Tuesday, May 11, 2010

Soal Jawab - Curangkah Isteri Saya?

PERTANYAAN:

Salam tuan. Nak tanya satu permasalahan.

Saya berkahwin baru beberapa tahun…ada anak seorang. Masalah saya ialah isteri saya pernah dua tiga kali melepak dengan kawannya.. seorang perempuan.. selepas habis kerja di rumah kawannya tu. Tak jadi hallah sebab kawannya tu tinggal dengan keluarga. Kawannya tu seorang janda.


Tapi setiap kali mereka melepak di rumah kawannya, akan datang bekas teman lelaki isteri saya. Mereka melepak bersama di ruang tamu, borak-borak. Saya percaya mereka merancang dari awal pertemuan itu. Isteri saya memang ada beritahu yang dia hendak duduk sebentar di rumah kawan tu, tapi dia tak beritahu pun yang bekas teman lelakinya akan turut serta. Saya dapat tahu pun dari orang lain. Isteri saya pun tak bersuara hendak mengajak saya pergi sekali.


Sebelum ni saya memang pernah bertemu bekas teman lelakinya tu ketika hari-hari kebesaran agama… kami saling kunjung-mengunjung.. biasa le. Tapi reaksi isteri saya waktu berbicara nampak terkawal dan sopan…sebab ada saya…. jadi formal le.


Berita yang saya dengar, waktu melepak di rumah kawan isteri saya tu, perbualan mereka jadi tak formal dan penuh gurau senda… ada lebih seronok le berbanding kalau saya ada sekali di situ. Atas sebab itu le agaknya saya tidak diberitahu akan kehadiran lelaki itu. Mungkin mereka takut saya akan turut serta, jadi keseronokan mereka berbual (bergurau senda?) terganggu le. Dah tentu isteri saya akan “control” percakapannya sebab ada saya.


Saya rasa perbuatan isteri saya itu ada curang sedikit. Apakah ajaran agama kita memang membenarkan perlakuan isteri saya tadi? Ataupun hal itu memang salah? Mohon pandangan tuan.


Ps: Susah hidup di kota metropolitan ni..



PANDANGAN SAYA:

Wlksm,

Saya beri pandangan berdasarkan maklumat yang anda maklumkan di atas.


Ringkas cakapnya, saya pun punya pandangan sama dengan anda. Si isteri sengaja tidak mahu anda turut sama dalam pertemuan itu agar dia boleh bebas bersembang dengan si lelaki dengan penuh keseronokan. Jika anda turut serta, gelak tawa mereka tentulah terpaksa dijaga. Berbalas pandangan dan senyuman pun tentulah tidak boleh sesuka hati, ada penghalangnya.


Walaupun sekadar berbual di ruang tamu, tetapi perlakuan isteri anda itu tidaklah selaras dengan tuntutan agama Islam.


Wallahualam.



Abu Zulfiqar Amsyari

10 Mei 2010

No comments: