IMBASAN PERKONGSIAN SEBELUM INI
Mengapa
kita pilih Kitab Cinta?
1.
Kerana kita sudah khatam dua kitab utama iaitu
Kitab Ilmu dan Kitab Tauhid, maka selepas itu kita bolehlah melalui mana-mana
kitab seterusnya.
2.
Kerana umumnya cinta merupakan kemuncak dalam
tasawuf.
3.
Kerana sebahagian kitab-kitab itu seperti kitab
tentang taharah (bersuci), solat, zakat, puasa, ibadah haji, doa, zikir, wirid,
adab makan, dan adab berkahwin banyak diajarkan, mudah diperolehi dan pernah
kita lalui di mana-mana.
4.
Kerana itulah laluan guru.
Apa
maksud cinta?
Suka.
Sangat suka. Jika sangat kuat sukanya, disebut asyik atau berahi.
Jika
kita suka akan sesuatu, maksudnya cintalah tu.
Jika
kita terlalu suka akan sesuatu sehingga sangat mempengaruhi kita, itu namanya
asyik.
Tapi dalam
bahasa Melayu Malaysia, ada perbezaan antara suka dengan cinta.
Jika
suka biasa-biasa, namanya suka.
Jika
suka sampai mempengaruhi diri (selalu teringat, suka untuk disebut, asyik,
berahi), itu namanya cinta.
Apa yang
selalu kita teringat, dalam keadaan kita suka, itulah CINTA.
Apa yang
selalu kita teringat tapi dalam keadaan kita tak suka, itu adalah MASALAH.
Ringkasanya,
cinta yang dimaksudkan oleh Kitab Cinta ini ialah cinta yang peringkat asyik.
(*Hal
ini akan terbuka sedikit demi sedikit di sepanjang kita melayari Kitab Cinta
ini).
Pengenalan
Kepada Maqam Cinta
Adapun
kemudian, maka sesungguhnya kasih sayang (mencintai) akan Allah adalah tujuan
paling jauh dari maqam-maqam yang ingin dicapai dan ketinggian yang tertinggi
daripada darjat-darjat.
Siapakah
Wali Allah?
Dalam
pengertian masyarakat awam, wali Allah mempunyai ciri-ciri berikut :
v
Wali Allah itu biasanya berpakaian seperti para
ulama. Berjubah, berserban, berselendang, biasanya bertongkat, selalu memegang
tasbih dan seumpamanya.
v
Ada juga wali Allah kelihatan macam orang gila.
Tidak terurus, rambut kusut-masai, pakaian lusuh, kadang-kadang berkaki ayam
dan sebagainya.
v
Wali Allah itu cakap-cakapnya menarik hati.
v
Diyakini ada ilmu agama yang tinggi.
v
Diyakini mampu melakukan hal-hal yang luar
biasa. Disebut kesaktian atau keramat (karamah). Contohnya boleh terbang di
udara, berjalan di atas air, boleh ghaib, boleh muncul di banyak tempat pada
satu-satu masa, boleh tahu isi hati orang, menguasai jin-jin, ada yang boleh
memerintah malaikat, menghidupkan haiwan yang mati, meniti di atas
pelepah-pelepah pisang, semua haiwan tunduk kepadanya, dan sebagainya.
v
Jika di alam Melayu, wali Allah itu antaranya
suka bertapa di gua-gua dan handal dalam persilatan.
Menurut
Al-Quran, siapakah para wali?
“Ingatlah, sesungguhnya wali-wali (auliya’)
Allah itu, tidak ada kekhuatiran (kebimbangan) ke atas mereka dan tidak (pula)
mereka bersedih hati. (Iaitu) orang-orang yang beriman dan sentiasa bertaqwa.
Bagi mereka berita gembira dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Tidak ada
perubahan kalimah-kalimah (janji-janji) Allah. Yang demikian itu adalah
kemenangan yang besar. Janganlah kamu sedih kerana perkataan mereka.
Sesungguhnya kekuasaan itu seluruhnya adalah kepunyaan Allah. Dialah Yang Maha
Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Surah Yunus : 62-65)
Menurut
hadith?
“Sesungguhnya Allah telah berfirman : “Sesiapa
yang memusuhi wali-Ku, Aku isytiharkan perang ke atasnya. “
“Tidak ada seorang pun yang menghampiri-Ku
dengan amalan wajib yang Aku senangi, dan yang mendekati Aku dengan amalan
sunat, sehingga Aku mencintainya.”
“Apabila Aku mencintainya, Aku menjadi
pendengarannya untuk mendengar, dan Aku menjadi penglihatannya untuk melihat,
dan Aku menjadi tangannya untuk melakukan, dan Aku menjadi kakinya untuk
berjalan.”
“ Jika dia meminta kepada Aku akan Kuberi, dan
jika dia meminta perlindunganKu nescaya akan Kuberi perlindungan kepadanya.” (Bukhari)
Kesimpulannya,
wali-wali Allah mempunyai ciri-ciri berikut :
i.
Mereka orang beriman.
ii.
Mereka kuat taqwanya.
iii.
Bersifat menyampaikan ajaran agama.
iv.
Tidak bersedih diri dengan penolakan orang.
v.
Umumnya mereka tidak terpengaruh dengan
kebimbangan dan kesedihan.
vi.
Menyelesaikan semua amalan yang diwajibkan,
bahkan berkualiti.
vii.
Berusaha gigih menambah amalan-amalan sunat,
dan berkualiti.
viii.
Doa mereka dimakbulkan (khususnya dalam hal
memohon sesuatu dan memohon perlindungan).
ix.
Perlakuannya adalah yang baik-baik belaka.
x.
Umumnya ada mendapat mimpi-mimpi yang baik.
*Apabila
Allah mencintai mereka dan bantuan Allah sangat hampir kepada mereka, maka ada kalanya
berlaku perkara-perkara yang luar biasa atau mencarik adat kepada mereka. Hal
ini disebut karamah.
DALIL2
SYARA’ TENTANG KECINTAAN HAMBA KEPADA ALLAH TA’ALA
(ms 409)
Ketahuilah bahawa umat itu sepakat bahawa mencintai Allah Ta’ala dan RasulNya
itu wajib.
Bagaimana
diwajibkan apa yang tidak ada wujudnya?
Bagaimana
ditafsirkan kecintaaan dengan taat dan taat itu mengikuti kecintaan dan
buahnya?
Maka
tidak boleh tidak, didahulukan penjelasan tentang kecintaan itu.
Kemudian
sesudah itu manusia akan mentaati siapa yang dicintainya.
Ditunjukkan
kepada adanya kecintaan kepada Allah Ta’ala oleh firmanNya ‘Azza wa Jalla : “Dia
(Allah) mencintai mereka, dan mereka pun mencintai-Nya.” (Al-Maidah :
54)
(ms 410)
Dan firman Allah Ta’ala : “Orang-orang yang beriman itu sangat cinta
kepada Allah.” (Al-Baqarah : 165)
Ini
menunjukkan (dalil) atas adanya kecintaan dan adanya berlebih kurang pada
kecintaan itu.
Rasulullah
saw menjadikan kecintaan kepada Allah termasuk sebahagian dari syarat iman,
pada banyak hadis.
(Antara
hadisnya …..) Kerana Abu Razin Al-‘Uqaili bertanya : “Ya Rasulullah, apakah
iman itu?”
Rasulullah
saw menjawab : “Bahawa adalah Allah dan Rasu-Nya lebih kamu cintai dari
yang lain.” (Ahmad)
Terdapat
pada hadis yang lain : “Tidak beriman seorang kamu sebelum adanya Allah
dan Rasul-Nya itu lebih dicintainya dari yang lain.” (Bukhari, Muslim)
Tersebut
pada hadis yang lain : “Tidak beriman seorang hamba sebelum adalah aku
lebih dicintainya dari isterinya, hartanya dan manusia semuanya.”
(Bukhari, Muslim)
Pada
satu riwayat : “Dan dari dirinya sendiri.”
Bagaimana?
(ms 411)
Dan Allah Ta’ala berfirman : “Katakanlah : Kalau bapa-bapamu,
anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, kaum keluargamu, kekayaan yang
kamu peroleh, perniagaan yang kamu khuatiri menanggung rugi, dan tempat tinggal
yang kamu sukai; kalau semua itu kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasul-Nya
dan daripada berjuang di jalan Allah, tunggulah sampai Allah mendatangkan
perintahNya. Dan Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang fasik.”
(At-Taubah : 24)
Sesungguhnya
Allah memperlakukan yang demikian, dalam pembentangan memberi takut dan
penentangan.
Diriwayatkan
bahawa seorang lelaki berkata : “Ya Rasulullah, bahawa aku mencintaimu.”
Beliau
lalu menjawab : “Bersedialah untuk miskin.”
Orang
itu lalu mengatakan : “Bahawa aku mencintai Allah Ta’ala.”
Maka
Nabi saw menjawab : “Bersedialah untuk menghadapi percubaan.” (Turmizi)
(ms 413)
Seorang Arab desa datang kepada Nabi
saw seraya bertanya : “Ya Rasulullah, bilakah Kiamat?”
Nabi
saw menjawab : “Apa yang telah engkau sediakan bagi Kiamat itu?”
Arab
desa itu menjawab : “Tiada aku sediakan untuk Kiamat itu banyaknya solat dan
puasa. Hanya aku mencintai Allah dan RasulNya.”
Lalu
Rasulullah saw bersabda : “Manusia itu bersama orang yang dicintainya.” (Bukhari, Muslim dari Anas)
Anas
berkata : “Tidaklah aku melihat kaum muslimin yang bergembira dengan sesuatu
sesudah Islam sebagaimana gembiranya mereka dengan hadis di atas ini.”
Abu
Bakar Siddiq ra berkata : “Barangsiapa merasa dari murninya kecintaan kepada
Allah Taala, nescaya yang demikian itu menyibukkannya daripada mencari dunia
dan meliarkan hatinya dari semua manusia.”
Al-Hasan
Al-Basri berkata : “Barangsiapa mengenal Tuhannya nescaya ia mencintaiNya, dan
barangsiapa mengenal dunia nescaya ia
zuhud pada dunia. Orang mukmin itu tidak bermain-main sehingga ia lalai. Maka
apabila ia bertafakur, nescaya ia gundah hati.”
Abu
Sulaiman ad-Darani berkata : “Sesungguhnya dari makhluk Allah itu ada makhluk
yang tidak disibukkan mereka oleh syurga dana pa yang ada di dalam syurga dari
bermacam nikmat. Maka bagaimana mereka menjadi sibuk dengan dunia?”
Abdul
Wahid bin Zaid berkata : “Aku lalu dekat orang yang berdiri pada salju, lalu
aku bertanya : “Apakah engkau tidak merasa dingin?”
Orang
itu menjawab : “Siapa yang disibukkan oleh kecintaan kepada Allah, nescaya ia
tidak merasa dingin.”
Harram
bin Hayyan berkata : “Orang mukmin
apabila menegnal Tuhannya ‘Azza wa Jalla, nescaya mencintaiNya. Apabila
mencintai-Nya, nescaya menghadap kepadaNya. Apabila mendapat kemanisan
menghadap kepadaNya, nescaya ia tidak memandang kepada dunia dengan mata nafsu
syahwat. Dan ia tidak memandang kepada akhirat dengan mata lesu. Kemanisan
menghadap itu menyusahkannya di dunia dan menyenangkannya di akhirat.”
(ms 415)
Yahya bin Maaz berkata : “Seberat biji sawi dari kecintaan itu lebih aku sukai
daripada ibadah 70 tahun tanpa kecintaan.”
Pelajaran Akan Datang, Insya-Allah
HAKIKAT CINTA & SEBAB-SEBABNYA
No comments:
Post a Comment