Saturday, January 7, 2012

SJ - Rasulullah Masih Hidup dalam Kubur?

SOALAN :

Adakah Rasulullah SAW masih hidup di dalam makamnya? Dan apakah pegangan ASWJ terhadap perkara ini..?

JAWAPAN :

Perkara pertama yang kita mesti faham dan terima ialah Rasulullah sudah wafat.

Perkara kedua pula, Rasulullah memang ‘hidup’ di alam kuburnya tetapi bukanlah sebagaimana kehidupan kita di dunia ini. Antara sandaran kita ialah hadith : Tidaklah seseorang mengucapkan salam kepadaku kecuali Allah SWT mengembalikan nyawaku, sehingga aku membalas salamnya" (Ahmad, Abu Dawud, Thabrani, Baihaqi)

Hal ini menunjukkan Rasulullah ‘hidup’ dan selepas kewafatannya, hubungan kita dengannya tidak terputus. Dia masih menjawab salam kita.

Sama juga halnya dengan orang-orang yang gugur pada jalan Allah, mereka ‘hidup’ tapi bukanlah hidup sebagaimana sebelum mereka mati. Al-Quran menjelaskan : “Dan janganlah kamu mengatakan terhadap orang-orang yang gugur pada jalan Allah sebagai sudah mati. Sebenarnya mereka hidup, tetapi kamu tidak menyedarinya.” (Al-Baqarah : 154)

Tentang ‘hidup’ di dalam kubur, ada sebuah hadith kisah Rasulullah pada malam Isra’ : "Aku melewati Nabi Musa pada malam Isra' di sebuah tempat pasir merah bertompok. Dia sedang berdiri melaksanakan solat di dalam kuburnya.” (Muslim, Ahmad, Nasa’i, Ibnu Hibban, Thabrani)

Jika Nabi Musa pun ‘hidup’ dalam kuburnya, maka untuk Nabi Muhammad pun tentunya bukan barang mustahil. Hal ini disokong pula sebuah hadith (walaupun mungkin bukan hadith yang kuat) : “Para nabi hidup di dalam kubur, mereka solat.” (Baihaqi, Abu Ya’la, Ad-Dailami).

Sebuah hadith lagi (walaupun mungkin bukan hadith yang kuat) : “Hidupku merupakan kebaikan bagi kalian. Kalian dapat berbicara dan dibicarakan bagi kalian. Dan kewafatanku juga merupakan kebaikan bagi kalian, dibentangkan atasku amalan-amalan kalian. Maka apa yang aku lihat dari amalan itu kebaikan, aku memuji Allah atasnya dan apa yang aku lihat dari amalan kejahatan, aku akan memohon keampunan kepada Allah untuk kalian”. (Al-Bazzar, Ad-Dailami)

Hadith ini juga berkait dengan persoalan lain yang pernah anda ajukan iaitu : “Bolehkah kita berdoa agar Rasulullah berdoa memohon keampunan buat kita?”

Kesimpulannya, Rasulullah s.a.w sudah wafat, tetapi baginda ‘hidup’ dalam kuburnya.

WaAllahua’lam.

Abu Zulfiqar

7 Januari 2012

No comments: