
Nasseri ialah Nasser Mohamed.
5.2 NILAI MAHMUDAH
Al-Mahdi seorang yang
merendah diri dan tidak suka publisiti. Ketika hendak dibai’ah di Makkah pun
nanti dia berusaha untuk menolak sehinggalah dia diancam untuk dibunuh, barulah
dia bersedia memenuhi permintaan umat Islam.
Al-Mahdi Mazhab Nasseri
seorang yang suka akan populariti dan begitu giat mempromosikan dirinya. Dia
sering mangambil gambar dirinya yang cantik-cantik, dengan ‘posing’ ala seorang
artis dan menyebarkannya ke serata dunia. Sebelum dibai’ah di Makkah lagi pun
dia dan pengikutnya sudah sangat sibuk meminta akuan orang ramai.
5.3 JANGGUT DAN MISAI
Berseuaian dengan
isyarat-isyarat daripada Rasulullah saw, Al-Mahdi sebenar seorang yang memotong
misai, memanjangkan janggut dan memeliharanya.
Al-Mahdi Nasseri pula
seorang yang memelihara misai, memendekkan janggut dan sesekali memotongnya
sehingga begitu pendek sekali. Pemuda Bani Tamim bagi Mazhab Nasseri iaitu
Abdul Aziz pula langsung tidak memanjangkan dan memelihara janggut.
5.4 KETURUNAN RASULULLAH
Al-Mahdi berketurunan
Rasulullah dan jelas susur galur keturunannya. Dia boleh membentangkan
salasilah dirinya sehinggalah kepada Rasulullah dengan mudah. Kedudukannya
dalam salasilah itu dapat disahkan dengan mudah oleh para ahlul bait (keturunan
Rasulullah saw) yang ada pada zamannya.
Nasser Mohamed yang
mengaku sebagai Al-Mahdi tidak diketahui susur-galur keturunannya. Sudah
bertahun-tahun kemunculannya, salasilahnya masih gagal dibentangkan. Jadi,
kedudukannya memang tidak dapat disahkan oleh ahlul bait di seluruh dunia.
Abdul Aziz yang memegang jawatan sebagai pemuda Bani Tamim dalam Mazhab Nasseri
juga sudah lama membuat pengakuan, tapi masih gagal menunjukkan bukti
hubungannya dengan Bani Tamim untuk disahkan oleh keturunan Bani Tamim yang
juga sudah tersebar ke serata dunia hari ini.
5.5 AS-SUNNAH DAN AL-HADITH
Umumnya cerita tentang
Al-Mahdi tidak ada dalam Al-Quran tetapi banyak terdapat dalam as-sunnah iaitu
hadith-hadith. Oleh itu, apabila Al-Mahdi muncul, dia akan menyemarakkan lagi
hadith-hadith Nabi kerana pada hadith-hadithlah dirinya banyak disebutkan.
Al-Mahdi bagi Mazhab
Nasseri pula menolak begitu banyak hadith dan hanya berhujah menggunakan
ayat-ayat Al-Quran yang ditafsirkannya sendiri. Bahkan dia menolak sama sekali
banyak hadith sahih dan hasan, apatah lagi yang dhaif. Apabila sesuatu hadith
itu kelihatan tidak menunjukkan dirinya sebagai Al-Mahdi, akan dihukumnya
sebagai hadith palsu. Cara dia membuktikan kepalsuan sesuatu hadith itu pula
bukanlah melalui kajian ilmu mustalah hadith, tetapi melalui kaedah “I’m the
law”. Mana hadith yang dikatanya palsu, palsulah. Tidak perlu diberinya apa-apa
bukti, cukup dengan percaya sahaja. Percaya sudah, jangan banyak tanya.
5.6 MAZHAB AD-DIIN
Sebagaimana Khalifah Umar
Abdul Aziz, Imam Hasan Al-Basri, Imam Al-Ghazali, Syeikh Abdul Qadir Jilani, Syeikh
Abu Yazid Al-Bustami, para wali Songo, Sultan Muhammad Al-Fateh, Sultan
Solehuddin Al-Ayyubi, Imam Asy-Syafi’I, Imam Abu Hanifah, Imam Ahmad, Imam
Maliki, Imam Sufyan Ath-Thauri, Maulana Muhammad Ilyas, Imam Asy-Syahid Hasan
Al-Banna, Syeikh Ibnu Ataillah dan lain-lain tokoh besar umat Islam, Al-Mahdi juga akan datang dalam kalangan Ahli
Sunnah wal Jamaah, ringkasnya yang mazhab ad-diinnya ialah Mazhab Sunni. Bukan
Syiah, bukan Nasseri atau yang lain-lain.
Nasser Mohamed al-Yamani
sebaliknya mengakui dirinya bukan bermazhab Ahli Sunnah wal Jamaah (Sunni),
Syiah, Salafi Wahhabi atau sebagainya. Maksudnya dia sudah mengasaskan satu
mazhab ad-diin yang baharu, yang untuk memudahkan bicara kita sebuatkan sebagai
Mazhab An-Nasseri (Nasseri) sahaja. Bagi
Nasser, semua mereka yang disebutkan di atas ialah penyesat dan pemecah-belah
umat Islam.
5.7 WAJAH
Al-Mahdi berdahi luas.
Begitulah yang dinyatakan Rasulullah saw.
Al-Mahdi bagi Mazhab
Nasseri tidak berdahi luas.
5.8 KEMAKSUMAN
Al-Mahdi tentunya yakin
bahawa Rasulullah seorang yang maksum.
Nasser Mohamed Al-Yamani
lain pula ceritanya. Baginya Rasulullah tidak maksum, yang maksum hanya Allah.
Bersambung……. banyak lagi diskusi akan
menyusul untuk sama-sama difikir-fikirkan.
Sila tunggu kemaskini.
Abu
Zulfiqar
(Tulisan asal 4 OGOS 2012)
Kemaskini kali ke-4 (9 OGOS 2012)
No comments:
Post a Comment