Sunday, November 21, 2010

Nota Kuliah Kitab Kifaayatul Muhtaaj 62-67

Pengalaman Nabi di Langit Ketiga

“Maka kami dibukakan pintu, lalu aku bertemu Nabi Yusuf yang telah diberi separuh dari ketampanan orang sedunia. Maka Yusuf menyambutku dan mendoakan kebaikan untukku. (Muslim)

“Baginda pun masuk dan tiba-tiba bertemu baginda bertemu dengan Nabi Yusuf.” (Baihaqi 2)

Pengalaman Nabi di Langit Keempat

“Maka kami dibukakan pintu, lalu aku bertemu dengan Nabi Idris. Dia menyambutku dan mendoakan kebaikan untukku. Allah SWT berfirman : “Dan kami mengangkatnya ke tempat yang tinggi (Maryam : 57).” (Muslim)

Anas berkata : “Ketika Jibrail dan Nabi saw melewati Nabi Idris, Nabi Idris berkata : “Selamat datang nabi yang soleh dan anak yang soleh.” Aku bertanya kepada Jibrail: “Siapa orang ini?” Jibrail menjawab : “Dia ialah Nabi Idris.” (Bukhari)

“Kemudian kami naik ke langit keempat. Maka aku bertemu dengan Idris as, lalu aku member salam kepadanya, dan dia pun memberi salam kepadaku.” (Baihaqi 1)

Pengalaman Nabi di Langit Kelima

“Maka kami dibukakan pintu, lalu aku bertemu dengan Nabi Harun as. Dia menyambutku dan mendoakan kebaikan untukku.” (Muslim)

“Kemudian kami naik ke langit kelima. Maka aku bertemu dengan seorang yang separuh janggutnya berwarna putih dan separuh lagi berwarna hitam, panjang janggutnya sampai ke pusat. Aku tanyakan: “Siapakah dia wahai Jibrail?” Jibrail menjawab : “ Dia ialah orang yang dicintai oleh kaumnya, dia ialah Nabi Harun bin Imran, dan bersamanya ada beberapa orang kaumnya.” Lalu aku memberi salam kepadanya, dan dia pun memberi salam kepadaku.” (Baihaqi 1)

“Baginda pun masuk dan tiba-tiba baginda bertemu dengan Nabi Harun as.” (Baihaqi 2)

Pengalaman Nabi di Langit Keenam

“Maka kami dibukakan pintu, lalu aku bertemu dengan Nabi Musa as, dia menyambutku dan mendoakan kebaikan untukku.” (Muslim)

“Kemudian kami naik ke langit keenam. Maka aku bertemu dengan Nabi Musa bin Imran, dan bersamanya beberapa orang kaumnya.” (Baihaqi 1)

“Baginda pun masuk dan tiba-tiba baginda bertemu dengan Nabi Musa as.” (Baihaqi 2)

Pengalam Nabi di Langit Ketujuh

“Maka kami dibukakan pintu, lalu aku bertemu dengan Nabi Ibrahim yang sedang menyandarkan belakangnya ke Baitul Makmur, yang setiap harinya dimaski oleh 70,000 malaikat. Malaikat itu tidak masuk kembali sesusahnya.” (Muslim)

“Kemudian kami naik ke langit ketujuh. Maka aku bertemu dengan seorang lelaki yang menyandarkan belakangnya ke Baitul Makmur. Aku tanyakan : “Siapakah lelaki ini wahai Jibrail? Jibrail menjawab: “Dia ialah bapamu Ibrahim dan bersamanya beberapa orang umatnya.” (Baihaqi 1)

Baginda pun masuk dan tiba-tiba baginda bertemu dengan seorang lelaki yang sudah beruban sedang duduk di atas kerusi dekat pintu syurga....... Jibrail menjawab : “ Lelaki tua itu ialah bapamu Nabi Ibrahim as, orang yang mula-mula beruban di bumi.” (Baihaqi 2)

Langit 1 – Nabi Adam

Langit 2 – Nabi Isa dan Nabi Yahya

Langit 3 – Nabi Yusuf

Langit 4 – Nabi Idris

Langit 5 – Nabi Harun

Langit 6 – Nabi Musa

Langit 7 – Nabi Ibrahim

No comments: