Saturday, May 22, 2010

Nak Buat Apa dengan Si Kitol?

Sejarah Melaka - Si Kitol menjadi antara penyebab utama kehancuran Kesultanan Melayu Melaka ke tangan Portugis. Selepas itu Si Kitol datang kepada kita perajurit Melaka yang sedang dalam pelarian, cedera dan keletihan.


Dia berkata...: "Minta maaflah ye..yang sudah tu sudahlah...silaturrahim jangan diputuskan."


Padahal selepas itu Melaka dijajah lebih 400 tahun, puluhan ribu orang Islam terkorban, masjid-masjid dirobohkan.. Apa tindakan anda terhadap Si Kitol?

Si Kitol tidak pula ada sebarang usaha untuk kembalikan Kesultanan Melaka dan menjayakan segala rancangan Melaka, dia hanya mahu balik kampung dan hidup diam dengan keluarganya sahaja. Apa tindakan anda?


Mohd Faizal

Digreng kunyit je ...


Soffian Halim

"Potong dagingnya, kita buat sateyyyy" kata hantu Jepon P. Ramlee : )


Sapinah Wahap Ina

Kalau dagingnya dah di buat sate, kite tak nak makan. bagi je anjing makan tentu larisss.....


Kama Azura

Rasa2nya anjing pun tak nak....he....geli katanya....


Haruko Alejandro

Si Kitul nie...kalo dapat la...nk je bakar hidup2...tapi nak gantikan dia dengan nyawa ribuan orang Melaka memang tak dapat nk tutup la..tapi zaman tu...negeri Melaka memang dah rosak pon..Tuhan nak tunjukkan...



Kesimpulannya


Kesalahan Si Kitol terlalu besar untuk dimaafkan begitu sahaja. Si Kitol terpaksa juga bertanggungjawab ke atas segala kerosakan yang dibawanya di akhirat kelak di hadapan Tuhan nanti. Sekalipun Si Kitol mengakui segala kesalahannya, hukuman ke atasnya di dunia ini tetap dijalankan oleh pihak berkuasa mengikut undang-undang Islam, sekiranya dia berjaya ditangkap.


Sekiranya Si Kitol mahu hukuman di dunia dan di akhiratnya dikurangkan, dia terpaksalah menebus kembali sedaya-upaya hatta dengan nyawa dan seluruh hartanya sekalipun akan segala kerugian yang sudah berlaku. Dia mesti berusaha bermati-matian membina semula apa yang sudah diruntuhkannya walaupun hasill maksima yang mungkin diperolehinya sekadar 50% daripada yang asal. Dan itulah usaha yang sepatutnya dia lakukan selagi dia masih bernafas, kerana itu sahajalah peluang untuknya memperbaiki beberapa peratus daripada kerosakan besar yang sudah dilakukannya.


Sungguhpun begitu, kifarah daripada Allah tetap terpaksa ditanggungnya selama hidup di dunia ini yang entah bagaimana bentuk datangnya.

No comments: