Monday, January 6, 2014

Kitab Kifaayatul Muhtaaj dalam Tulisan Rumi

Alhamdulillah, syukur… sahabat kita Ustaz Muhamad Rauf bin Minhat dari Melaka sudah berjaya menghasilkan pemindahan tulisan kitab Kifaayatul Muhtaaj karya Syeikh Daud Al-Fatoni dari tulisan jawi ke tulisan rumi. Dia menghadiahkan sebuah kitab itu kepada saya bersama-sama sebuah lagi kitab iaitu Badrut Tamaam karya Syeikh Wan Ahmad Al-Fatoni, yang turut dirumikan. Baru tadi siang sampai. Ribuan terima kasih diucapkan. Semoga mendapat keberkatan daripada Allah SWT.



Antara keistimewaan naskah yang dihasilkan oleh Ustaz Muhammad Rauf ini ialah :
1.       Cantik, kemas, tersusun, mudah dibaca.
2.       Disertakan sanad kitab ini sampai kepada Ustaz Muhammad Rauf.
3.       Disertakan riwayat ringkas Syeikh Daud Al-Fatoni.
4.       Disertakan scan keseluruhan kitab Kifaayatul Muhtaaj bertulisan jawi di bahagian belakangnya.

Buku ini diterbitkan oleh Menuju Puncak Supply & Services, Melaka. Sesiapa yang berminat bolehlah berhubung dengan Ustaz Muhammad Rauf di blognya Dalail Khairat http://alraufi.blogspot.com/ . Kitab-kitab lain yang turut tersedia ialah Dalail Khairat, Faridatul Faraid, Qasidah Burdah, dan pelbagai lagi.

Kitab Kifaayatul Muhtaaj ini pernah saya syarahkan suatu ketika dahulu, tamat dalam 23 kali kuliah. Kesemua rakaman audionya masih boleh didengar di Kembara ke Sidratul Muntaha http://syarahisrakmikraj.blogspot.com/ . Dengan adanya naskah bertulisan rumi ini, akan lebih mudahlah kita mengulangkaji.

Semoga bermanfaat buat semua.

Abu Zulfiqar

6 Januari 2014

No comments: