SEIMBAS LALU
PELAJARAN TERDAHULU
Apakah sebab-sebab (punca) wujudnya cinta?
i)
Kerana kita memang mencintai diri sendiri. Ini
memang fitrah manusia dan jin.
ii)
Kerana kita terdorong untuk menyukai pihak yang
berjasa kepada kita.
iii)
Kerana fitrah kita untuk menyukai kecantikan,
keelokan, kebagusan dan seumpamanya.
iv)
Kerana mata batin (mata hati) kita dapat
mencintai yang batin.
v)
Kerana keserasian.
SEBAB 1 – Kerana kita memang mencintai diri
sendiri.
Setiap manusia (dan jin) mencintai dirinya sendiri, iaitu
nyawa dan tubuh badannya. Manusia mahu dirinya ada, hidup, sihat, selamat,
sempurna, selesa. Manusia tidak mahu kalau dirinya tidak ada, mati, tidak
sihat, tak sempurna, tak selesa.
Maka manusia mencintai kekekalan (walaupun dia tahu pasti
akan mati).
Sekiranya mati itu tidak berasa sakit, manusia tetap
tidak mahu mati.
Sekiranya mati itu mudah, manusia tetap akan memilih
hidup.
Sekiranya selepas mati tidak ada alam barzakh, mahsyar,
neraka dan sebagainya, manusia tetap akan pilih untuk hidup berbanding mati.
Maksudnya manusia memang mencintai dirinya agar hidup.
Sekalipun hidupnya di dunia ini penuh dengan kepayahan,
jika diberi pilihan, manusia mahu agar kepayahan itu dihilangkan dan dia terus
kekal hidup, tak mahu mati.
Manusia mencintai apa-apa pun selain dirinya, adalah kerana
semua itu ada kepentingan dalam memelihara dirinya.
Kesimpulannya, cinta itu lahir kerana manusia menyayangi
dirinya sendiri. Maka manusia pun mencintai yang lain-lain, kerana ada
kepentingan untuk dirinya sendiri yang dicintai itu.
Pada hakikatnya, semua kecintaan kita itu tertuju kepada
Allah SWT, kerana semuanya daripada Allah, semuanya kerja Allah.
Manusia dan jin yang tidak ada ilmu tentang hakikat,
kecintaannya akan tersangkut pada makhluk, tidak tembus kecintaannya kepada
Allah SWT.
SEBAB 2 – Kerana kita terdorong untuk mencintai
pihak yang berjasa kepada kita.
Ihsan itu kebaikan atau jasa.
Al-muhsin ialah orang yang berbuat kebaikan/jasa kepada
kita.
Secara semulajadinya, manusia adalah hamba kepada
al-ihsan.
Maksudnya, hati manusia jadi lembut dan ceria apabila
menerima al-ihsan (kebaikan/jasa orang). Oleh itu manusia akan mula menyukai
dna menyayangi pihak yang memberikan al-ihsan kepada dirinya.
Sebab itu ada kalanya manusia lebih mencintai orang lain
selain orang-orang yang dekat kepadanya.
Manusia mencari kesenangan dan keselesaan. Kesenangan dan
keselesaanlah yg sebenar-benarnya dicari oleh manusia, yg dicintai oleh
manusia. Kesenangan dan keselesaan disukai manusia secara langsung.
Oleh kerana kesenangan dan keselesaan itu datang kepada
kita melalui pihak tertentu (orang lain), maka secara tidak langsung kita juga
akan menyukai dan mencintai pihak tersebut.
Contohnya kesihatan. Semua manusia suka akan kesihatan
itu sendiri. Tapi oleh kerana kesihatan kita itu datangnya melalui tabib yang
merawat dan memberi ubat, maka secara automatik kita pun akan menyukai dan
mencintai tabib tersebut.
SEBAB 3 – Kerana fitrah manusia yang suka akan
keelokan itu sendiri.
Secara semulajadi, kita menyukai sesuatu yang bagus,
sekalipun umumnya kita tidak mendapat apa-apa keuntungan daripada sesuatu itu.
Contohnya kita menyukai pemandangan gunung-ganang,
lautan, aliran air sungai, bunga-bungaan, lading sayur dan sebagainya. Kita
suka semua itu walaupun kita tidak dapat memilikinya, hanya sekadar suka tengok
sahaja. Maksudnya, kita memang menyukai sesuatu yang bagus (keindahan,
kecantikan, kehebatan dsb).
Dalam banyak-banyak kecintaan di dunia ini, Rasulullah
saw paling mencintai ibadah solat. Padahal ibadah solat itu umumnya tidak
melazatkan mana-mana 5 pancaindera. Lazatnya terletak pada hati. Oleh itu,
kenikmatan yang tertinggi ialah yang diperolehi oleh mata hati.
Kenikmatan mencintai Allah umumnya tidak dapat dikecapi
oleh 5 pancaindera, tetapi oleh mata hati.
PERKONGSIAN
UNTUK MALAM INI
SEBAB 4 – Tentang penjelasan makna bagus dan elok.
(Ms 422) Bahawa kebagusan yang mengerasi atas makhluk itu
ialah kebagusan penglihatan dan kebanyakan penolehan mereka kepada bentuk
orang-orang. Lalu disangka bahwa apa yang tidak dilihat, tidak dikhayalkan,
tidak berbentuk dan tidak berwarna itu suatu yang ditakdirkan (diumpamakan). Maka tidak tergambarlah kebagusannya. Dan
apabila tiada tergambar kebagusannya, nescaya tidaklah pada idraknya itu
kelazatan. Lalu tidaklah ia dicintai.
Ini suatu kesalahan yang terang. Bahawa kebagusan itu tidaklah
terbatas kepada yang diidrakkan oleh penglihatan dan oleh kesesuaian kejadian
dan kecampuran putih dengan kemerahan.
Bahkan kita mengatakan ini tulisan bagus, ini suara bagus
dan ini kuda bagus. Bahkan kita mengatakan ini kain bagus, ini bejana bagus.
Maka manakah makna bagi kebagusan suara, tulisan dan yang
lain-lain, jikalau tidaklah kebagusan itu selain pada rupa?
Dan seperti dimaklumi bahawa mata itu merasa lazat dengan
memandang kepada tulisan yang bagus. Dan telinga merasa enak mendengar
bunyi-bunyian yang bagus, lagi merdu.
Tiada suatu pun hal-hal yang diidrakkan selain dia itu
terbahagi kepada bagus dan buruk. Maka apakah erti bagus yang berkongsi pada
hal-hal tersebut? Maka tidak boleh tidak daripada dibahas.
Dan pembahasan itu akan panjang dan tidak layak dengan
ilmu mu’amalah itu berpanjang-panjangan padanya. Maka kami tegaskan dengan
sebenarnya dan kami mengatakan bahawa setiap sesuatu, keelokan dan kebagusannya
itu pd adanya kesempurnaan yg layak, yg mungkin baginya.
Apabila adalah semua kesempurnaannya yang mungkin itu
terwujud, maka dia itu pada penghabisan keelokan. Dan kalau yang terwujud itu
sebahagian, maka baginya dari kebagusan dan keelokan itu menurut kadar yang
terwujud sahaja.
Kuda yang bagus ialah yang mengumpulkan setiap yang layak
dengan kuda, dari keaadan dan bentuk, warna, kebagusan berlari, mudah menyerbu
dan berlarian padanya.
Tulisan yang bagus ialah setiap apa yang mengumpulkan apa
yang layak dengan tulisan, dari kesesuaian bentuk huruf, seimbang dan lurus
susunannya dan bagus keteraturannya.
Maka bagusnya setiap sesuatu itu itu pada kesempurnaannya,
yang layak dengan dia. Maka tidak
baguslah insan, dengan apa yang bagus dengan dia itu kuda. Tidak baguslah
tulisan dengan apa yang bagus dengan dia itu suara. Tidak baguslah
bejana-bejana dengan apa yang bagus dengan dia itu kain-kain. Begitu juga
barang-barang yang lain.
Jikalau anda mengatakan bahawa barang-barang tersebut,
walaupun tidak diidrakkan semuanya dengan kebagusan melihat seperti suara dan
rasa makanan, maka sesungguhnya ia tidak terlepas dari idraknya pancaindera
kepadanya. Dia itu dirasakan dengan pancaindera. Dan tidaklah dimungkiri
kebagusan dan keelokan bagi yang dirasakan dengan pancaindera. Dan tidak
dimungkiri hasilnya kelazatan dengan idrak (mengetahuai) kebagusannya. Hanya
dimungkiri yang demikian pada yang tidak diidrakkan dengan pancaindera. (ms
423)
Ketahuilah, bahawa kebagusan dan keelokan itu terdapat
pada yang tidak dirasakan dengan pancaindera. Kerana dikatakan ini tingkahlaku
yang bagus, ini ilmu yg bagus, ini perjalanan hidup yg bagus, ini akhlak yang
elok.
Bahawa akhlak yang elok itu, yang dikehendaki oleh ilmu,
akal, penjagaan diri (al-‘iffah), berani, taqwa, kemurahan hati, keperibadian
dan sifat-sifat kebajikan yang lain. Sesuatu dari sifat-sifat ini tidak dapat
diidrakkan dengan pancaindera yang lima. Akan tetapi, diidrakkan dengan nur
penglihatan mata hati yang batiniyyah. Semua sifat-sifat tersebut dicintai
secara tabiat, pada orang yang mengenal sifat-sifatnya.
Tanda yang demikian dan bahawa keadaan memang seperti
yang demikian, bahawa tabiat-tabiat itu dijadikan kepada mencintai nabi-nabi as
dan kepada mencintai para sahabat ra, sedang mereka itu tidak pernah
disaksikan. Bahkan juga mencintai orang-orang yang mempunyai mazhab seperti
Asy-Syafi’i, Abu Hanifah, Malik, dan lain-lain.
Sehingga seseorang kadang-kadang kecintaannya kepada
pendiri mazhabnya melampaui batas cinta. Lalu yang demikian, membawanya kepada
membelanjakan semua hartanya pada menolong mazhabnya dan mempertahankannya. Dan
ia menghadang bahaya dengan nyawanya pada orang yang mencaci imamnya dan orang
yang ditakutinya. Berapa banyak darah yang ditumpahkan pada menolong
orang-orang pendiri mazhab-mazhab. Moga-moga kiranya aku ketahui, akan orang
yang mencintai Asy-Syafi’I umpamanya maka mengapa dicintainya, padahal tidak
pernah sekali-kali ia menyaksikan bentuknya. Dan jikalau disaksikannya, mungkin
ia tidak akan memandang bagus rupanya.
Maka pandangannya yang bagus itu, yang membawanya kepada
bersangatan cinta, adalah kerana bentuknya yang batiniyah. Tidak kerana
bentuknya yang zahiriah. Bahawa bentuknya yang zahiriah itu telah bertukar
menjadi tanah bersama tanah.
Sesungguhnya ia mencintainya, kerana sifat-sifatnya yang
batiniyah, dari agama, taqwa, banyak ilmu, meliputi pengetahuan agama,
bangunnya untuk memfaedahkan ilmu syara’ dan bagi menyiarkan
kebajikan-kebajikan ini dalam alam dunia.
Inilah hal-hal yang elok, yang tidak diketahui
keelokannya, selain dengan nur penglihatan mata hati. Adapun pancaindera maka
singkatlah pandangannya daripadanya.
(ms 424) Maka sebagai dimaklumi, bahawa orang yang
mencintai Abu Bakar as-Siddiq ra itu umpamanya, tidaklah ia mencintai
tulangnya, dagingnya, kulitnya, sendi-sendinya dan bentuknya. Kerana semua itu
telah hilang, berganti dan menjadi tiada. Akan tetapi tinggallah apa yang ada
Abu Bakar as-Siddiq itu menjadi siddiq kerananya. Iaitu sifat-sifat yang
terpuji, yang menjadi sumber perjalanan hidup yang elok.
Maka kecintaan itu kekal dengan kekalnya sifat-sifat itu,
serta hilangnya semua bentuk. Sifat-sifat itu kembali keseluruhannya kepada ilmu
dan kesanggupan, apabila ia telah mengetahui hakikat segala urusan dan sanggup
membawa dirinya kepadanya, dgn memaksa nafsu syahwatnya.
Maka semua sifat-sifat kebajikan itu bercabang di atas
dua sifat tadi. Keduanya tidak diidrakkan dengan pancaindera. Dan tempat
keduanya dari jumlah badan itu suatu bahagian yang tidak terbahagikan.
Dia itu dicintai dengan sebenarnya. Dan tidaklah bagi
bahagian yang tidak terbahagikan itu rupa, bentuk dan warna, yang tampak bagi
penglihatan. Sehingga ia dicintai kerannya.
Jadi keelokan itu terdapat pada perjalanan hidup,
walaupun perjalanan hidup itu muncul, tanpa ilmu dan penglihatan mata hati,
yang tidak mengharuskan yang demikian akan cinta. Maka yang dicintai itu sumber
perjalanan hidup yang elok. Iaitu budi pekerti yang terpuji dan sifat-sift ilmu
dan kemampuan. Dan itu dicintai dengan tabiat manusia dan tidak diidrakkan
dengan pancaindera.
Maka adakah kerasnya kecintaan kepada para sahabat ra,
kemarahan kepada Abu Jahal dan kemarahan kepada Iblis yang telah kena kutukan
Allah, selain disebabkan dengan berpanjang-panjangnya pada menyifatkan kebaikan
& kekejian yg tidak diidrakkan dgn pancaindera?
Bahkan tatkala manusia menyifatkan Hatim dengan kemurahan
hati dan mereka menyifatkan Khalid dengan keberanian, nescaya mereka itu
dicintai oleh semua hati dengan kecintaan yang demikian mudah.
(ms 425) Bentuk itu zahiriah dan batiniah. Bagus dan elok
itu melengkapi kepada keduanya. Bentuk zahiriah diperolehi dengan penglihatan
zahir dan bentuk batiniah diperolehi dengan penglihatan mata hati.
Sesiapa yang tidak punya mata hati, nescaya ia tiada
memperoleh bentuk batiniah. Ia tidak merasa lazat, tiada mencintai dan tidak
cenderung kepada bentuk batiniah tersebut.
Maka jauhlah perbezaannya antara orang yang menyukai
ukiran yang tergambar pada dinding tembok, kerana keelokan bentuknya yang
zahiriah, dan orang yang mencintai salah seornag nabi, kerana keelokan
bentuknya yang batiniah.
SEBAB 5 – Kesesuaian tersembunyi antara pencinta
yang yang dicinta.
Kerana banyaklah terjadi di antara dua orang yang teguh
kasih sayang antara keduanya, tidak disebabkan keelokan atau keuntungan, akan
tetapi kerana semata-mata kesesuaian jiwa, sebagaimana sabda Nabi saw : “Maka
yang berkenal-kenalan dari jiwa itu, nescaya berjinakan hati, dan yang
bertentangan daripadanya, nescaya timbul perselisihan.” (Muslim)
Maka marilah kami terangkan sekarang, bahawa sebab-sebab
itu semua, tiada akan tergambar kesempurnaan dan berkumpulnya selain pada Allah
Taala. Maka tiada yg mustahak dgn kecintaan pd hakikatnya, selain Allah.
*Semua 147 kali syarahan kitab Ihya’ ‘Ulumuddin di
surau ini boleh diulang-ulang dengar/tonton di Youtube. Tuliskan “syarah ihya”
atau “kitab cinta ihya” pad acarian Youtube. Selamat mengulangkaji.
No comments:
Post a Comment