Saturday, July 2, 2016

Suasana Malam2 Menjelang Raya 70-an 80-an


- Anak-anak lelaki secara tidak rasminya dapat lesen keluar malam sampai habis moreh. Horeyyy!

- Main polis sentri. Seluruh kampung kami (budak-budak) punya. Orang kampung tak kesah. Boleh menyorok merata ceruk kampung, bawah rumah orang, belakang rumah, dalam reban, atas pokok orang, beranda rumah orang, semualah.

- Di mana-mana pun cerah oleh pelita, pelita batang buluh, panjut dan seumpamanya. Zaman itu lampu-lampu jalan belum ada di kampung-kampung. Cahaya pelita dengan latar belakang gelap pekat malam, aduhhhh... indahnya. Ada rumah-rumah yang buat gerbang.

- Jalan-jalan kampung masih tanah merah atau pasir putih. Berlekuk-lekuk. Batu-batu pun kadang-kadang ada di tengah jalan. Berdebu naik sebab jadi medan larian kanak-kanak.

- Suara kemeriahan kanak-kanak memang jelas. Selain speaker surau/ masjid, bunyi kenderaan bermotor susah nak dengar. Orang-orang yang ada motosikal pun belum ramai. Kereta adalah dua tiga biji. Malam? Senyap daripada bunyi kenderaan bermotor.

- Rumah yang ada lampu kelip-kelip/lip-lap tu kira hebat le tu.

- Kampung-kampung yang belum masuk elektrik, biasanya ramai pakai lampu gasolin.

- Menu moreh kalau dapat bubur kacang dengan roti benggali kira cukup hebat dah.

- Main pistol api (pistol kayu buatan sendiri berpelurukan mancis api). Baju Melayu berlubang-lubang terbakar memang sedia maklum.

- Main bunga api berbatang besi. Gambar kucing kot kat depan kertasnya. Ini paling masyhur. Yang batang berbalut kertas merah tu rasanya agak baru juga.

- Antara yang mengetop zaman itu ialah mercun tarik (di sekolah selalu ikat pada kerusi kawan), mercun katak, thunder clap (yang kecil), mercun papan.

- Perang meriam buluh. Lebih-lebih pada zaman meriam dan mercun belum dilarang. (*tapi penulis tak main, tengok sahaja).

- Bertakbir dari rumah ke rumah pada malam raya. Balik pukul 3 pagi biasa dah tu. Dekat nak Subuh baru balik pun ada.

- Solat terawih semua 20 rakaat. Diselangi alunan selawat yang indah.

- Dari rumah elok bersongkok, baju Melayu dan kain pelekat. Sampai surau/ masjid/ madrasah, kain pelekat pun jadi kain selempang. Tinggal seluar pendek. Terus berkejar-kejaran. Memang selalu juga kain pelekat tu dibuat macam ninja, nampak mata je.

- Sambil berkejaran-kejaran dan bermain bunga api, terdengar di mulut kanak-kanak baris-baris awal lagu Selamat Hari Raya oleh Saloma bersahut-sahutan.

- Time jawab selawat, jerit kuat-kuat “sallallah wasaallam alaih”, tapi sebutannya maam-macam bunyilah. Baik yang duduk atas surau atau yang sedang bermain di sekitar surau. Semangat! Sekampung boleh dengar.

- Tengah-tengah bermain, tali selipar jepun tercabut atau terputus. Pakat berpengalaman belaka bab ni.

- Kalau nak lari laju, kasut selipar sarung ke tangan. Berkaki ayam je.

- Malam raya, ada anak-anak muda kampung dan yang pulang dari luar berkumpul di simpang-simpang jalan atau lokasi-lokasi tertentu. Borak-borak, main gitar, main mercun sampai dekat-dekat nak pagi.

- Bertumbuk. Bedebuk-bedebak kepit-mengepit selalu ada. Tapi kejap je. Lepas tu atau esok baik balik le. Time bergaduh ada penyokong bersorak pulak, lagi syok la kita. Bertumbuk one by one, tak main le pukul ramai-ramai.



Apa lagi ya? Ok dah tu kot. Insya-Allah ada masa terluang nanti nak cerita suasana pada Hari Raya pulak nanti. Indahnya Allah anugerahkan zaman kanak-kanak......



Abu Zulfiqar

2 Julai 2016

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails