Tuesday, June 21, 2011

SJ - Yahudi, Kitab2 Suci, Sembelihan Ahli Kitab

GP BERTANYA:

Saya percaya anda seorang yang arif tentang agama..just nak tahu..zaman sekarang..ada lagi tak Yahudi yang baik-baik? Ada lagi tak kitab Taurat, Injil dan Zabur yang asal pada zaman kita? Ada lagi tak ahli kitab? Kalau ahli kitab ni ada..kenapa kita boleh makan sembelihan mereka..tolong la jawab persoalan yang selalu bermain-main dalam minda saya ni..tq.

JAWAPAN:

Pada pandangan saya, masih ada lagi Yahudi yang baik-baik tetapi jumlahnya sangatlah kecil. Jawapan saya ini SECARA UMUM sahaja kerana saya kurang jelas akan maksud istilah ‘baik’ yang anda gunakan. Apakah baik dari segi moralnya? Agamanya? Tauhidnya? Ataupun yang lain-lain? Jika anda dapat memberi penjelasan lanjut tentang pengertian perkataan “baik” yang digunakan itu, mungkin saya akan dapat memberikan penerangan lanjut.

Kitab Taurat, Injil dan Zabur yang asal BOLEH JADI masih wujud, boleh jadi juga sudah tidak ada lagi di dunia ini. Tapi kitab yang dikatakan Taurat, Zabur dan Injil YANG BERADA DALAM BIBLE HARI INI (yang dibaca oleh jutaan orang di seluruh dunia itu) secara keseluruhannya bukanlah yang asli, tetapi sudah bercampur aduk antara:

1. Wahyu Tuhan,

2. Kata-kata para nabi,

3. Tulisan ahli sejarah,

4. Tulisan orang-orang yang tidak diketahui.

Tentang ahli kitab, para ulama Islam berbeza pandangan. Ada yang mengatakan mereka masih ada, dan ada yang mengatakan mereka sudah tidak wujud. Bahagian ini agak panjang untuk dihuraikan.

Ada beberapa sebab orang Islam boleh memakan sembelihan Ahli Kitab. Antaranya:

1. Untuk MEMUDAHKAN UMAT ISLAM BERGERAK ke serata dunia, kerana lebih mudah memperolehi makanan. Hal ini kerana di mana-mana pelusuk dunia pun hari ini terdapat Ahli Kitab terutamanya penganut agama Kristian/ Nasrani.

2. Antara manfaat sembelihan menurut agama Islam ialah haiwan itu mati dengan cepat (tidak menyeksanya) dan kesemua benda/unsur tidak baik buat manusia (yang terkandung dalam darah haiwan itu) dikeluarkan. Oleh kerana sembelihan Ahli Kitab ADA PERSAMAAN MANFAAT, maka umat Islam dibolehkan memakannya.

3. Untuk menjalinkan hubungan rapat antara umat Islam dengan Ahli Kitab kerana agama para Ahli Kitab itu yang paling hampir dengan ajaran Islam. Hal ini juga sebagai salah satu usaha dakwah ke atas mereka.

4. Sebagai SALAH SATU panduan untuk umat Islam mengenalpasti Ahli Kitab yang masih ada pada hari ini. Hal ini kerana Ahli Kitab asli pasti akan MENYEMBELIH atau MEMAKAN DAGING HAIWAN YANG DISEMBELIH.

Ahli Kitab asli tentunya tidak akan mematikan haiwan dengan cara mengetuk, memesin hidup-hidup hingga hancur, menyuntik racun, memulas kepada, menghempas, melemaskan dalam air, menembak mati dan sebagainya melainkan dengan MENYEMBELIH.

Begitulah PENJELASAN RINGKAS dari saya, dengan harapan ada manfaat buat diri anda.

Abu Zulfiqar

19 Jun 2011

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails