Friday, March 18, 2011

Teks Kuliah Kembara ke Sidratul Muntaha 1/123



Alhamdulillah, segala puji-pujian bagi Allah Subhanahu wa Ta’ala kerana dengan limpah kurnia dan pilihannya maka pada hari ini, walaupun hujan, kita dapat bersama-sama di dalam rumah Allah sebagai tetamu Allah. InsyaAllah pada malam ini kita akan masuk kepada kitab yang baharu sebagaimana yang dijanjikan, iaitu kitab Kifaayatul Muhtaaj. Jadi buat sementara ini kita berhenti dahulu kitab Munyatul Musolli dan 40 Hadith Peristiwa Akhir Zaman.

Kitab Kifaayatul Muhtaaj ini membicarakan tentang Isra’ dan Mi’raaj. Kebetulan kita pun sudah hampir kepada bulan di mana peristiwa Isra’ dan Mi’raaj dipercayai berlaku, iaitu bulan Rejab. Biasanya guru-guru mengajar kitab ini lebih kurang satu setengah jam. Paling lama pun dua jam. Apabila sampai saja bulan Isra’ Mi’raaj, kita pun panggillah mana-mana ustaz, mana-mana penceramah, mereka datang, kita buat makan-makan sikit, tok guru pun ceritalah pasal Isra’ dan Mi’raaj.

Tapi sekadar itu sahajalah kisah Isra’ Mi’raaj yang kita dapat, lebih kurang satu setengah jam, ataupun dua jam paling lama. Dalam tempoh satu setengah jam ke dua jam itu, hendak cerita sepenuhnya kisah Isra’ dan Mi’raaj (memanglah) tak dapat. InsyaAllah kita di surau ini akan baca satu kitab yang mungkin akan mengambil masa beberapa minggu baru habis. Seluruh cerita Isra’ Mi’raaj akan kita bongkar, tidak sekejap-sekejap sahaja. Semuanya kita ambil dari segi pengajarannya, dari segi kaitannya dengan akhir zaman ini, dan apa sahaja yang bermanfaat daripada kisah Isra’ Mi’raaj ini.

Sebab apa tuan-tuan? Isra’ dan Mi’raaj ini sebenarnya rapat dengan kita kerana pada setiap kali kita sembahyang, dalam tahiyat, ia bercerita tentang Isra’ Mi’raaj. “At-tahiyya..” itu, cerita tentang Isra’ Mi’raaj. Setiap kali sembahyang (berkait dengan) Isra’ Mi’raaj.

Jadi kita berhenti sementara kitab-kitab yang kita pelajari sebelum ini. Biasanya kita baca kitab Hadith 40 Peristiwa Akhir Zaman. Kitab Hadith 40 ini ada banyak jenis. Kenapa kita pilih Hadith 40 Akhir Zaman? Kerana ia memang sesuai dengan apa yang berlaku di sekeliling kita hari ini. Apa yang kita belajar (daripada kitab ini), memang kena dengan sekeliling kita, (yang) kita boleh lihat realitinya ketika ini. Sebab itu kita pilih kitab Hadith 40 Peristiwa Akhir Zaman. Di samping itu, apabila kita sudah mengetahui apa yang berlaku di sekeliling kita, kita bolehlah ambil persediaan, kita ambil langkah berjaga-jaga. Hadith 40 Akhir Zaman itu memang sesuai dengan dunia hari ini.

Kemudian kita juga ada belajar kitab Munyatul Musolli, yang mana isi kandungan utamanya ialah tentang ibadah sembahyang dari mula sampailah habis (sembahyang). Alhamdulillah setakat ini kita sudah belajar dari mula kitab sampailah kepada sunat hai’ah. Kalau kita ikut (setakat pelajaran) yang itu sahaja pun sudah cukup lengkap dah sembahyang kita. Cuma selepas ini kita akan sambung tentang tasawuf (dalam solat), tentang isi batin sembahyang itu, hendak bagi percantik lagi (ibadah solat kita) macam mana (caranya).

Seterusnya kita ada juga menyentuh dalam pengajian-pengajian kita kitab Kimia’ as-Sa’adah karangan Imam al-Ghazali. Ini satu kitab tasawuf yang jarang-jarang orang mengajar. Jadi kita ambil kesempatan, kita sentuh sikit-sikit (isi kitab itu). (Syarah) Kitab Kimia’ as-Sa’adah (yang kita buat selama) ini (boleh dimanfaatkan) sebagai ‘release tension’. Sesiapa berasa rimas, malas hendak beramal ibadah... kalau dia dengar (syarahan) kitab ini, (insyaAllah) dia akan berasa bersemangat balik (semula).

Sebab itu ada satu orang muda, dia kata dia ‘tension’, dan dia nak belajar agama (kerana selama ini dia berasa jauh dari agama). Saya kata... dengar (terlebih) dahulu kuliah kitab Kimia’ as-Sa’adah yang di’upload’ di internet. Setakat hari ini sudah sebelah (fail) kuliah kitab Kimia’ as-Sa’adah yang telah di’upload’ ke internet (Youtube). Dengar yang itu, insyaAllah hati akan jadi tenang serba-sedikit.

Hadirin yang dirahmati Allah sekelian,

Sekaran kita masuk kepada kitab yang baru (iaitu kitab) Kifaaytaul Muhtaaj. Siapa dia pengarang kitab ini? Tidak lain ialah Syeikh Daud Fatani, iaitu orang yang sama yang mengarang kitab Munyatul MUsolli yang kita belajar. Jadi tak perlulah kita huraikan panjang lebar tentang biodata syeikh ini. Kita pun kenal sangat dah (yang) dia ini seorang ulama besar yang dipercayai bertaraf wali Allah, yang hidup pada zaman dahulu, berasal dari Patani, Siam.

Jadi kita ini tuan-tuan, ia (men)cerita(kan) tentang Isra’ dan Mi’raaj dari mula sampailah habis. Isra’ ini apa dia? Ringkas cakap, Isra’ ialah perjalnaan Nabi Muhammad pada waktu malam dari Masjidil Haram di Makkah ke Masjidil Aqsa di Palestin. Dia ‘berjalan’ melintang.

Mi’raaj pula ialah perjalanan Nabi Muhammad dari Masjidil Aqsa sampai ke Langit Ketujuh sampai ‘di atas’ daripada Sidratul Muntaha, sampailah berjumpa (secara) ‘berdepan’ dengan Allah SWT. Jadi Isra’ (ialah) perjalanan melintang. Kalau Mi’raaj ini (pula), dalam bahasa umumnya (ialah) perjalanan menegaklah, naik ke atas.

Kenapa kita pilih kitab Kifaaytaul Muhtaaj ini, yang membicarakan tentang Isra’ Mi’raaj? Kalau sebab yang pertama, sebagaimana yang disebutkan tadi, (pada) setiap kali sembahyang, dalam tahiyat kita, ia berkisar tentang Isra’ Mi’raaj. Jadi kita berasa rugi sangatlah (apabila) kit abaca “At-Tahiyya..” banyak kali dalam masa sehari, tapi kita tidka tahu apa kisah di sebaliknya. Jadi insyaAllah kita akan bongkar (dan) selongkar apa-apa isi daripada peristiwa tersebut.

Yang kedua, sebagaimana yang disebutkan tadi juga, jarang ada guru yang mengajar kitab ini (sehingga) habis (kepada masyarakat umum). Biasanya kita panggil penceramah, dalam masa satus etengah jam dia pun (ber)cerita. Dalam amsa satu setengah jam itu tidka banyak yang boleh (sempat) dia cerita(kan). Saya pernah dengar satu ustaz mengajar, (dalam) satu setengah jam itu dia sempat cerita pasal Isra’ sahaja, perjalanan melintang sahaja. Nabi Muhammad naik Buraq dari Makkah ke Palestin, yang itu sahaja, masa sudah hendak habis. Tidak sempat naik ke langit pun. Sudah naik, hendak turun pula dari langit (Selepas) Turun dari langit, dari Palestin hendak balik ke Makkah pula. Semua itu ada cerita, macam-macam cerita yang sangat menarik. Selepas daripada malam Isra’ itu pula, ada juga cerita menarik lagi. Jadi kita hendak bongkar semua sekali. Banyaklah cerita-cerita menarik dalam (peristiwa) ini.

Peristiwa Isra’ Mi’raaj ini juga sebenarnya ia membuka cerita tentang alam semesta ini. Macam mana kedudukan alam ini? Bagaimana susunan langit-langit yang tujuh dan tujuh petala bumi? Semua itu akan kita sentuh, kalau tidak banyak (pun), sedikit. Dan yang pentingnya Peristiwa Isra’ Mi’raaj ini ada petunjuk, pedoman dan panduan untuk kita umat akhir zaman. Sebab itu Allah SWT kekalkan ia dalam tahiyat kita. Setiap kali sembahyang kita baca. Baik dari segi tasawufnya, politiknya, perjuangan jemaah-jemaah Islam, kekeluargaan, kajian sains dan lain-lain, semuanya ada dalam peristiwa Isra’ Mi’raaj. Jadi kita berpindahlah kepada kita kita (iaitu) Kifaaytaul Muhtaaj. (Ia) Sebuah kitab lama, mungkin 100 tahun lebih, mungkin 200 tahun, dia punya umur.

Bersambung ke fail Kembara ke Sidratul Muntaha ke 2/123...

1 comment:

Unknown said...

http://www.bankislam.net/hadis/40-hadis-tentang-peristiwa-akhir-zaman