Tuesday, May 11, 2010

Promosi Blog Bekas Anak Buah

Rezeki berada di "tangan" Tuhan, kita semua maklum akan hal itu. Ada pokok yang kita jenguk sekali-sekala, kurang diharap membawa pulangan dan kurang dibaja, tetapi hasilnya keluar begitu berbaloi. Ada pokok yang kita jengok selalu, jadi harapan kita untuk mendapatkan pulangan dan siram setiap hari, tetapi hasilnya ciput dan kadang-kala merugikan kita pula.

Di sini saya ingin memperkenalkan sebuah blog yang dikendalikan oleh seorang bekas anak buah saya dalam dakwah. Saya mentarbiahnya dalam masa yang singkat, setahun lebih sedikit. Itu pun hanya dalam beberapa pertemuan, mungkin tidak sampai pun 10 pertemuan dalam halaqah usrah. Lebih tepat lagi, saya sekadar pemudahcara, tidak sampai pun ke tahap pentarbiah kepadanya. Dia lebih banyak berusaha sendiri. Namun hamba Allah ini begitu cerdas, bersemangat dan berpotensi. Dia selalu beri lebih daripada yang kita jangkakan.

Dia juga pernah menghadiri pengajian ilmu hakikat yang saya kuliahkan. Soalan-soalan dan buah fikiran yang dilontarkannya sudah pun masuk ke kuliah akan datang. Walaupun ilmu ini berat dan bukan semua sesi dihadirinya, dia begitu maju ke depan.

Ada pula anak buah yang kita tarbiahkan bertahun-tahun dan selalu pula pertemuannya, namun tidak begitu menjadi. Bahkan ada pula yang tolong peruntuhkan lagi medan dakwah yang sudah kita bina. Kita pun kurang/ tidak dipandang sebagai bekas pentarbiahnya. Allah...

Itulah, rezeki masing-masing di tangan Tuhan. Namun mereka semua hampir semuanya baik-baik belaka sehinggalah ke hari ini.

Untuk itu, jemputlah ke http://muhammadzulfeqar.blogspot.com/

* Sudah lebih 3 tahun terpisah jauh dengan hamba Allah ini.

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails