Sunday, March 15, 2015

Musim Bunga di Kedah

Musim bunga Tecoma? Pink Trumpet Roses? Tabebuia Rosea? Yang pastinya bukan sakura. Jom kita pakat pi Kedah!

Subhanallah...! Errr... ada rasa nak berguling-guling bermandi bunga?

Siapa lagi yang menganugerahkan nikmat memandang dan nikmat warna pink untuk dipandang, kalau bukan Allah SWT? Adakah kita termasuk dalam kalangan hamba-hamba-Nya yang menyatakan kesyukuran?

Eh, adik nak kira ke semua bunga ni? Tak yah lah kot. Sampai tahun depan belum tentu habis dik.

Banyak gandingan putih dan pink di Kedah ni. Memang kena. Sangat cantik!

Pokok putih kalau semuanya berbunga penuh, macam salju rupanya. Yang ni belum penuh lagi ni.

Tengok bunga-bunga yang berguguran dan terapung di atas air tu, memang cantik!

 Pokok pink yang tengah tu sedang berbunga penuh. Ya Allah, cantiknya makhluk ciptaan-Mu.

 Sekiranya lebih banyak ditanam di kiri kanan sungai ni, boleh buat aktiviti naik bot berbayar menyusur sungai. Cadangan untuk Majlis Perbandaran Alor Setar. Mesti ramai yang nak "shoot" gambar kiri kanan tebing sungai :) 

Sesiapa yang nak cuba mempraktikkan ilmu berjalan di atas air mungkin boleh "cuba try test tengok" (4 kali tu) berpijak di atas guguran bunga tu.  Kot-kot tak tenggelam :)

"Saya belum dapat jodoh. Nak mandi bunga kat situ boleh tak?"
"Tak payahlah, banyakkkan doa, mohon pada Dia, banyakkan istighfar, boleh jugak minta orang-orang soleh tolong carikan... dan pelbagai cara lagi."

Pokok ni berbunga lebih kurang dua minggu je setahun. Oleh kerana mekarnya tu tak sekata, ada yang awal dan ada yang lewat sikit, dapat le kot 3 minggu lebih. Hari ni 15 Mac 2015, rasa-rasanya ada lebih seminggu lagi ni. Mai cepat!

Untung pasangan pengantin pabila kena dengan musim bunga ni (baik pengantin baru atau pengantin lama... hehe). Bergambar di sana... bergambar di sini... Yang paling penting, jangan bertabarruj sudahlah. Tutup aurat dengan sempurna, bukannya sekadar membalut aurat, apatah lagi mendedahkan aurat. Nikmat Allah yang indah-indah ni kita nak kecap, hukum-hakam Dia kita sepak ke tepi. Ada ka patut?

Bayangkan anda sedang berjalan perlahan-lahan di bawah deretan pokok dalam gambar di atas ni, sambil melayangkan pandangan ke arah tebing sebelah sini sungai yang tak kurang juga pokok-pokok seperti itu.... sambil angin lalu bertiup lembut menyapa pipi..... fuhhh.... ucapkanlah : "Alhamdulillah".

"Sakura Malaysia" putih. Nak petik? Tak payah petik, kat bawah berlambak.

Memang manggamit perasaan. Tinggi ni! Tak tau la pulak kot-kot ada yang teringin nak panjat.

Kalau ditanam di tepi rumah, mungkin macam ni lah kot rupa bumbung rumah anda.

Pakai kamera telefon je ni, sebab tu tak "terlajak cantik" gambar-gambarnya. Tuan-tuan yang ada kamera canggih, dah tentu "terlanjur-lanjur" cantiknya :)

Bukan Korea, bukan Jepun, memang betoi Aloq Setaq :)

 Bukan pokok tecoma ni sahaja yang berbunga, ada beberapa spesis lagi yang turut sama mendendangkan lagu ria taat dan patuh kepada kehendak Penciptanya. Salah satunya yang bunga kuning ni. Cantik. Ada juga yang jenis bunga kuning kecil-kecil. Ringkas cakap... aneka warna, macam kuih-muih di pasar malam le jugak "musim bunga" di Kedah ni.

Tahun ni kena pulak dengan cuti sekolah seminggu, lagilah merentap-rentap hati untuk memburu "berkuntum-kuntum bunga sakura Malaysia di Gurun, Kedah". Boleh la berkawan dengan "Sekuntum Bunga Sakura di Gurun Sahara".

Jom kita melangkah bersama-sama.

Akhir kata, ini hanyalah sebahagian kecil daripada nikmat dunia, yang keseluruhan nikmat di dunia ini berbanding nikmat-nikmat di akhirat tidak sampai pun sebelah sayap nyamuk. Sama-sama ambil pengajaran. Wallahua'alam.

"Kalaulah dunia ini sama (nilainya) di sisi Allah dengan sehelai sayap nyamuk, nescaya Allah tidak akan memberi minum orang-orang kafir walaupun seteguk air." (Turmizi, Ibnu Majah, Al-Hakim)


No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails