Saturday, November 26, 2016

Menuju Kuliah Kitab Ihya Ulumuddin Kali ke-200

Alhamdulillah, syukur. Atas izin Allah Taala, pada bulan ini sahaya akan mensyarahkan kitab induk Ihya’ ‘Ulumuddin bagi kali yang ke-200 di Surau An-Nur, Sg. Nyior, Trong, Perak Darul Ridzuan. Bermula pada tahun 2011, dan kini di penghujung 2016, lebih kurang 6 tahun.

Sepanjang 6 tahun ini, sahaya dizinkan Allah untuk menyelesaikan Kitab Ilmu dan Kitab Aqidah, manakala Kitab Cinta Allah yang sedang berlangsung pun sudah sampai ke penghujungnya. Tamat 3 kitab ini, maksudnya masih ada 37 kitab dalam kitab Ihya’ yang perlu diselesaikan.

Sahaya menjangkakan, sekiranya dipanjangkan umur dan kesihatan oleh Allah SWT, keseluruhan 40 kitab dalam kitab Ihya’ ‘Ulumuddin ini akan selesia disyarahkan dalam tempoh 20 ke 23 tahun. Masih ada baki 14 ke 17 tahun untuk selesaikan 37 kitab lagi. Insya-Allah boleh.

Tamat sahaja Kitab Cinta Allah nanti, kita akan teruskan dengan dua kitab sekaligus iaitu Kitab Zuhud dan Kitab Adab Berusaha. Hal ini kerana isi kandungan kedua-dua kitab ini ada pertalian tertentu, yang akan kita huraikan nanti.

Untuk itu, sama-samalah kita berdoa dan berusaha agar Allah jayakan segala perancangan baik kita.

Abu Zulfiqar Al-Amsyari
26 November 2016

No comments: