Pada suatu hari saya (AZA) menulis di laman Facebook :
“Tasawuf perkahwinan ini... bukan
suami sahaja yang kena ada ilmu, ada faham dan ada amal. Isteri pun kena ada
juga. Barulah cantik PENGURUSAN QALBU PERKAHWINAN. Oleh itu, menonton / mendengar
syarahan Kitab Perkahwinan (daripada kitab Ihya' 'Ulumuddin) ini, “promote”2lah
sama kepada pasangan. Dapat ajak dengar / tonton sekali, lagi bagus.
Insya-Allah banyak manfaatnya.”
Kemudian seorang hamba Allah yang menggunakan nama MBA
menulis komen sebagaimana berikut :
MBA : Pernahkah nabi belajar
tasawuf?
AZA : Jawapannya sama dengan
jawapan kepada soalan : "Pernahkah Nabi belajar fiqh?" (*Hal ini
kerana fiqh, aqidah dan tasawuf itu datangnya serentak)
MBA : Apa maksud fiqh dan
tasawuf?
AZA : Jawapan lengkapnya ada
dalam syarahan Kitab Ilmu daripada kitab Ihya' 'Ulumuddin yang saya syarahkan.
Juga dalam kitab selepas itu iaitu Kitab Aqidah daripada kitab Ihya' juga.
Boleh ikuti bermula dari sini https://www.youtube.com/watch?v=KLz2_dJuppo... . Tak perlu sampai syarahan Kitab Cinta Allah dan
seterusnya.
MBA : Apakah tasawuf ajaran Nabi?
Kerana tauhid itu dan fiqh bermulanya dari nabi.
AZA : Ya, ketiga-tiganya
daripada ajaran Nabi saw. Datangnya serentak.
MBA : Apakah kesemua penganut Islam
perlu belajar tasawuf?
AZA : Sama
jawapannya dengan persoalan : "Apakah kesemua penganut Islam perlu belajar
tauhid dan fiqh?" Jadi saya pula tanyakan kepada tuan : "Apakah
kesemua penganut Islam perlu belajar tauhid dan fiqh?"
MBA : Tuan memahami dan
mengamalkan tasawuf berbanding saya, sebab itu harus saya bertanya sebarang
kemusykilan, kerana tasawuf sahaja pengertian dari bahasa sudah lain. Islam, tauhid,
dan fiqh itu wajib pada Islam.
AZA : Kalau begitu,
jawapannya sama juga. Tauhid, fiqh, dan tasawuf itu wajib pada Islam.
MBA : Ada dalam firman kah
tasawuf? Apakah tujuan utama tasawuf? Kerana tujuan tauhid itu mengEsakan yang
satu dan fiqh tu hukun syara’ dan luas dalam ibadah mahupun muamalat
AZA : Boleh rujuk
hadis di mana Malaikat Jibril datang mengajar Rasulullah saw tentang Islam,
iman dan ihsan. Ketiga-tiganya datang serentak pada masa yang sama, tidak boleh
dipisahkan. Ibarat 3 kaki tungku dapur, mesti ada ketiga-tiganya tanpa boleh
ditolak walau satu kerana periuk keagamaan kita akan terbalik jatuh. Islam
dalam hadis itu kemudiannya dibangsakan oleh para ulama sebagai fiqh atau
fekah, iman dalam hadis itu dibangsakan sebagai tauhid atau aqidah, manakala
ihsan pada hadis yang sama juga dibangsakan sebagai tasawuf.
Tujuan tauhid ialah untuk
mengenal dengan betul dan tepat siapakah yang kita sembah, tujuan fiqh pula
ialah untuk tahu dan faham cara-cara berabdi/beribadah kepada Yang Disembah,
manakala tujuan tasawuf pula ialah untuk mencantikkan atau mengkualitikan
tauhid dan fiqh kita itu.
Contohnya dalam ibadah solat,
tauhid itu kita solat menyembah Allah sahaja, (dan) bukan yang lain, Fiqh itu
ialah amalan gerak tubuh badan dan bacaan, manakala tasawuf dalam solat ialah
amalan qalbu atau amalan hati seperti sekuat mana khusyuknya, tawadhuknya, rasa
kehambaannya, cinta akan Allahnya dan sebagainya.
Ketiga2nya mustahil terpisah.
AZA : Ihsan tu terpisah dari tasawuf kerana tasawuf itu ada
beberapa bahagian, manakala ihsan hanya satu. Contoh, syariat,tariqat,hakikat
dan makrifat. (*Ini posting pertamanya)
Dan dari syariat, tariqat, hakikat,
makrifat ada pula bahagiannya sehingga ia kadang kala tidak boleh diterima
akal. Contoh : Al hulul dan wihdatul wujud iaitu menitisnya Allah ke dalam
mahkluknya dan bersatunya wujud Allah dengan wujud mahkluk. Ini mustahil kerana
Allah Maha Suci. (*Ini pula posting keduanya)
AZA : Kata tuan tadi mahu
bertanya kemusykilan. Tetapi sesekali nampaknya seperti hendak mengajar ilmu
pula kerana tuan tulis pernyataan-pernyataan. Tak mengapalah. Bahagian ini pun
sebenarnya mudah juga penjelasan ringkasnya.
(*Saya menjawab posting pertama) Tauhid
itu nama besarnya tetapi di dalamnya (yakni isi kandungannya) ada beriman
kepada Allah, ada pula beriman kepada malaikat, ada pula beriman kepada Al
Quran dan sebagainya. Maksudnya semua itu adalah isi kandungan tauhid, bukannya
terpisah. Ihsan/tasawuf pun begitu juga. Di dalamnya ada syariat, ada tariqat,
hakikat, makrifat, ada mahabbah, dan sebagainya lagi. Itu semua adalah isi
kandungannya, bukannya terpisah. (*Sebelum sempat saya menjawab posting kedua
Tuan MBA sudah mengakhiri perbualan dengan kata-kata berikut).
MBA : JazakAllahu khair ustaz,
minta maaf. Hanya kemusykilan. Imam Al Ghazali lumayan tasawufnya.
AZA : (*Jadi, saya pun tidaklah
berpanjang-panjang untuk menjawab posting keduanya) Baik tuan. Sama-sama kita.
Abu Zulfiqar Al-Amsyari
Februari 2018
No comments:
Post a Comment