Wednesday, October 3, 2012

TAZKIRAH FACEBOOK 27 (Oktober 2, 2012)


Umumnya manusia suka ambil agama separuh-separuh. Mana yang menyedapkannya diterima dan diperjuangkannya, mana yang dirasanya tak sedap dengan dirinya, ditolak ke tepi, kadang-kadang dimusuhi pula. Bukankah sewajibnya kita mengambil agama itu keseluruhannya? Bahkan semestinya kita perjuangkan keseluruhannya isi agama itu?

Selama hari ini kita ambil keseluruhan ke ataupun kita pilih-pilih bab yang buatkan kita rasa selesa sahaja? Yang kita rasa tak seronok, tak sedap, tak dimuliakan oleh orang lain... maka kita buat tak nampak, menolak daripada memperjuangkannya. Yang mana yang beri kita keseronokan, sedap, dipandang hebat... maka barulah kita perjuangkannya? Agama itu syumul, ambillah keseluruhannya sekalipun tak seronok, dikata orang, pahit...

Kalau kiita berkahwin, kita mahu seluruh diri pasangan kita ataupun nak separuh-separuh? Kalau kita dapat anak baru lahir, nak seluruh anak ataupun nak separuh-separuh?

"Err... tok qadhi, saya nak seluruh pasangan saya kecuali bahagian ketiak dan tapak kaki." Boleh ke?
"Errr.. doktor, saya nak keseluruhan bayi saya tapi saya tak mahu pusat dan saluran buang najis." Boleh ke?
Renung-renung, muhasabah diri.... dan yang paling penting ialah bertindak.

No comments: