Tuesday, February 28, 2012

SJ - Enggan Nahi Munkar

PERSOALAN :

Assalamualaikum ustaz! Nak tanya pendapat ustaz, tentang umat Islam yang melaksanakan amar makruf tapi duk abai nahi mungkar, alasannya hikmah, tapi nampak macam dayus je rasanya. Bukan apa, di tempat hamba pak imam termasuk kariahnya macam ni la, terasa dah cukup dengan amar makruf, tapi anak muda termasuk tua yang duk karaoke, judi, rempit, tiap malam, depa buat dek je..

Macam mana ustaz? Rasanya yang mana patut kena tinju ni, pak imam engan kariahnya ke atau yang sebaliknya tu? Banyak persoalan dalam kepala ni. Termasuklah patutkah diangkat seorang imam yang penakut? Lebih takut pada makhluk daripada Allah swt. Duk buat kuliah bukan main, tapi perbuatan kariah tempat hamba lagi hina,.penntgkan diri laa..Dah dapat laksana solat, berjamaah di masjid pulak tu, tapi depa abaikan je saudara mereka..senang je jadi imam ye,! Masyuk...

Ustaz kena tegur la imam-imam macam ni,..masjid 2saf tak bertambh dah 30 tahun,.ada yang dah jadi stor...

Ustaz kena pedas,tajam pancung je la tak payah qias lagi dengan imam-imam bacul ni,. itu tanggungjawab mereka,..keluar bukan duk tunggu orang datang,.

Minta maaf ustaz, bahasa hamba kasar,..apapun hamba dah lama follow ustaz..ustaz harapan hamba..!

JAWAPAN :

Wlksm Tuan HXXXX HXXX. Pada pandangan saya... sebaik-baiknya kena seimbang antara amar ma'ruf dengan nahi munkar. Dan sama ada amar ma'ruf atau nahi munkar, kedua-duanya kena berhikmah, yakni dilakukan dengan bijaksana. Tapi memang betul le kata tuan tu, nak amar ma'ruf ni mudah sikit, tapi nak nahi mungkar tu berat. Bukan kata orang lain, saya sendiri pun agak lemah juga bahagian itu. Moga Tuhan kuatkan saya dan semua umat Islam. InsyaAllah saya akan usahakan apa yang termampu. Terima kasih tuan atas tulisannya.

Abu Zulfiqar

27 Februari 2012

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails