Sunday, June 14, 2015

Singgah di Masjid-masjid



Semalam singgah di sebuah masjid untuk solat, banyak kereta, majlis aqad nikah.
Satu orang tua mengeluh kepad rakannya... "Makin nak bulan puasa, makin ramai pulak orang menikah..." dengan kerut dahinya.
... maksudnya orang tua-tua dulu-dulu memang suruh elak menikah sebelum Ramadhan... takut-takut 'terlanjur'. Lagi pun, nikah dalam bulan Syawal memang bagus di sisi agama Islam.
Tapi generasi hari ini lain pulak fikir mereka... nak beraya Aidil Fitri sekali


Kisah singgah di masjid lagi... Ada majlis aqad nikah. Buat di masjid tu nampak macam baguslah, tapi... yang wanita-wanitanya terutama bakal pengantin perempuan... dengan selesanya bertabarruj depan hadirin, dalam rumah Allah... dengan bedak tebalnya, pipi merahnya, lipsticknya, eye shadownya.... Dalam rumah Allah tu.....


Singgah lagi sebuah masjid untuk solat. Bergema suara berdialog. Antara dialognya (lebih kuranglah) : "MCA dan MIC dah lemah sangat dah. Katakanlah kalua-kalau UMNO, PKR dan PAS buat kerjasama... agama dan bangsa boleh kata terbela le juga. Waktu tu, kita boleh tengok le di mana tempat DAP, dalam bakul sampah je tarafnya." Saya buat-buat dengar tak dengar je le.

Jun 2015

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails