Thursday, March 12, 2015

Mengapa Suka Pakai Serban Hitam?



Orang selalu bertanya, apa sebabnya saya suka memakai serban berwarna hitam (dan pelbagai soalan lagi berkaitan dengan kegemaran dan kebiasaan Rasulullah saw yang mampu saya contohi) ?

Jawapannya, sudah tentulah kerana saya mencintai Nabi Muhammad saw, yang membuatkan saya suka untuk mencontohi kegemaran-kegemaran dan kebiasaan-kebiasaan baginda yang tidak salah jika dicontohi oleh manusia dan jin, setakat mana yang saya mampu dan berpeluang, termasuklah selalu juga mengenakan serban berwarna hitam, sekalipun jika orang lain di sekeliling saya tidak melakukannya.

Jabir mengatakan : “Nabi saw memasuki kota Makkah pada hari Fathu Makkah dengan memakai serban hitam.” (Muslim)

Ja’afar bin Amru bin Huraits yang meriwayatkan daripada bapanya yang menceritakan : “Aku melihat Nabi saw berkhutbah di atas mimbar dengan memakai serban hitam.” (Muslim)

Ibnu ‘Abbas menceritakan : “Nabi saw berkhutbah kepada orang ramai dengan memakai kain lilitan kepala yang berwarna kehitaman.” (Bukhari)

Antara kesalahfahaman yang berlaku dalam masyarakat kita :
1.       Yang pakai serban hitam ni Taliban yang berfahaman Wahhabi.
2.       Yang pakai serban hitam ialah Syi’ah.
3.       Serban hitam ni asalnya ajaran agama Sikh.
4.       Yang pakai serban hitam ni ajaran sesat.
5.       Nabi tak pakai serban hitam.
6.       Sudah naik haji baru boleh pakai serban.
7.       Hanya golongan tertentu sahaja yang dibenarkan pakai serban hitam.

Yang pentingnya, jangan kita pula yang termasuk golongan yang salah faham itu.

Abu Zulfiqar
12 Mac 2015

No comments: