SEIMBAS LALU PERKONGSIAN SEBELUM INI
Kata
Imam Al-Ghazali dalam kitab Ihya’ ‘Ulumuddin : “Sesungguhnya cinta akan Allah adalah
matlamat paling jauh daripada maqam-maqam yang ingin dicapai dan ketinggian
yang paling tinggi (kemuncak) daripada darjat-darjat.”
Kata
Imam Al-Ghazali dalam kitabnya Kimiya’ as-Sa’adah : “Cinta kepada Allah Taala adalah tajuk yang
paling penting dan merupakan matlamat akhir perbicaraan kita.”
Katanya
lagi dalam Kimiya’ as-Sa’adah : “Kesempurnaan kemanusiaan terletak di sini, iaitu kecintaan kepada
Allah Taala.”
Bagaimanakah
hakikat cinta?
i)
Cinta hanya wujud setelah tahu (idrak) dan setelah
kenal (ma’rifah). Tak kenal, maka tak cinta. Setelah kenal, barulah cinta itu
datang.
ii)
Kita suka atau cinta akan sesuatu berdasarkan
apa yang pancaindera kita suka. Terdapat 5 pancaindera yang zahir dan satu lagi
pancaindera yang batin iaitu mata hati.
iii)
Sesungguhnya manusia (dan jin) itu mencintai
dirinya sendiri. Jika manusia itu ada mencintai seseorang atau sesuatu yang
lain, sebenarnya adalah kerana kepentingan dirinya sendiri juga.
Cinta
hanya wujud pada
makhluk hidup dan berakal.
Pancaindera
ada lima iaitu :
1.
Melihat melalui mata.
2.
Mendengar melalui telinga.
3.
Merasa melalui lidah.
4.
Menghidu melalui hidung.
5.
Merasa sentuh melalui kulit dan seumpamanya.
Pancaindera
teristimewa iaitu pancaindera ke-6 ialah mata hati.
Kisah-kisah
cinta yang tidak sesuai dijadikan teladan :
i.
Taj Mahal.
ii.
Romeo & Juliet.
iii.
Pyramus & Thisbe.
PERKONGSIAN UNTUK MALAM INI
Sebab-sebab
cinta :
i)
Kerana kita memang mencintai diri sendiri. Ini
memang fitrah manusia dan jin.
ii)
Kerana kita terdorong untuk menyukai pihak yang
berjasa kepada kita.
iii)
Kerana fitrah kita untuk menyukai kecantikan, keelokan,
kebagusan dan seumpamanya.
iv)
Kerana mata batin (mata hati) kita dapat
mencintai yang batin.
v)
Kerana keserasian.
Maka
marilah kami terangkan sebab-sebab cinta dan bahagian-bahagiannya.
Sebab
1 – Kerana kita mencintai (menyayangi) diri sendiri
(ms 418)
Penjelasannya, bahawa kecintaan yang pertama pada setiap yang hidup itu dirinya
dan zatnya sendiri. Makna cintanya kepada dirinya ialah bahawa pada tabiatnya
itu cenderung kepada kekekalan terus adanya, lari dari tiadanya dan binasanya.
Manakah
sesuatu yang lebih sempurna kesesuaian, dari dirinya dan kekekalan terus adanya?
Manakah
sesuatu yang lebih besar berlawanan dan kelarian baginya, dari tidak adanya dan
kebinasaannya?
Maka
kerana itulah manusia mencintai kekekalan terus ada dan tidak menyukai mati dan
terbunuh. Tidak kerana semata-mata apa yang ditakutinya sesudah mati dan tidak
kerana semata-mata takut dari sakaratulmaut.
Akan
tetapi jikalau ia disambar, tanpa ada kesakitan dan dimatikan tanpa pahala dan
siksa, nescaya ia tidak redha dengan yang demikian.
Dan
adalah ia tidak menyukai bagi yang demikian. Ia tidak menyukai mati dan
ketiadan semata-mata, selain kerana penderitaan kepedihan dalam hidup.
Manakala
ia kena percubaan dengan suatu percubaan, maka yang dicintainya ialah hilangnya
percubaan itu. Maka jikalau ia mencintai tidak, nescaya ia tidak mencintainya,
kerana ia tidak ada. Akan tetapi, kerana padanya hilang percubaan.
Maka
binasa dan tidak ada itu dibencikan. Dan kekekalan terus ada itu dicintakan.
Sebagaimana kekekalan terus itu itu dicintakan, maka kesempurnaan ada itu juga
dicintakan.
Kerana yang
kurang itu meniadakan kesempurnaan. Dan kekurangan itu tidak ada, dikaitkan
kepada kadar yang hilang (yang tiada diperoleh).
Dari itu
kebinasaan, dengan dibandingkan kepadanya. Binasa dan tidak ada itu dibencikan
pada sifat-sifat dan kesempurnaan ada (wujud).
Sebagaimana
dia itu dibencikan pada pokok zatnya sendiri. Adanya sifat-sifat kesempurnaan
itu dicintakan, sebagaimana kekekalan pokok adanya itu dicintakan.
Ini
adalah gharizah (instink) pada tabiat-tabiat, dengan hukum Sunnah Allah Taala.
“Dan
tiada akan engkau dapati Sunnah Allah itu digantikan.” (Al-Ahzab : 62)
Jadi
yang dicintakan yang pertama oleh manusia ialah zat dirinya. Kemudian
keselamatan anggota-anggota badannya. Kemudian hartanya, anaknya, kaum
keluarganya dan teman-temannya.
Anggota-anggota
badan itu dicintai
dan keselamatannya dicari. Kerana kesempurnaan wujud dan kekekalan wujud itu
terletak padanya.
Harta itu dicintai kerana dia juga alat
pada kekekalan wujud dan kesempurnaannya. Demikian juga sebab-sebab yang lain.
(419) Manusia
mencintai segala hal ini, tidak kerana bendanya. Akan tetapi kerana keterikatan
keberuntungannya pada kekekalan terus ada dan kesempurnaannya dengan hal-hal
tersebut.
Sehingga
manusia itu mencintai anaknya walaupun ia tiada memperoleh keuntungan
daripadanya. Bahkan ia menanggung kesukaran lantaran anak itu. Kerana anak itu
akan menggantikannya pada adanya, sesudah tidak adanya. Maka ada pada kekekalan
keturunannya itu semacam kekekalan baginya.
Maka kerana
kesangatan cintanya untuk kekekalan dirinya, ia mencintai kekekalan orang yang
berdiri pada tempat kediriannya (yang menggantikannya). Dan seakan-akan orang
yang menggantikannya itu sebahagian daripadanya. Kerana ia lemah daripada
mengharap pada kekekalan dirinya untuk selama-lamanya.
Seperti
yang demikian juga, kecintaannya kepada kaum kerabatnya dan familinya itu
kembali kepada kecintaannya, bagi kesempurnaan dirinya sendiri. Ia melihat
dirinya akan banyak dengan mereka, menjadi kuat dengan sebab mereka, bertambah
elok dengan kesempurnaan mereka.
Bahawa
famili, harta dan sebab-sebab yang di luar dirinya adalah seperti sayap yang
menyempurnakan bagi manusia. Kesempurnaan wujud dan kekekalannya itu sudah
pasti dicintai dengan tabiat.
Jadi,
kecintaannya yang pertama pada setiap yang hidup ialah dirinya, kesempurnaan
dirinya dan kekekalan itu semuanya. Yang tidak disukainya, ialah lawan yg
demikian. Inilah permulaan dari sebab2 itu.
Sebab
2 – Kerana kita menyanyangi pihak yang berjasa kepada kita.
Sebab
kedua : berbuat baik kepada orang (ihsan). Bahawa manusia itu adalah budak
al-ihsan (hamba kepada jasa). Telah
menjadi tabiat manusia mencintai orang yang berbuat al-ihsan kepadanya dan
benci kepada orang yang berbuat jahat kepadanya.
(ms 420)
Dengan sebab ini, kadang-kadang manusia mencintai orang asing, yang tiada tali
kefamilian dan hubungan di antaranya dan orang asing tersebut. Dan ini, apabila
telah pasti, maka kembali kepada sebab yang pertama itu.
Bahawa
orang yang berbuat al-ihsan itu ialah orang yang menolong dengan harta, bantuan
dan sebab-sebab yang lain, yang menyampaikan kepada kekekalan terus adanya,
kesempurnaan adanya dan keberhasilan keuntungan-keuntungan, yang dengan
keberuntungan-keberuntungan itu, tersedialah wujudnya.
Hanya
bahawa perbezaan ialah anggota-anggota tubuh manusia itu dicintakan kerana
dengan dia terdapat kesempurnaan wujudnya. Dan itu adalah kesempurnaan itu
sendiri yang dicari.
Adapun
orang yang berbuat al-ihsan (al-muhsin), tidaklah dia itu diri kesempurnaan
yang dicari. Akan tetapi, kadang-kadang adalah sebab bagi kesempurnaan.
Seperti
tabib yang menjadi sebab pada kekekalan sihatnya tubuh anggota-anggota badan.
Maka diperbezakan antara cinta kepada kesihatan dan cinta kepada tabib yang
menjadi sebab kesihatan. Kerana kesihatan itu dicari bagi diri kesihatan itu.
Dan tabib dicintai tidak kerana dirinya, tetapi kerana dia menjadi sebab bagi
kesihatan.
Seperti
demikian juga, ilmu itu dicintai. Guru itu dicintai. Akan tetapi, ilmu itu
dicintai bagi diri ilmu itu sendiri. Dan guru dicintai kerana adanya guru itu
menjadi sebab bagi ilmu yang dicintai.
Begitu
pula makanan dan minuman itu dicintai dan wang dinar (wang emas) itu dicintai.
Akan tetapi, makanan itu dicintai bagi diri makanan itu. Dan wang dinar
dicintai kerana dia menjadi perantara (wasilah) kepada makanan.
Maka
setiap orang yang mencintai orang yang berbuat baik (al-muhsin) kerana
al-ihsannya, nescaya tidaklah ia mencintai diri orang itu pada hakikatnya. Akan
tetapi, ia mencintai akan al-ihsannya. Iaitu suatu perbuatan dari
perbuatan-perbuatannya. Jikalau hilang, nescaya hilanglah kecintaan itu, serta
diri orang itu masih ada pada yang sebenarnya. Jikalau berkuarang al-ihsan itu,
nescaya berkuranglah kecintaan. Dan jika bertambah, nescaya bertambahlah
kecintaan. Berjalan kepadanya bertambah dan berkurang, menurut bertambah dan
berkurangnya al-ihsan.
Sebab
3 – Kerana fitrah kita suka elok dan cantik.
Bahawa
mencintai sesuatu itu kerana diri sesuatu itu sendiri. Tidak kerana keuntungan
yang diperoleh daripadanya, di sebalik diri sesuatu itu sendiri. Akan tetapi,
adalah dirinya itu menjadi keuntungan itu. Dan itulah kecintaan yang hakiki,
yang sampai kepada yang dimaksud, yang dipercayakan dengan kekekalannya.
Yang
demikian itu seperti cinta kepada kecantikan dan kebagusan. Bahawa setiap
kecantikan itu dicintai pada orang yang mengetahui akan kecantikan. Dan itu
adalah kerana kecintaan itu sendiri. Kerana mengetahui akan kecantikan, maka
padanya itu kelazatan sendiri, yang dicintai kerana dirinya benda itu. Bukan kerana
lainnya.
Anda
jangan menyangka bahawa mencintai rupa yang cantik itu tidak tergambar, selain
kerana memenuhi nafsu syahwat. Bahawa memenuhi nafsu syahwat itu suatu
kelazatan yang lain, yang kadang-kadang
rupa yang cantik itu dicintai, kerana rupa yg cantik itu sendiri.
Mengetahui
kecantikan itu juga suatu kelazatan. Maka bolehlah dikatakan bahawa kecantikan
dicintai kerana kecantikan itu sendiri.
Bagaimana
memungkiri yg demikian, sedang sayuran dan air mengalir itu disukai? Tidak krn
air itu diminum dan sayur yg hijau itu dimakan. Atau diperoleh drpdnya
keuntungan, selain dengan melihat itu sendiri.
Adalah Rasulullah
saw itu menakjubkannya oleh sayuran dan air yang mengalir. Tabiat yang sihat
itu terpenuhi dengan memandang kepada cahaya, bunga-bungaan, burung-burung yang
manis warnanya, ukiran yang bagus, yang bersesuaian bentuknya. Sehingga manusia
itu menjadi lega dari kegundahan dan kesusuahan dengan memandang kepadanya. Tidak
krn mencari keuntungan, dibalik memandangnya itu.
Maka
inilah sebab-sebab yang melazatkan. Dan setiap yang melazatkan itu disukai.
Setiap kebagusan dan kecantikan, maka tidaklah terlepas mengetahuinya dari kelazatan.
Dan tidak seorang pun memungkiri akan keadaan kecantikan itu disukai menurut
tabiatnya manusia.
Kalau sudah tetap, bahawa Allah Taala elok,
nescaya sudah pasti Dia itu dicintai oleh orang yang tersingkap baginya
keelokan dan keagunganNya, sebagaimana Rasulullah saw bersabda :
“Bahawa Allah itu elok, yang mencintai
keelokan.” (Muslim)
No comments:
Post a Comment