Virus V6
DAKWAAN DI SALAH SATU GROUP WHATSAPP, TULISNYA :
Allah wujud tanpa bertempat tu berasal dari kitab Syiah ulama Kulaini.
JAWAPAN RINGKAS DAN SEGERA UNTUK GROUP ITU :
Selama hari ini, saya tidak pernah tahu pun tentang tulisan al-Kulaini itu. Tulisan itu wujud atau tidak, tidak menambah atau mengurangkan apa-apa pun keperluan saya dalam aqidah. Hal ini kerana selama hari ini saya meyakini bahawa “Zat Allah tidak bertempat (dan sebagainya)” adalah dengan mengambilnya terus daripada kitab Al-Quran, bukannya daripada kitab al-Kulaini.
“Laisa kamithlihi syai’” (Asy-Syura : 11)
Maksudnya : “Tidak ada suatu apa pun yang sama/serupa/sebanding dengan-Nya.”
“Syai’” itu pula ialah segala sesuatu atau ringkasnya seluruh makhluk.
Apabila Allah mengakui dalam Al-Quran bahawa ZatNya langsung tidak sama dengan segala sesuatu (syai’) iaitu makhluk, hal itu sudah pun menjelaskan kepada saya dengan terang-benderang bahawa Zat Allah tidak bertempat, kerana zat makhluk iaitu syai’ yang bertempat. Langsung tidak perlu saya merujuk kepada mana-mana kitab termasuklah kitab al-Kulaini sebagaimana yang cuba didakyahkan oleh kaum Salafi Wahhabi (V6-4) tersebut.
Bahkan bukan sekadar ZatNya tidak bertempat, dengan ayat tadi sudahpun memberi tahu saya juga bahawa Zat Allah tidak berwarna atau jernih kerana yang berrwarna atau jernih termasuk dalam syai’, Zat Allah tidak licin atau kasar kerana yang licin atau kasar adalah termasuk dalam syai’, Zat Allah tidak beruang dan berbentuk kerana yang beruang dan bentuk termasuk dalam syai’, dan seterusnya.
Jadi, aqidah saya termasuklah Zat Allah tidak bertempat, termasuk juga tidak berwarna, tidak licin atau kasar, tidak berupa, tidak berbentuk, tidak berarah, tidak beruang, tidak pepejal atau cecair dan seterusnya. Semua ini saya dapat terus daripada ayat Al-Quran. Mengapa mengapa mereka cuba kaitkan dengan tulisan Syiah al-Kulaini?
Rasa-rasanya kita boleh agak dah bagaimana permainan mereka (Salafi Wahhabi V6-4). Mereka secara licik cuba kaitkan aqidah “Zat Allah tidak bertempat, tidak berwarna, tidak berbentuk, tidak beruang dan seterusnya....” dengan fahaman Syiah. Maka orang-orang awam yang tidak tahu akan hal ini pun dengan mudah akan jadi “makanan” mereka. Begitulah cara mereka selama ini.
Yang peliknya, mengapa aqidah Zat Allah tidak bertempat sahaja yang mereka cuba hi-lite tetapi mendiamkan tentang aqidah Zat Allah tidak berwarna (warna perlukan tempat), Zat Allah tidak berbentuk (bentuk memerlukan tempat), Zat Allah tidak beruang (ruang memerlukan tempat) dan seterusnya, mengapa tidak mereka bising-bising? (Semua itu kan berkait dengan tempat?) Padahal aqidah saya bukan sekadar meyakini Zat Allah tidak bertempat, bahkan kesemua yang disebutkan tadi.
Jelaslah bahawa secara langsung ataupun tidak langsung, selama ini mereka berpegang dengan aqidah “Zat Allah bertempat” atau aqidah “mustahil Zat Allah tidak bertempat”. Bahkan aqidah mereka termasuk juga Zat Allah tidak mustahil berwarna, berbentuk, berupa, beruang, berarah dan sebagainya kerana semua itu berkait dengan tempat. Apabila kita menafikan tempat bagi Zat Allah, maka kita sudah pun menafikan yang lain-lain itu juga.
Adakah kaum Salafi Wahhabi (V6-4) tidak menafikan warna (yang perlukan tempat), bentuk (yang perlukan tempat), posisi (yang perlukan tempat) dan sebagainya itu bagi Allah? Jika mereka tidak menafikannya, maksudnya selama ini mereka sudah tersembah selain Allah. Mereka sudah tersembah syai’ yang disangka sebagai Allah. Alangkah bahayanya?
Jika mereka menafikan Zat Allah berwarna, maka bukankah itu maksudnya mereka sedang menafikan Zat Allah bertempat (kerana warna perlukan tempat untuk wujud)?
Jadi, kita tanya semula kepada mereka :
1. Zat Allah yang kamu yakini itu berwarna atau tidak? Jika dikatakannya berwarna, maka dia selama hari ini berIlahkan makhluk. Jika dia kata tidak, maka selama ini dia juga beraqidah “Zat Allah tidak bertempat”, sama dengan saya. Jika dikatakannya tidak tahu, maka aqidahnya sangat bermasalah kerana dalam beraqidah dan beriman mana boleh ragu-ragu, kena yakin.
2. Zat Allah yang kamu yakini itu berbentuk atau tidak?
3. Antara Zat Allah dengan tempat (iaitu salah satu makhluk), mana yang ada terlebih dahulu? Zat Allah dahulukah? Zat makhluk daulukah? Atau sama-sama qadimkah?
Perlu diingat, yang menolak aqidah Zat Allah tidak bertempat antaranya ialah Namrud dan Firaun. Kedua-duanya cuba naik ke langit (antaranya Namrud dikatakan bina kenderaan dan Firuan arahkan bina bangunan tinggi untuk ke tempat di langit) untuk melawan Allah kerana mereka yakin Zat Allah bertempat di langit dan di angkasa lepas. Jadi, aqidah “mustahil Zat Tuhan tidak bertempat” jelas-jelas adalah aqidah Namrud dan Firaun. Selain mereka, yang meyakini bahawa “mustahil Zat Tuhan bertempat” ialah agama kuno Skandinavia, Rom, Kristian Triniti, sebahagian penganut agama HIndu, sebahagian orang asli Kalimantan dan lain-lain (*tulisan2 tentang ini akan saya usahakan dari semasa ke semasa). Wallahua’alam.
Abu Zulfiqar
17 November 2016
Selamatkan agama dan umat Islam daripada Virus V6
1 comment:
Assalamualaikum ustaz apakah V6-4
Itu
Post a Comment