Wednesday, November 16, 2011

Ilmu Sifat 20 Falsafah Yunani? (bahagian 2)

Bahagian 1 boleh dibaca di http://alexanderwathern.blogspot.com/2011/10/ilmu-sifat-20-falsafah-yunani.html

LANJUTAN :

Diharap ustaz tak keberatan mengulaskan isu ini dalam artikel ustaz, al-faqir menunggu membaca didalam blog ustaz. Minta maaf terus terang al-faqir masih kabur dengan penjelasan tersebut

PENJELASAN SAYA :

Pertanyaan anda tempoh hari berbunyi :

“Ada orang mengatakan sifat 20 adalah ajaran falsafah Yunani benarkah sedemikian? Dan bagaimana untuk menjawabnya ustaz.”

Jika ada orang mengatakan : “Sifat 20 adalah ajaran falsafah Yunani”, maka kita tidak perlu menjawab apa-apa. Hal ini kerana ia hanya satu pernyataan yang tidak punya punya apa-apa tanggapan. Kita senyum sahajalah kepada orang yang berkata dan tamatkan di situ sahaja.

Lainlah kalau selepas itu disambungnya seperti (sekadar contoh) : “Maka belajar Sifat 20 berdosa/ haram/rosak aqidah” atau lain-lain yang negatif. Ketika itu kita katakan : “Ohh begitu...? Ada apa-apa bukti kukuh tak mengatakan Sifat 20 adalah ajaran falsafah Yunani? Dan ada apa-apa bukti kukuh tak mengatakan belajar Sifat 20 itu berdosa/haram/rosak aqidah dan lain-lain?”

Kalau dijawabnya : “Syeikh A, Imam B, Maulana C dan sebagainya kata begitu”, kita katakan : “Itu pendapat orang. Kita bukan hendak pendapat orang, tapi bukti-bukti/sandaran/sandaran yang mereka gunakan. Dah ada bukti-bukti/sandaran-sandarannya barulah boleh kita nilai betul ke tidak.”

Sekiranya dia gagal memberikan apa-apa hujah, jelaslah dia hanya mengikut-ikut cakap-cakap orang sedangkan dia sendiri tidak ada apa-apa pengetahuan tentangnya. Orang seperti ini tidak perlulah kita layan sangat. Katakan saja : “Kita tak boleh main ikut-ikut cakap orang je, kita kena tahu terlebih dahulu kedudukan sebenarnya. Jadi sekarang lebih baik kita jangan letak apa-apa dakwaan terhadap Sifat 20, falsafah Yunani dan positif negatifnya sampailah kita betul-betul kaji dan tahu kedudukannya.”

Begitu juga apabila kita berinteraksi dengan tulisan ataupun mana-mana artikel tentangnya. Kalau sekadar ada dakwaan tanpa sebarang bukti, kita boleh abaikan. Itu semua cakap-cakap kosong. Jika ada bukti dan sandaran di dalamnya, barulah sesuai untuk kita menilai betul ke tidak.

Seandainya dia tidak menyambung apa-apa, sekadar memberikan pernyataan bahawa : “Sifat 20 ajaran falsafah Yunani”, boleh juga kita tanyakan : “Oh begitu... jadi... kenapa?” Berdasarkan jawapannya, gunakan langkah-langkah yang disebutkan di atas tadi.

Permintaan anda agar saya menyusun sebuah artikel khusus tentangnya memang agak berat buat masa ini kerana ia memerlukan masa dan rujukan yang banyak. Kebetulan saya sedang menyusun beberapa artikel yang memang memerlukan banyak masa dan tenaga untuk buat rujukan ketika ini. Kalau mampu saya siapakan pun, mungkin lewat. Dan dalam usaha menyiapkannya, saya memerlukan dua perkara di bawah :

Pertama, saya memerlukan artikel yang menghujahkan bahawa Sifat 20 itu ialah ajaran falsafah Yunani. Artikel tersebut hendaklah mengandungi sandaran-sandaran yang membuktikan Sifat 20 itu memang ajaran falsafah Yunani. Sekiranya artikel itu sekadar mendakwa : “Sifat 20 ialah ajaran falsafah Yunani” tapi tidak memberikan apa-apa bukti, maka saya tidak dapat banyak membantu kerana saya tidak tahu apa yang perlu dijawab atau diperjelaskan.

Contohnya orang mengatakan Hang Tuah masih hidup. Hanya itu dakwaannya dan tidak pula memberi apa-apa sandaran, maka tidak ada apa yang perlu kita jawab. Kita boleh abaikan sahaja dakwaan itu. Tapi sekiranya orang itu menyenaraikan 5 bukti masih hidupnya Hang Tuah, ketika itu barulah kita boleh menilai kelima-lima sandarannya itu. Begitu kisahnya.

Hujah atau sandaran yang kita minta itu bukanlah pernyataan orang, tapi bahan-bahan hujahnya. Kita tidak mahu sekadar dipaparkan tokoh A, B, C dan lain-lain kata “memang ya”. Bukan itu! Kita mahu hujah atau sandaran tokoh-tokoh itu dalam mencapai keputusan “ya” tersebut.

Contoh – apabila diminta hujah/sandaran masih hidupnya Hang Tuah, maka orang itu mengatakan : “Dr. A, Syeikh B, Imam C dan lain-lain kata Hang Tuah masih hidup.” Ini pernyataan. Kita tidak mahu yang ini. Yang kita mahu ialah sandaran para tokoh itu.

Dalam kes Sifat 20 ini, kita tidak mahu diberi hujah : “Syeikh A, Imam B, Maulana C dan lain-lain kata begitu.” Kita mahu sandaran yang mereka gunakan. Barulah boleh kita nilai.

Kedua, saya memerlukan hukum atau yang sewaktu dengannya apabila dikatakan : “Sifat 20 ialah ajaran falsafah Yunani.” Contohnya – berdosa jika dipelajari, terkeluar dari pada Islam jika meyakininya, harus mempelajarinya atau sebagainya. Jika sekadar dikatakan : “Sifat 20 ialah ajaran falsafah Yunani”, kemudian tidak ada apa-apa tanggapan, maka saya pun tidak tahu apa yang perlu diperjelaskan, dipertahankan, diperbetulkan atau sebagainya. Untuk mendapat tanggapan, kenyataan itu mestilah ada penerimaan atau penolakan. Jika tidak, ia sekadar pernyataan yang tidak perlu dihujah.

Contoh – Orang katakan : “Kucing berasal dari pada keluarga harimau.” Kemudian tidak ada apa-apa kenyataan tentangnya. Maka, apa yang perlu kita komen? Melainkan tidak komen apa-apalah. Perkataan itu menunjukkan penerimaankah? Ataupun penolakankah? Kita tak tahu. Kecualilah jika disambung selepas itu : “Sebenarnya kucing bukan daripada keluarga harimau.” Barulah kita boleh menanggapnya sama ada bersetuju, menolak, mahu mempertahan atau sebagainya.

Jadi tindakan yang sesuai anda lakukan sekarang ialah :

1. Cari satu artikel yang mengandungi hujah-hujah bahawa Sifat 20 ialah ajaran falsafah Yunani.

2. Hukum ke atas Sifat 20 itu dan hukum ke atas orang yang berpegang padanya.

Sekiranya tidak ada dua perkara ini, memang sukarlah untuk saya menulis tentangnya.

Kalau anda terdengar atau terbaca dakwaan mengatakan : “Sifat 20 adalah ajaran falsafah Yunani”, langkahnya :

1. Kata : “Ohh begitu. Kalau betul begitu... kenapa?” dan tunggu jawapannya.

2. Kemudian kata : “Ada bukti-bukti/sandaran-sandaran kukuh tak yang mengatakan begitu?” Minta hujah, bukan minta pendapat tokoh-tokoh.

Ps : Sebenarnya soalan anda pun kurang jelas juga sama ada Sifat 20 yang dimaksudkan ataupun pelajaran ilmu tauhid Sifat 20. Tapi saya beranggapan yang anda maksudkan ialah pelajaran ilmu tauhid Sifat 20 yang dipelajari oleh majoriti umat Islam sejak zaman Imam Abu Hasan Asy’ari dan Imam Abu Mansur Maturudi.


Abu Zulfiqar

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum,
FAKTANYA adalah disebaliknya;

iani, yunani yang mengambil ajaran2 tersebut daripada tanah nusantara dan membawanya ke tempat mereka. bererti daripada bawah (gedung ilmu nusantara) ke atas (tanah yunan).

Fakta & Bukti:
Tamadun (peradaban) manakah yang masih kekal dan segar sehingga ke hari ini?

-KP