Friday, October 13, 2023

Carilah Ilmu Mentadbir Tentera Qalbu

 

Qalbu atau hati kita ini ada tentera. Tentera2nya ada yang jenis tentera zahir dan ada jenis tentera batin. Allah amanahkan tentera2 ini kepada kita untuk dipimpin, ditadbir, diuruskan, digunakan, dan dimanfaatkan kerana kitalah atau qalbu kitalah khalifahnya. Jika baik sang khalifah, baiklah tenteranya. Jika buruk si khalifah, buruklah tenteranya.


Kita hendak memimpin angkatan tentera manusia di dunia ini tidak boleh difikir2 sendiri2 begitu sahaja. Ada ilmunya, ada pengajarnya, dan ada amal praktikalnya. Maka kita hendak mentadbir tentera qalbu kita ini pun samalah halnya. Carilah dan milikilah ilmu2nya selagi kita masih ada nyawa. Kita hendak memimpin tentera manusia, ada pengorbanan2nya. Maka kita hendak memimpin tentera qalbu pun ada pengorbanan2nya.


Kita berharap agar Allah sentiasalah terus membantu kita dalam mentadbir tentera2 diri kita ini. Semoga kita dapatlah mencontohi para R4’S (R-Force) dalam mentadbir tentera2 diri ini, kerana merekalah yang terbaik mentadbir2 tentera diri masing2. Merekalah contoh terbaik dalam kalangan umat ini.


Abu Zulfiqar al-Amsyari

- Pengajian kitab induk Ihya’ ‘Ulumuddin siri ke-283, Oktober 2023

No comments: