Tuesday, July 26, 2016

Catatan Ringkas Audio Kitab Cinta 2

CATATAN RINGKAS ISI AUDIO KITAB CINTA 2A

Dari segi syariatnya, cedera dan mati itu disebabkan oleh sebab-sebab perlakuan makhluk. Contohnya, kren runtuh menimpa seseorang lalu orang itu tercedera atau mati. Namun dari segi hakikatnya, hanya Allah yang ada kuasa/daya upaya untuk membuatkan seseornag itu cedera atau mati. Selain daripada Dia, langsung tidak ada yang punya kuasa/daya upaya.

Kata orang tua-tua, tak kenal maka tak cinta. Sudah kenal barulah kot-kot nak cinta.

Salah satu objektif Kitab Tauhid (dalam Kitab Ihya’ ‘Ulumuddin ini) ialah nak bagi kita mengenal (ma’rifah) akan Allah. Sekarang matlamat Kitab Cinta (dalam Kitab Ihya’ ‘Ulumuddin ini) ialah nak bagi kita mencinta (mahabbah) akan Allah.

Kalau kita tak kenal Allah, bagaimana kita hendak mencintainya? Sangat sukar, hampir-hampir mustahil untuk kita nak mencintai sesuatu yang kita tidak kenal. Tapi jika ditanya, rata-rata orang akan menjawab yang mereka cinta akan Allah.. Benarkah kita sudah sampai ke tahap cinta?

Dalam pelajaran Kitab Tauhid yang lalu kita ditarbiyyah untuk kenal diri, kenal Allah, kenal dunia, dan kenal akhirat.

Kenal Allah sepatutnya kena kenal lebih, usaha untuk kenal Allah sepatutnya lebih. Pasangan kita, tunangan kita dan para artis pun kita nak kenal lebih. Kalau kenal sikit rasa tak puas. Kalau teman kita kenal lebih daripada kita akan artis-artis, pernah jumpa, pernah minum sekali, kita berasa iri hati. Begitu juga dnegan tokoh-tokoh , isu-isu semasa, politik dna lain-lain. Ini semua makhluk dan kita nak kenal lebih. Tetapi kalau tentang Allah? Tak terdorong pun untuk nak kenal lebih. Sepatunya Allahlah yang kita nak kenal lebih daripada yang lain-lain.

Tentang Allah, cukuplah kita sekadar tahu kita ada Tuhan dan namanya Allah. Nak kenal lebih? Tak perlulah meberat-beratkan diri. Tapi kalau tentang makhluk, kita nak pula memberta-bertakan diri nak kenal lebih. Patutkah begitu?

Kita cinta pasangan kita sebab kita dah kenal. Kalau kita tak pernah kenal pasangan kita, macam mana nak cinta? Kita mendakwa kita mencintai Allah. Adakah kita sudah mengenal-Nya?

Mengapa tidak rasa cinta Allah dalam diri? Antara puncanya ialah kerana tidak kenal Allah. Kalau kenal pun, tidak memadai, tidak cukup kenal.

Mengapa kita pilih Kitab Cinta dalam KItab Ihya’ ‘Ulumuddin ini? Antaranya kerana cinta itu adalah kemuncak dalam tasawuf..

Kata Imam Al-Ghazali, mencintai Allah adalah matlamat paling jauh daripada maqam-maqam yang ingin dicapai dan ketinggian yang tertinggi daripada darjat-darjat.

Sebab lain - kitab-kita lain tentang bersuci, solat, zakat, haji dan sebagainya dalam Kitab Ihya’ ini, isi pelajaran yang lebih kurang sebegitu mudah temui pengajiannya. Tetapi majlis pengajian kitab yang berkisar seputar cinta Allah, sukar ditemui.

Cinta akan makhluk, sampai sering teringat-ingat, tak boleh nak lupa, terkenang-kenang, sentiasa bermain dalam fikiran kita. Sepatutnya cinta akan Allah kena lebih lagi. (Sudahkah kita sebegitu?)

Tengok bumbung rumah orang yang kita cinta, pakaiannya tersidai di ampaian, dan kasutnya pun dah rasa seronok. Suratnya kita baca banyak kali walau pun dah faham isi surat. Rasa sedap kalau sebut nama orang yang kita cinta. Tulis namanya di atas pasir di tepi pantai atau ukir namanya di pokok, pokok, rasa seronok. Tetapi cinta akan Allah?

Ada kes murid sekolah gores nama teman lelakinya di tangan dengan benda tajam. Berparut, tapi dia suka. Apabila cinta, rosak tubuh badan pun tidak mengapa. Itu baru cintakan makhluk.

Surat kekasih kita suka baca berulang kali, maka “surat” daripada Allah iaitu Al-Quran kena lebih lagilah. Nama kekasih kita suka sebut-sebut, nama Allah kena lebih lagilah.



CATATAN RINGKAS ISI AUDIO KITAB CINTA 2B

Sambungan tentang ciri-ciri wali Allah menurut Al-Quran dan hadis.

“Sesiapa yang memusuhi wali-Ku, Aku isytiharkan perang terhadapnya.” (Bukhari)

Menurut Al-Quran, para wali ini bersifat menyampaikan ajaran-ajaran agama.

Mencintai Allah dan Rasul-Nya adalah wajib, bukan pilihan.

“Dia mencintai mereka dan mereka pun mencintai-Nya.” (Al-Maidah : 54)

“Orang-orang yang beriman itu sangat cinta akan Allah.” (Al-Baqarah : 165)

Dalam mencinta, ada yang lebih dan ada yang kurang. Maksudnya ada orang yang kuat cintanya, ada yang sederhana dan ada yang lemah.

Jika benar kita mencinta, sudah tentu kita akan buat apa yang kekasih kita suka. Yang kekasih kita tak suka, seboleh-bolehnya kita tak akan mahu buat. Kalau selama ini buat pun, kita cuba nak buang.

Contohnya jika selama hari ini kita suka pakai baju gambar hantu/tengkorak, seluar jeans ketat/koyak, tiba-tiba kita jatuh cinta dengan seorang wanita. Wanita itu pula suka lelaki yang berpenampilan kemas. Tak mustahil tiba-tiba kita pakai seluar slack, baju masuk dalam. Cinta punya pasal. Kalau geng motor, sanggup tinggal geng motor. Contoh Abang Zack dalam filem Azura. Siap ebrgaduh lagi dengan bekas geng dia.

Kalau cinta hati kita itu suka lihat lelaki rambut terpacak di tengah, pakai gel, kita yang selama ihari ni rambut belah tepi pun nak buat pacak jugak. Fitrahnya, kita akan buat apa yang kita cintai itu suka.

Jika kekasih kita atau ornag yang kita cintai itu suka sikap lelaki yang rjain ke surau, kita pun akan berubah jadi rajin. Dekat-dekat nak, maghrib kita pun pergi ke surau lalu depan rumah kecintaan kita. Padahal ada jalan lain ke surau. Saja-saja lalu depan rumah awek sebab nak tunjuk yang kita ini pun kaki surau juga. Kayuh basikal pun buat lambat-lambat sikit sewaktu melintas rumahnya.

Bina badan, bertahun-tahun angkat berat. Jumpa wanita yang kata dia tak suka lelaki badan ketul-ketul. Sanggup ubah badan jadi biasa-biasa balik, tak berapa ketul-ketul. Yang jenis merokok lagilah. Mahu tak mahu kena menyorok belakang-belakang pintulah suapaya tak berapa nampak sangat.

Contoh kaum wanita pula. Tiba-tiba tanya emak, macam mana cara nak buat kari. Emak pun hairan. Padahal selama hari ni tak pernah minat nak masak pun. Emak tahu, ni mesti ada apa-apa ni. Mesti dah ada kawan ni. Sebenarnya bukan sebab dia sendri yang datang kesedaran hendak belajar memasak, tapi kerana kecintaan dia suka nak memasak.

Tiba-tiba anak dara tanya tanya celak. Nak buat apa? Nak cuba pakai. Rupa-rupanya dia dah ada berkawan dengan orang yang ustaz-ustaz lebai-lebai sikit. Sapu celak jugalah, berselemoih pun tak mengapa.

Kesimpulannya, apabila kita cinta akan makhluk, kita akan cuba ikut apa yang dia suka dan cuba buang apa yang dia tak suka. Bagaimana dengan Allah? Kita cinta akan Allah?

Sebahagian daripada syarat iman ialah cinta.

Abu Razin bertanya kepada Rasulullah saw : apakah iman. Rasulullah menjawab bahawa “Iman itu adalah Allah dan Rasul-Nya lebih kamu cintai daripada yang lain-lain. (Barulah sempurna iman).

“Tidak beriman seseorang kamu sebelum Allah dan Rasul-Nya lebih dicintainya daripada yang lain-lain.” (Bukhari, Muslim)

“Tidak beriman seseorang hamba sebelum aku lebih dicintainya daripada isterinya, hartanya dan manusia seluruhnya”. (Muslim)
Bahkan daripada diri kita sendiri.

Bagaimana nak sampai ke peringkat itu? Inilah sebabnya kita belajar Kitab Cinta Allah dalam Kitab Ihya’ ‘Ulumuddin ini.

At Taubah ayat 24 ringkasnya menyatakan, jika bapa kita, anak, saudara, isteri, kaum keluarga, kekayaan, perniagaan dan tempat-tempat tinggal serta perniagaan kita lebih kita cintai berbanding Allah dan Rasul-Nya dan daripada berjuang pada jalan Allah... jaga-jagalah.

Maksudnya bukan setakat kena ada cinta Allah dan Rasul sahaja, tetapi juga kena ada perjuangan pada jalan Allah. Kena ada saham sikit dalam perjuangan agama Islam ini. Kalau tidak ada....jaga-jagalah.

Cinta Rasulullah saw? Bersedia untuk menghadapi risiko miskin. Tapi jangan salah tafsir. Bukan maksudnya kalau cinta akan nabi akan terus jadi miskin. Sebenanya hendka beritahu bahawa orang-orang yang mencintai Nabi tetap tidak terlepas daripada sebarang risiko di dunia ini.



CATATAN RINGKAS ISI AUDIO KITAB CINTA 2C (TAMAT AUDIO 2)

Seorang Arab desa memberitahu Rasulullah saw bahawa dia tidaklah menyediakan ibadah solat dan puasa yang banyak untuk menghadapi Hari Qiamat, tetapi yang dia ada hanyalah kecintaan kepada Allah dan Rasul-Nya. Jawab Nabi Muhammad saw, manusia akan dibangkitkan untuk bersama-sama dengan apa/siapa yang dicintainya pada Hari Qiamat kelak.

Berhati-hatilah. Kita kena cinta Allah dan cinta Rasulullah lebih daripada yang lain-lain. Umumnya masyarakat kita ni cinta penyanyi, pelakon, ahli sukan, artis, orang kaya-kaya, pemimpin politik dan lain-lain, tapi janganlah sampai lebih daripada mencintai Allah dan Rasul.

Kita cinta siapa? Ada yang sampai taksub dengan bintang bolasepak. Nanti kita hendak dibangkitkan pada Hari Qiamat bersama-sama siapa?

Amalan-amalan kita ni sudahlah kurang, jadi salah satu laluan kita untuk mencapai peringkat yang tinggi di sisi Allah ialah dengan menggunakan laluan cintalah.

Cinta akan seseorang tokoh, ada yang tiru gaya bercakap, berjalan, dan berpakaian si tokoh. Minat P. Ramlee sampai tiru suaranya, bentuk misai, gaya duduk dan lain-lain. Awie beli kereta putih, dia beli kereta putih. Awie beli motor besar, dia beli pula motor besar. Punya hendak jadi macam Awie. Sampai sebegitu cinta kita kepada seseorang. Dengan Nabi Muhammad macam itulah sepatutnya. Dengan tokoh lain punyalah tiru, dengan Nabi Muhammad? Mengapa tidak sampai begitu?

Kita mesti beringat yang kita mestilah hendak cinta Rasululah saw lebih daripada yang lain-lain. Cara dia bercakap, berpakaian, berjalan, gaya rambut, cara duduk, cara tidur, cara dia memandang, cara bercakap dengan orang dan lain-lain.

Sebahagian orang kata, tak dapat pahala. “Ni kenapa pakai serban? Bukan dapat pahala pun!”. Tak mengapa, kita pakai sebab cinta. Tak dapat pahala pun tak apa-apa. Asal jangan berdosa sahaja.

Kita cinta seseorang. Tengok bumbung rumah pun sudah suka. Padahal bukan dapat perempuan tu pun. Tengok bajunya, kasutnya. Jadilah. Seronok dah. Dengan Rasulullah saw macam tu lah sepatutnya.

Rasulullah pernah pakai baju warna sekian-sekian, potongan rambut sekian-sekian, maka kita pun nak cuba juga merasa walau sekali. Tak dapat pahala pun tak mengapa, sebab cinta. (Orang lain kita boleh tiru walau tak dapat pahala, yang Rasululah tak boleh ditiru pula. Betulkah begitu?)

Idola kita yang utama ialah Rasulullah saw. Sekiranya tidak mampu, dengan alasan contohnya : “Dia nabi, boleh le. Kita orang biasa.” Maka ikutlah manusia biasa yang paling afdhal. Siapa? Empat orang khalifah Ar-Rasyidin itulah.

Ada orang tiru tok gurunya. Rambut tak bersikat, serban putih tak berbasuh dah naik warna hitam kuning, rupa berserabut. Dakwanya itu jalan sufi, ikut tok guru. Saja-saja mencontohi tok guru.

Kita bandingkan tok guru dia dengan Rasulullah, tak nampak sama pun. Banding pula tok guru dia dengan 4 khalifah, tak nampak sama juga. Tapi dia kalau boleh nak ikut keadaan tok guru dia yang duduk dalam gua, berserabut, tak bergaul dengan orang, janggut tak bersikat dan sebagainya. (Dia sengaja tidak mahu mencontohi orang-orang yang lebih afdhal).

Jangan ambil ilmu 4 sahabat. Orang muda-muda biasanya selalu cari ilmu pelindung daripada musuh, ilmu kuat dan lain-lain. Ingatkan 4 sahabat yang Khulafa Ar-Rasyidin ni, rupa-rupanya 4 sahabat jin. Jadi kebal, kuat, tak takut dan sebagainya. Jadi kalau orang sebut ilmu 4 sahabat, kena selidik terlebih dahulu.

Kata Anas dia tidak pernah melihat orang-orang Islam begitu bergembira atas sesuatu berbanding setelah Rasulullah saw mengucapkan hadith tentang persoalan Arab desa yang di atas tadi.

Kata Abu Bakar, sesiapa yang cinta akan iAllah, dia tak dikuasai kesibukan dunia dan makhluk.

Sesiapa yang kenal Tuhannya pasti dia akan mencintai Tuhannya. Sesiapa yang kenal dunia, nescaya dia akan zuhud pada dunia.

Abu Sulaiman mengatakan bahawa ada orang yang tidak sibuk dengan kenikmatan syurga. Jadi bagaimana mereka nak sibuk dengan keduniaan?

Orang bercinta sanggup buat perkara-perara luar kebiasaan. Kononnya lautan api sanggup direnangi, onak duri sanggup diredahi, 1000 tahun sanggup dinanti. Tiba-tiba bakal bapa saudara beritahu yang hantaran sebanyak RM18,000.00. Allah, yang ni yang tak sanggup ni!

Kalau cinta makhluk setara itu, cinta Allah sepatutnya lebih lagi.

Kisah Romeo dan Juliet. Nak kahwin, keluarga tak setuju kerana saling bermusuh. Juliet makan ubat yang membuatkan dia seolah-olah mati dalam tempoh dua hari. Jantung berhenti, badan sejuk dan pucat. Keluarganya ingat dia betul-betul mati. Mereka letaklah tubuh Juliet di pemakaman. Sebelum itu Juliet sudah hantar pesanan meminta Romeo datang selepas dua hari untuk mengambilnya. Pesanan tak sampai. Romeo pula dapat berita mengatakan Juliet sudah mati. Dia pun pergi menziarahi mayat Juliet lalu minum racun dan mati. Juliet terjaga. Dilihatnya Romeo sudah mati, dia ambil pisau, tikam dirinya. Sehidup sematilah kononnya. Dalam Islam, tak boleh. Hal ini sudah tahap cinta makhluk lebih daripada cinta Tuhan. (Bunuh diri pun tak dibenarkan oleh Allah).

1000 tahun sanggup tunggu? Ada kisah jin perempuan mencintai manusia lelaki. Bapa jin tak bagi kahwin. Alasannya : Sangggupkah tunggu? Sanggupkah tengok? Manusia sekarang memang nampak kacak. Lagi 40-50 tahun, manusia itu akan tua, sakit dan mati. Sedangkan jin perempuan itu biasnaya akan hidup ribu tahun lagi. Sanggupkah tunggu berseorangan? Lebih baik kahwin sesama jenis. Tapi nak juga kahwin manusia. Akhirnya jin perempuan itu hidup menderita dan menjanda selepas kematian suami manusianya.





No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails