Friday, February 17, 2012

SJ - Hendak Menyertai Jemaah Tabligh

HAMBA ALLAH :

Salam..nak tanya sikit...masuk Tabligh bagus tak?

ABU ZULFIQAR :

Wlksm. Menyertai aktiviti-aktiviti Jemaah Tabligh memang bagus. Tapi sebaik-baiknya jadikan ia SALAH SATU daripada pengisian tarbiyyah dan dakwah kita, bukannya SATU-SATUNYA medium tarbiyyah dan dakwah kita.

Islam itu syumul. Tarbiyyah dan dakwah Rasulullah dan para sahabat kauh lebih luas daripada yang dilakukan oleh Jemaah Tabligh. Sebab itu anak-anak buah saya dalam dakwah, saya CELUP mereka sekejap dalam jemaah Tabligh, selain daripada jemaah-jemaah lain. Dari situ pemikiran dan pandangan mereka lebih luas dan mantap. WaAllahua’lam.

HAMBA ALLAH :

Saya nak masuk Tabligh tapi kawan-kawan kata ianya tak bagus kerana meninggalkan anak dan isteri..tanpa meninggalkan sedikit wang kepada mereka.

ABU ZUFIQAR :

Meninggalkan anak isteri sesekali apalah salahnya. Ia satu tarbiyyah buat kita dan juga buat anak isteri. Kita lebih dekat dengan Allah, mereka pun lebih bergantung kepada Allah.

Orang pergi belajar hendak jadi doktor, peguam, jurutera dan lain-lain ke luar negara bertahun-tahun, tidak pula orang hebohkan. Kerana apa ye? Kerana mereka nampak, kalau pulang sudah tentu dengan gaji yang tinggi. Padahal hendak pulang setahun sekali pun beum tentu waktu belajar tu.

Tapi kalau dengan Tabligh, keluar 3, 40 hari atau 4 bulan... kecoh orang sekeliling, kan? Kerana apa ye? Kerana balik tidak bawa gaji/wang/pangkat. Beginilah pemikiran kebanyaan orang. Lebih nampak harta berbanding ilmu, iman dan amal.

Sungguhpun begitu, saya tak galakkan keluar 4 bulan lebih daripada sekali. Kalau mahu aktif dengan Tabligh SAHAJA, keluarlah sebulan 3 hari dan dalam setahun tu keluarlah 40 hari sekali (Ramadhan contohnya). 4 bulan? Cukuplah sekali. Banyak lagi perkara dalam agama Islam ini yang kita perlu lakukan. 4 bulan... cukup sekali seumur hidup.

Yang tak meninggalkan wang itu, bukan salah Jemaah Tabligh, tapi salah individu. Dah tahu nak pergi keluar, siapkanlah wangnya. Jika sengaja tak berusaha cari wang dan lain-lain keperluan lalu terus keluar 40 hari contohnya... memang berdosalah.

HAMBA ALLAH :

Terima kasih ustaz, penerangan ustaz betul-betul membuat saya terbuka hati untuk saya menyetai Jemaah Tabligh walaupun keluar hanya sekali seumur hidup..

Insyaallah saya akan sentiasa mendoakan ustaz di murahkan rezeki dan dikasihi oleh Allah..

1 comment:

Unknown said...

Ustaz, macamana nsk join jemaah tabligh? tolong tunjukkan