Tuesday, November 22, 2011

Mahu Tips Tenangkan Hati

PERSOALAN :

Assalamualaikum...

Nak minta tips ketenangan hati, mengawal perasaan dan emosi.

JAWAPAN :

Wlksm,


1. Jika ada orang bersalah dengan kita sikit-sikit tu, kita niat maafkan kesalahan mereka ketika ini juga. InsyaAllah hati dan minda akan berasa lapang.

2. Selalu-selalu ambil wudhuk, ataupun sekurang-kurangnya basuh muka dan tangan. Sekali sapu air ke muka, sebut "Allahu Akbar" (atau lain-lain) dalam hati. 3 kali sapu air ke muka, maksudnya 3 kali dah zikir. Selalunya kita ambil wudhuk ataupun basuh muka 'kosong' aje kan? Sekarang disertakan dengan zikir khafi (zikir dalam hati). InsyaAllah kita akan berasa wudhuk/ basuh muka kita lebih bermakna.

Pahala dapat, segarkan diri dapat, awet muda pun dapat : )

3. Buat senaman ringan, urut-utur an longgarkan badan, picit-picit kaki dan tapaknya, bernafas dengan tenang dan dalam-dalam... insyaAllah dapat membantu.

4. Cari teman berbual, bual kosong je, jangan bual hal yang berat-berat. Yang ni pun dapat tenangkan hati jugak.

5. Tengok langit (siang/malam), perhatiakn ke serata penjuru. Tengok air mengalir (sungai dan lain-lain) pun membantu jugak.

Abu Zulfiqar

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails