Friday, June 19, 2009

Huraian Kuliah "Yakjuj Makjuj" (bahagian 1)

Oleh kerana banyak teman tidak dapat "streaming" Youtube http://www.youtube.com/watch?v=aiwjiChTIeA, saya pindahkan kuliah saya ke dalam bentuk tulisan.


YAKJUJ DAN MAKJUJ

Oleh Abu Zulfiqar “Alexanderwathern”


Dalam pelajaran yang lalu kita telah sama-sama melihat dua perkara yang utama iaitu jawapan kepada tuduhan kaum orientalis ke atas Nabi Muhammad saw kononnya Nabi Muhammad ini cenderung (kuat nafsunya) kepada wanita. Kita pun telah bagi jawapan-jawapan kita. Banyak jawapan-jawapan yang telah kita sediakan.

Dan perkara yang kedua kita lihat (ialah) cerita tentang bangsa-bangsa yang telah dimusnahkan oleh Allah SWT, ataupun secara tepatnya dimusnahkan oleh tentera Allah. Di antaranya kaum Nabi Lut, kaum Nabi Nuh, kaum Aad, kaum Tsamud yakni kaum Nabi Soleh, kaum Nabi Syuaib, Nabi Yunus dan lain-lain.

Kemudian perkara sampingan yang telah kita perolehi pada minggu yang lalu antaranya ialah satu amalan yang mudah, yang ringan di mulut tetapi amalan ini berat di timbangan Allah SWT iaitu satu doa/ satu tasbih yang diamalkan oleh Nabi Yunus ketika baginda berada di dalam perut ikan. Apa doa dia?

“Laailahailla anta. Subhanaka innikuntu minazzolimin”.

Dan kalau tuan-tuan perasan, pada minggu yang lalu Ustaz Hafiz kita ada mengimamkan solat Isyak. Selepas solat Isyak itu Ustaz Hafiz kita baca di dalam doa dia. Ia sebut tiga kali doa Nab Yunus ini. Kemudian Ustaz Hafiz jugak membaca satu lagi doa:

“Ilahi, Antamaqsudi wa ridhaka matlubi”.

Ini doa biasanya diamalkan oleh kaum sufi, ahli-ahli tasauf, juga dibaca oleh Ustaz Hafiz yang mengimamkan solat kita pada minggu yang lalu.

Begitulah lebih kurang pelajaran minggu yang lalu. Jadi minggu ini kita akan melihat (kisah) Yakjuj dan Makjuj.


Sebelum itu tuan-tuan, bak kata tuan pengerusi kita... belajar agama ni macam belajar ABC. Kuliah A kita datang, kuliah B kita datang, tiba-tiba kuliah C kita tak datang. Kuliah D kita datang balik (pula)! (Kebiasaan begini) Menyebabkan kita ketinggalan.

Belajar agama ni kalau boleh dia kena datang setiap kali kuliah. Baru dia rasa seronok. Kalau kita dah tinggal dua kali, seronok tu dah hilang dah sebab kita tak tahu cerita. Dia cerita dia bersambung-sambung ABC sampai Z. Kalau kita ada tinggal mana-mana satu boleh lagi. Kalau tertinggal dua, dua kali tertinggal, kita tak tahu cerita.

Jadi kalau boleh setiap minggu datanglah. Tak kiralah saya yang mengajar ataupun Ustaz Tuan Azman mengajar. Datang... dan kalau tertinggal pun jangan sampai tertinggal dua kali, nanti kita tak tahu hujung pangkal cerita.


Hadith kita masih hadith kedua yang bertajuk “Mengapa Dunia Islam Menjadi Sasaran Pemusnahan”. Matan dia............

Perkara yang kita nak sentuh (ialah) Yakjuj Makjuj di mana dalam hadith ini diceritakan tentang Yakjuj Makjuj. Sebenarnya Yakjuj Makjuj ini di keliling kita pun ada (*berseloroh), tapi dia punya saudara-saudaralah, bukan Yakjuj Makjuj yang sebenar. Ni yang ambil kita punya amplifier ni saudara kepada Yakjuj Makjujlah ni (*amp surau ini dicuri orang beberapa hari sebelum itu) .

Saudara sepusat sepusing,

Sesimpul sekusut sepening,

Mak lain-lain, bapak asing-asing,

Sepupu sepapat spare-part dengan... Yakjuj Makjuj.


Banyak di sekeliling kita ni! Yang buah sawit orang, (macam) buah sawit dia (*pencuri terutamanya penagih). Yang... macam-macamlah. Semua hak orang (kira) hak dialah. Kemudian kalau (bab) mengata orang ni, dia jugak. Kita dok cari di mana kesalahan orang (yang tak sepatutnya dihebahkan tetapi dihebahkan. Yang sepatutnya, tidak mengapa).

Macam satu cerita yang masyhurlah- dua orang anak-beranak. Anak dengan bapa, dan seekor kaldai. Anak kasihan kat bapa, bagi bapa naik kaldai (*cerita ini tidak mengikut kronologi asal). Orang yang tengok kata, “Laa... bodohnya anak tu! Kaldai tu awat (kenapa) laa tak naik berdua?”

Yang orang lain pula kata, “Laa... apa laa bapa dia tu teruk sangat? Bagiilah anak dia naik!” Dah depa (mereka) suruh tukar (pula). Anak pula naik, bapa pula bawa (tuntun) kaldai.

(Itu pun) Orang kata juga, “Apaaalah anak tu tak kesian kat bapa?” Macam-macam orang kata. Lepas tu dua-dua tak naik kaldai, dua-dua jalan kaki. Orang kata juga, “Apalaaah depa ni? Ada kaldai pun tak mahu naik.” Lepas tu dua-dua naik kaldai.

“Laa kejamnya! Kaldai tu seorang saja boleh (di)angkut! Dua-dua naik atas kaldai?”

Jadi kalau kita (keterlaluan) nak ikut cakap orang, apa kerja pun tak jadi. Bepada-pada(lah) nak ikut cakap orang ni. Orang (manusia jenis) ni kalau dah bercakap, semua cari yang tak elok.

Kalau ada nak kahwin ke apa ke, dok cari bahagian mana yang tak kena, bahagian mana yang tak elok, apa yang tak kena dengan pasangan orang tu, dia dok cari. Yang baik dia tak cari, dok cari (apa) yang tak kena.

Begitulah juga (jika) nak beli rumah. Rumah lawa (se)tara mana pun, ada saja orang dok cari kesalahan. Pagar tak kena, harga mahal sangat, cat tak berapa elok... Belilah lawa tara mana pun. Macam tu lah.

Nak beli motor kereta pun sama. Ada saja yang tak kena dengan motor yang kita beli ni. Sebab... dok rajin cari benda-benda yang salah (sahaja), (yang) baik dia tak cari.


Hadirin yang dirahmati Allah sekalian,

Pada minggu yang lalu itu kita tengok bala yang Allah turunkan kepada bangsa-bangsa yang engkar kepada Allah. Jadi nak elak bala ni, sekurang-kurangnya ada dua perkara kita kena buat. Yang pertama kena usaha sungguh-sungguh. Usaha apa? Usaha menghapuskan maksiat! Sebab bala ini turun apabila banyaknya maksiat. Kita pun dah dengar dah hari tu.

Yang kedua, selain daripada usaha kita kena ada doa. Dan doa tak boleh jemu. Doa minta supaya kita ini terlepas daripada bala, sekalipun maksiat di sekeliling kita banyak. Doa tak boleh jemu. Bak kata sebuah lagu (*dinyanyikan):

Telah lama kuberdoa

kepada Kamu ya Tuhanku.

Kuharapkan Engkau kabulkan

permohonanku, tanpa kujemu.

Hanya kepada-Mu.

Itu kata sebuah lagulah. Lagu-lagu ni bukan apa tuan-tuan, sebab golongan muda ni dia suka lagu. Kalau sekali kita bubuh satu lagu pun jadilah (sekalipun tak sedap). Lagu berunsur nasihat, yang mengingatkan kita kepada agama. Kalau tak ada lagu ni, golongan muda ni dia berat sikit nak mai.

Macamlah (sebuah cerita ada anak-anak) orang asli nak mai belajar di sekolah. Hari yang ada PJ (Pendidikan Jasmani) saja dia mai, sebab nak main bola. Hari lain tu dia tak mau mai, yang anak-anak orang asli ni. Jadi macam mana cara cikgu nak panggil mereka supaya datang? Tiap-tiap hari bagi main bola. Sampai pukul lapan setengah (pagi), setiap hari main bola. Lepas tu belajar. Barulah depa ni datang tiap-tiap hari.

Kalau tidak, hari Isnin PJ, hari Isnin saja dia datang. Hari lain dia tak mahu datang. Kenapa datang? Hendak main bola. Jadi cikgu ni dia bijak sikit, dia buat (main) bola tiap-tiap hari tapi sekejap saja. Jadi budak ni datang, dia duduk juga dalam kelas, dapat juga pelajaran. Begitulah cara dia.

Itu yang buat lagu sikit tu, bukannya hendak berhibur (sangat) sebenarnya.


Sambungan keterangan hadith kedua oleh Syeikh Fahmi Zamzam. Kita tengok nota kita. Dalam hadith di atas, walaupun khusus disebutkan bangsa Arab, tetapi yang dimaksudkan adalah seluruh bangsa yang ada di dunia ini. Kan dalam hadith tu dia kata “Celakalah bangsa Arab”, kata Nabi Muhammad? Sungguhpun dia sebut “bangsa Arab” tetapi sebenarnya seluruh dunia kena, terutamanya (khususnya) orang Islam.

Tujuan disebutkan “bangsa Arab” secara khusus kerana Nabi kita SAW sendiri dari kalangan bangsa Arab, dan yang menerima Islam pada masa mula penyebarannya adalah kebanyakannya dari kalangan bangsa Arab, dan sedikit sekali dari bangsa yang lain. Nabi Muhammad sendiri pun orang Arab, Islam turun pun dalam kalangan bangsa Arab.

Begitu pulalah halnya dalam masalah maju mundurnya umat Islam adalah banyak bergantung kepada maju mundurnya bangsa Arab itu sendiri. Selain daripada itu, bahasa rasmi Islam ialah bahasa Arab. Bahasa syurga, bahasa al-Quran, iaitu bahasa Arab.

Sebab itu kita tengok sekarang ini umat Islam tertindas. Kita tengok (majoriti) bangsa Arab. Elokkah tak elok? Terukkah tak teruk? Bangsa Arab sekarang ini teruk! Kalau pergi ke Mesir tu, (ada antara) mereka kencing di tepi-tepi tembok saja. Dia tak kisah. Itu budaya bangsa Arab (yang rosak hari ini). Nak kata sembahyang ni, ramai yang tidak sembahyang.

(Apa) Bila bangsa Arab teruk, maksudnya umat Islam keseluruhannya teruk. Esok satu hari nanti bila bangsa Arab pun sudah elok balik, Islam pun makin hendak naiklah maksudnya.


(Kalam Tuan Syeikh Fahmi Zamzam): “Dan Yakjuj dan Makjuj pula adalah dua bangsa dari keturunan Nabi Adam as yang dahulunya banyak membuat kerosakan di muka bumi ini, lalu batas daerah dan kediaman mereka ditutup oleh Zulqarnain dan pengikut-pengikutnya dengan campuran besi dan tembaga. Maka dengan itu mereka tidak dapat keluar sehinggalah tiba hampir hari kiamat.”

Yakjuj dan Makjuj ini dua bangsa manusia yang perosak, sangat jahat. Sampaikan satu orang raja besar ketika itu....... namanya Zulqarnain. Kita (biasa) sebut Iskandar Zulkarnain. Insyaallah pelajaran akan datang kita sentuh (tentang) Zulqarnain ini. Siapa dia sebenarnya Zulqarnain?

Jadi orang-orang yang duduk di utara dari Tanah Arab ini, mereka minta Zulqarnain dengan tenteranya tolong buat satu dinding, satu tembok daripada besi supaya menghalang Yakjuj Makjuj ini daripada keluar ke sebelah selatan ini. Jadi Zulqarnain pun buatlah.

“Maka pada masa itu dinding yang kuat tadi akan hancur. Maka dengan itu mereka tidak dapat keluar sehinggalah hampir tiba hari kiamat.”

Disebabkan dinding yang kukuh daripada besi dan tembaga yang dibuat oleh Zulqarnain tadi, maka Yakjuj dan Makjuj tidak dapat keluar sampailah dekat-dekat hari kiamat.

“Maka pada masa itu dinding yang kuat tadi akan hancur dan keluarlah kedua-dua bangsa itu dari kediaman mereka lalu kembali membuat kerosakan di muka bumi ini.”

Apabila dinding itu sudah pecah, Yakjuj dan Makjuj ini keluar. Dia buat huru-hara lagi.

“Apabila ini telah terjadi, ia menandakan bahawa hari kiamat sudah dekat sekali tibanya.”

Apabila Yakjuj dan Makjuj ini dia bersatu, keluar buat kerosakan menyerang orang Islam, maka ketika itu maksudnya kiamat sudah hendak berlaku sungguh-sungguh dah. Ini keterangan daripada tuan kitab.


bersambung...

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails