Friday, October 20, 2023

Melepasi Neraka Dunia dan Neraka Akhirat

 

Hidup kita di dunia ini sangat sementara, sangat sekejap, iaitu sekadar sepanjang hayat atau usia kita sahaja. Jika umur panjang, mungkin 75-78 tahun (contohnya). Tetapi hidup kita di akhirat saaangat lama, selama-lamanya. Kita susah di dunia ini, mungkin setakat puluh2 tahun. Tetapi jika kita susah di akhirat sana, saaangat lama, mungkin trillion2 tahun, mungkin selama-lamanya. Jika anak cucu dan pasangan kita menderita di sini, lamnaya mungkin puluh2 tahun. Tetapi jika anak cucu kita menderita di sana... saaangat lama.


Oleh sebab itu, kita berusaha gigihlah untuk memberikan kepada mereka ilmu2 agama dan bekalan2 akhirat, tanpa meninggalkan usaha untuk memberikan ilmu2 dunia dan bekal2 dunia.


Susah-payah dan penderitaan di dunia ini bolehlah diibaratkan seakan2 neraka dunia. Kita nak lepaskan anak isteri kita tak? Susah-payah dan penderitaan di akhirat nanti, itulah neraka akhirat. Kita nak lepaskan anak isteri kita tak? Bagi ahli2 sufi, di akhirat bukan setakat hendak lepas, tetapi hendak cemerlang. (Sebab itulah mereka mengejar maqam2).


- Petikan pengajian kitab Ihya’ ‘Ulumuddin kali ke-277, syarahan Latihan Qalbu.

No comments: