Sunday, July 3, 2016

Suasana Hari Raya 70-an 80-an


- Bangun pagi biasanya terus nak cari baju Melayu. Siap bersamping.

- Dah pakai baju Melayu, buat gaya bersilat depan cermin.

- Dengar suara takbir dari masjid/surau, terasa nak terbang pergi ke sana.

- Waktu tok khatib berkhutbah, dah tak sabar-sabar nak beredar. Ada jugak yang terus blah, siap pergi beraya lagi.

- Rumah siapa-siapa pun boleh pergi, semua terima kita seadanya sama ada kenal atau tak kenal. Baik kampung kita atau kampung-kampung lain.

- Biasanya dapat 10 sen. 5 sen pun ada. Rumah yang tak ada duit raya pun ada. Mana-mana rumah yang dua puluh sen atau 30 sen memang kena serbu. Tiap-tiap tahun mesti target nak ke rumah tu. Kalau dapat seringgit sekeping, melompat sakan.

- Berpuluh-puluh rumah pergi dalam sehari tu. Balik rumah hantar duit raya, lepas tu jalan lagi, sampai ke petang.

- Golongan muda-mudi, sampai tengah hari dah tukar baju moden - t-shirt, kemeja, jeans, kasut sarung dan sebagainya. Bersiap untuk ke pekan, tengok wayang. Biasanya tayangan pukul 3 petang jadi tumpuan.

- Banyak rumah yang pergi biasanya minum air sahaja, tunggu duit raya, beredar. Kuih-muih tak sentuh pun.

- Sampul duit raya belum masyhur lagi zaman tu. Duit bagi terus ke tangan. Penuh poket dengan duit syiling, berat dan berbunyi kting kring ting. Duit kertas kalau ada, simpan dalam lipatan songkok.

- Kuih utama - lemang, ketupat, rendang, samprit, bahulu, putu kacang, kuih siput, kuih bakar, kuih loyang, dah maju sikit ada le biskut makmur dan biskut tart. Almond London belum dikenal.

- 2 Syawal dan 3 Syawal tu masih macam 1 Syawal. Beraya di mana-mana.

- Sebahagian duit raya digunakan untuk melepas geram. Beli makanan minuman yang jarang-jarang dapat macam aiskrim, gula-gula, keropok-keropok, barang-barang permainan di kedai runcit.


Terasa macam nak kembali ke zaman indah kanak-kanak.

Abu Zulfiqar
3 Julai 2016

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails