Friday, July 29, 2016

Catatan Ringkas Audio Kitab Cinta 3

CATATAN RINGKAS ISI AUDIO KITAB CINTA 3A

“Manusia itu akan bersama-sama dengan yang dicintainya (pada hari akhirat nanti).” (Bukhari, Muslim)
(*Dengan siapa kita nak bersama di alam akhirat nanti, kita mestilah mencintainya sejak di dunia ini lagi)

Kata Imam Al-Ghazali dalam kitabnya Kimiya’ as-Sa’adah, cinta kepada Allah Taala adalah tajuk yang paling penting dan matlamat akhir perbicaraan. Hal ini menunjukkan setinggi mana maqam cinta dalam pelajaran tasawuf, dalam hubungan kerohanian, dalam hubungan kita dengan Allah Taala.

Kitab Kimiya’ ini mengajar kita mengenal diri, mengenal Allah, mengenal dunia dan mengenal akhirat. Menurut Imam, untuk mencapai kebahagiaan sejati/hakiki kenalah mengenal keempat-empat itu.

Kitab Kimiya’ terdiri daripada 8 bab. Bab yang terhujung/penutup ialah Bab Cinta Allah.

Kata Imam Al-Ghazali dalam Kitab Ihya’ ini pula, sesungguhnya cinta akan Allah adalah matlamat paling jauh daripada maqam-maqam yang ingin dicapai. Menurut Imam lagi, kesempurnaan kemanusiaan terletak pada kecintaan kepada Allah.

Malam ini majlis pengajian Kitab Ihya’ ‘Ulumuddin kali ke-146, iaitu syarahan Bab Cinta Allah kali ke-3. Tajuknya : Hakikat Cinta.

Menurut Imama Al-Ghazali, mencintai Allah Taala itu disepakati wajib. Mesti.

Tak kenal maka tak cinta, Setelah kenal, barulah kot-kot ada rasa nak cinta.
Contoh, apabila disebut Syeikh Said Hawa, kalau kita tak kenal, kita tak rasa apa-apa lagi. Setelah kita baca karangan dia, tengok gambar dia, dengar kisah-kisah dia, baru rasa seronok. Barulah ada rasa nak cinta. Begitu juga Aa Gym. Setelah kita seronok dengar dan tonton ceramah dia, baru datang rasa cinta. Samalah dengan Imam Al-Ghazali. Dari kecil kita dah biasa dengar nama dia, tapi belum ada rasa suka. Setela baca karangan-karangan dia, dnegar kisah hidup dia, barulah datang cinta. Kitab Ihya’ dan kitab Misykatul Anwar pun sama. Sebelum kenal, tak rasa apa. Tak kenal maka tak cinta.

Umumnya kenal itu pelajaran tauhid. Cinta itu pelajaran tasawuf. Tasawuf mencantikkan lagi pelajaran tauhid.

Umumnya manusia akan mentaati yang dicintainya. Kalau kita cintai seseorang, seboleh-bolehnya apa yang dia cakap (mahukan), kita akan ikut.

Oleh itu, salah satu kaedah untuk buatkan diri kita, mausia dan jin taat kepada ajaran agama ialah melalui perwujudan cinta. Sesiapa yang sudah cinta Allah, dia akan ikut apa sahaja kehendak Allah. Mengapa ramai lagi orang Islam tak buat yang Allah suka dan tinggal apa yang Allah larang? Kerana tak cintalah tu.

Kita mesti bentuk diri kita agar Allah dan Rsul-Nya lebih kita cintai daripada yang lain-lain.

Ilham yang tidak bersesuaian dengan Al Quran dan As-Sunnah, tinggalkan.

Ada kelompok yang mendakwa guru mereka wali Allah. Rupanya bersih, cakap berhikmah, anak murid ramai dan ada karamah. Antara kehebatannya ialah pada hari Jumaat, dia akan pergi solat Jumaat di Makkah. Sebab itulah dia tidak solat Jumaat di sini. Padahal waktu solat Jumaat negara kita dengan Makkah jauh berbeza. Begitu juga dengan solat Maghrib dan lain-lain. Ada yang tok guru masuk dalam bilik, anak murid percaya dia sedang ke Tanah Arab mengerjakan solat.


CATATAN RINGKAS ISI AUDIO KITAB CINTA 3B

Hal yang paling menyeronokkan bagi para sahabat umumnya ialah apabila mereka menerima Islam. Menurut Anas, hal kedua yang mendatangkan keseronokan kepada para sahabat selepas daripada menerima Islam ialah hadis Nabi Muhammmad saw yang mengatakan bahawa pada Hari Akhirat nanti seseorang manusia itu akan bersama-sama dengan yang dicintai-Nya iaitu Allah dan Rasul-Nya walaupun amal ibadah mereka tidak banyak. (*Jadi, kita pun mestilah ambil peluang ini).

Menurut Hasan al Basri, sesiapa yang kenal tuhannya nescaya mencintai-Nya. Barangsiapa kenal dunia nescaya zuhud pada dunia. Masalahnya, kita kenalkah Allah? Memadaikah kenal kita itu? Boleh jadi kita tidak mencintai Allah kerana kita kurang kenal akan Dia. Dan boleh jadi juga kita sebenarnya tidak kenal pun Allah (maksudnya kita munkin sekadar tahu Allah sahaja, tak sampai pun kenal Allah).

Kita sambung pelajaran KItab Ihya’ ‘Ulumuddin kita pada Jilid 8 ms 405, iaitu pada Kitab Cinta Allah.

Objektif pelajaran Kitab Cinta Allah ini takkan mencapai matlamatnya melainkan kita kena tahu hakikat cinta, syarat-syarat cinta dan sebab-sebab cinta. (*Ramai yang mendakwa mencintai Allah, tetapi mereka tidak tahu cinta itu apa, bagaimana, syarat-syarat dan sebab-sebabnya. Kemungkinan besar mereka tidak mencinta tetapi berasa diri mereka sudah mencinta).

Cinta tak akan datang melainkan sesudah ma’rifah (mengenal). Kalau tak kenal, pada adatnya memang tak boleh cintalah. Manusia tidak mencintai selain apa yang dikenalnya.

Benda-benda beku tidak ada cinta. Cinta itu sifat khusus bagi yang hidup dan yang ada pengetahuan (akal). Meja cinta kerusi, mustahil. Bulan cinta matahari, mustahil. Kereta cinta ba sekolah, mustahil. Manusia cinta manusia, jin cinta manusia, manusia cinta jin, ini memnag berlaku.

Puteri Gunung Ledang cantik? Entah betul dia atau jin lain yang merupa. Ada orang yang punya kelainan nampak Puteri Gunung Ledang daang solat. Punyalah cantik macam belasan tahun umurnya. Dia tengok semula dnegan kelainan ang ada ada dirinya, ‘scan’ sendiri, ak termuntah tengok katanya.

Saya pernah mimpi melihat ada wanita cantik terapung-apung di tepi tingkap. Pakaiannya macam pakaian puteri atau dewi-dewi dalam cerita Cina. Saya pun pergi ke tingkap. Dia sedang berjalan pergi tapi kini dalam keadaan berbogel (rupanya yang sebenar). Rupanya sangat buruk, nak termuntah kita tengok. Itu baru tenogk dari belakang. Kalau tengok dari depan, terus termuntahlah kot. Timbul urat-urat di seluruh badannya. Badannya berwarna hijau kehitam-hitaman.

1.Apa-apa keadaan yang sesuai dengan kita, kena dengan jiwa kita, melazatkan kita, menyukakan kita, senangkan, kita akan suka.
2. Sebaliknya akan benci jika keadaan atau sesuatu itu memedihkan, menyedihkan, tidka meneronokkan.
3. Ada hal atau keadaan yang kita suka pun tidak, tak suka pun tidak. Maksudnya suka pun tidak, benci pun tidak.

Kepada Allah, kita kena bina perasaan suka, sayang dan seronok. Kalau tidak, tidak akan datang cinta. Jika teringat Allah sahaja maka kita berasa berat, rimas... Cinta tak dapat datang.

Yang kita benci ialah sesuatu yang kita tidak suka untuk mendekatinya. Contohnya najis. Yang kita cinta ialah sesuatu yang kita suka untuk mendekatinya. Contohnya duit. (*Jadi, kita dengan Allah, ilmu-ilmu agama, kerja-kerja pada jalan Allah dan lain-lain, kita suka untuk dekat atau tidak suka untuk dekat?)

Kalau cinta tu sudah kuat, itu namanya asyik. Dengan Allah sepatutnya kita kena sampai ke peringkat asyik.

Setiap pancaindera ada idrak (yang ia tahu). Ada 5 pancaindera iaiatu kebolehan melihat melalui mata, mendengar melalui telinga, menghidu atau cium melalui hidung, merasa melalui lidah, merasa sentuhan melalui kulit. Dalam tasawuf ada pancaindera ke-6 yang lebih kuat, tepat dan muktamad iaitu mata hati. Kita nak perkuatkan yang ke-6 ini lebih daripada yang 5 tadi.

Menurut para pengkaji, lidah boleh kesan 4 rasa iaitu masam, masin, manis, dan pahit. Pernah ada orang minta diiktiraf rasa ke-5 iaitu orang yang mula-mula temui perisa daripada tumbuhan laut yang kemudiannya dikenali sebagai ajinomoto. Baginya rasa baru ini tidka termasuk dalam 4 rasa tersebut tetapi permintaannya tidak dipersetujui.

Setiap pancaindera ada kelazatan tertentu yang dikenalnya. Contohnya hidung tak boleh kenal kecantikan kerana ia hanya mampu mengenal bau-bauan.



CATATAN RINGKAS ISI AUDIO KITAB CINTA 3C

5 pancaindera kita mempunyai minat yang berbeza. Tapi kelima-limanya menuju kepada pnacaindera yang ke-6 iaitu mata hati. Yang tahu makanan sedap atau tidak, orang kacak atau tidak sebenarnya ialah hati. Bunyi merdu lagu walaupun dikesan melalui telinga, sebenarnya yang mentafsirkannya ialah mata hati juga.

Apa sahaja yang sedap pada pancaindera , nescaya hati kita cenderung padanya.

Dalam hadis, Nabi Muhammad saw maklumkan yang dia suka bau-bauan yang harum , wanita, dan cahaya matanya (yang paling baginda suka pada hatinya) ialah ibadah solat.

Bau wangi disukai oleh pencium iaitu hidung. Sedapnya di hidung bukan di mata telinga atau yang lain-lain. Wanita disukai kerana umumnya sedap pada penglihatan dan sentuhan. Umumnya begitu. Tetapi yang ketiga adalah yang paling disukai baginda (yang paling melaztakannya) iaitu ibadah solat. Mengapa? Kerana lazatnya ibadah solat ini umumnya terletak di hati bukan pada indera yang lima. Kelazatan pada jiwa itulah yang paling lazat.

Kelazatan pancaindera yang lima umumnya turut dirasai oleh haiwan. Yang ke-6 hanya ada pada manusia dan jin. Jadi kita kena asah yang ke-6 itu. Jika tidak, kita akan jadi lebih kurang sama dengan haiwanlah.

Mata hati itulah sayap kerohanian kita untuk terbang ke alam ghaib. Manusia sebenarnya ada sayap kerohanian untuk ke alam langit tinggi, alam makrifat, alam malakut. Cuma mungkin kita tidak dilatih dan berlatih mengaktifkannya. Sayap kerohanian ini tidak ada pada haiwan.

Cinta sesama makhluk. Kisah Taj Mahal di Agra India. Dibina sebagai makam Permaisuri Mumtaz Mahal. Shah Jahan iaitu suaminya yang suruh buat. Mereka sebenarnya mempunyai nama lain pada waktu kecil. Mumtaz dikahwini ketika berusia 14 tahun sebagai isteri ke-3 Shah Jahan. Isteri pertamanya bernama Akbar Abadi Mahal (kalau tak salah). Yang kedua namanya Kandahari Mahal. Yang ketiga dan yang paling disayanginya ialah Mumtaz Mahal. Mahal belaka. Mumtaz Mahal maskudnya Permata Istana. Mumtaz Mahal melahirkan 14 orang anak. Dia meninggal keika melahirkan anak yang ke-14.

Cinta sangat sampai suruh buat makam atau kubur yang besar. Asanya binaan itu disebut Mumtaz Mahal tapi lama-kelamaan disebut Taj Mahal. Lebih kurnag 22 tahun baru siap. 2000 orang pekerja. Bahan binaannya dari Sri Lanka, Tibet, China, Afghanistan, Arab dan tempat-tempat lain. Ini cinta makhluk yang melampau. Warna Taj Mahal berubaha-ubah mengikut sekelilingnya. Terdapat lebih 40 jenis berlian pada bangunan itu sampai ada orang curi.

Akhirnya Shah Jahan diijatuhkan oleh anaknya dnegan Mumtaz bernama Aurangzeb. Dia ditempatkandalam sebuah bilik yang cuma ada satu tingkap kecil menghala ke bangunan Taj Mahal, sehinggalah dia meninggal dunia.

Jika dianggarkan dnegan wang hari ini, kos Taj Mahal lebih kurang AS830,00,000. Duit kita sekitar RM3.6 billion. Menara Kembar Petronas baru RM270 juta.

Romeo dan Juliet sanggup minum racun, mati tikam diri. Tak boleh dicontohi.

Lagenda Babylon, kisah Pyramus dan Thisbe. Cinta tak direstui. Mereka berjanji untuk berjumpa di hutan. Thisbe pergi sampai terlebih dahulu. Dilihatnya ada seekor singa yang mulutnya berdarah, baru dapat buruan. Thisbe lari tetapi selendangnya dapat ke tangan singa lalu dikoyak-koyak dan terkena darah di mulut singa. Pyramus pula sampai. Trjumpa selendang kekasihnya yang sudah koyak dan berdarah. Disangkakannya Thisbe sudah mati dibaham singa. Puramus ambil pedang tikam diri. Thisbe pula datang, terkejut. Cinta punya pasal, ambil pedang dan tikam diri juga. Ini semua tidak boleh dicontohi (cinta makhluk, dengan cinta yang melampau).

Penglihatan mata hati yang batiniyyah lebih kuat daripada pandangan mata zahiriyyah. Mata di kepala boleh menipu. Matahari dilihat kecil tetapi mata hati beritahu sebenarnya ia besar. Begitu juga dengan bulan dan bintang. Mata hati nampak benda-benda di sebalik dinding, di belakang kita, dalam kegelapan, dan yang jauh.

Yang tak lazatkan kita, tentu kita tak cinta. Kita cinta sesuatu salah satunya kerana ada untung untuk kita.

TAMAT AUDIO 3

No comments: