BAHAGIAN
1 – Cahaya dan Berbagai-bagai Cahaya : Kajian Awal
1.1
Cahaya sebagai Cahaya Biasa, Cahaya sebagai Mata,
dan Cahaya sebagai Akal
Cahaya/nur
hakiki (sebenar) ialah Allah. Selain daripada itu, nama “cahaya” (nur) hanyalah
perumpamaan belaka dan tidak membawa maksud hakiki.
Untuk
menerangkan hal ini, hendaklah engkau tahu bahawa perkataan “cahaya” itu
digunakan pada 3 tempat pengertian :
i.
(pengertian yang) digunakan oleh kebanyakan
orang.
ii.
(pengertian) yang digunakan oleh sedikit orang.
iii.
(pengertian yang) digunakan oleh beberapa orang
sahaja.
Kemudian
hendaklah engkau tahu bermacam-macam peringkat cahaya yang berkaitan dengan
yang kedua dan ketiga, dan darjah-darjah (tingkatan-tingkatan) hakikat yang ada
bersangkutan dengan peringkat-peringkat tersebut, agar dengan itu engkau
dapatlah mengetahui setelah peringkat-peringkat ini menjadi bertambah terang
kepada engkau bahawa Allahlah cahaya paling tinggi dan terakhir.
Selanjutnya
apabila hakikat yang berkaitan dengan setiap peringkat itu sudah ternampak,
maka sedarilah bahawa Allah sahajalah yang hakiki, (iaitu Dialah) cahaya
sebenarnya, dan yang lain (daripada-Nya) tidak mempunyai cahaya apa pun.
i.
Pengertian Pertama (pengertian cahaya yang
digunakan oleh kebanyakan orang).
Sekarang
mari kita bincangkan pengertian yang pertama.
Di sini
perkataan “cahaya” menunjukkan kejadian (fenomena). Fenomena atau apa yang
nampak ialah istilah relatif, kerana sesuatu itu ternampak kepada sesuatu yang
lain dari dirinya, atau tersembunyi dari sesuatu yang lain dari dirinya. Oleh
itu, nampak atau tidka nampak hanyalah relatif.
Selanjutnya,
nampak dan tidak nampak itu adalah relatif kepada kebolehan memandang. Pada
kebanyakan orang, kebolehan memandang yang paling kuat dan terang ialah
deria-deria. Salah satu daripada deria-deria itu ialah deria melihat atau
penglihatan mata.
Benda-benda
ini pula dari segi deria penglihatan terbahagi kepada jenis-jenis berikut :
a)
Tanda-tanda yang dengan (kekuasaan) dirinya
sendiri tidak boleh kelihatan. (Benda itu tidak mampu menampakkan/menyuluh
dirinya sendiri). Contohnya benda-benda atau badan yang gelap (seperti batu,
rumput, kuda dan sebagainya).
b)
Tanda-tanda yang dengan (kekuasaan) dirinya sendiri boleh kelihatan, tetapi tidak mampu
membuatkan benda-benda lain kelihatan. (Benda itu mampu menampakkan/menyuluh
dirinya sendiri tetapi tidak dapat menampakkan/menyuluh benda lain). Contohnya
bintang-bintang dan api yang belum
menyala.
c)
Tanda-tanda yang dengan (kekuasaan) dirinya
sendiri mampu kelihatan dan (mampu juga) membuatkan benda-benda lain kelihatan.
(Benda itu mampu menampakkan/menyuluh dirinya sendiri, malah mampu pula
menampakkan/menyuluh benda lain). Contohnya matahari, lampu dan api yang
menyala).
Nama “cahaya”
(nur) ini diberi kepada jenis yang ketiga itu (yang bahagian c). Kadang-kadang
kepada apa yang terpancar dari benda-benda yang bersinar ini dan pancaran itu
terjatuh atau tertumpu (terkena) kepada bahagian luar benda-benda kelam (seperti
cahaya tersuluh ke arah batu, rumput, kuda) iaitu apabila kita katakan “bumi
diterangi” ke dinding atau ke pakaian, dna kadang-kadang kepada benda-benda
yang bersinar itu sendiri, kerana benda-benda itu bersinar dengan sendirinya.
Kesimpulannya,
nur/cahaya ialah perkataan yang digunakan kepada yang dengan dirinya sendiri
boleh kelihatan (boleh menampakkan/menyuluh dirinya sendiri) dan dapat
membuatkan yang lain juga kelihatan (mampu juga menampakkan/menyuluh) yang
lain. Contohnya matahari.
Inilah
definisi nur/cahaya dan hakikat tentang nur/cahaya menurut pengertian yang
pertama itu.
ii.
Pengertian Kedua (pengertian “cahaya” yang
digunakan oleh sedikit orang)
Kita
sudah melihat sekarang bahawa hakikat cahaya itu ialah apa nampak/kelihatan
bagi orang yang melihat/memandang. Dan penglihatan itu kadang-kadang kepada
wujudnya dua perkara iaitu :
a)
Cahaya
b)
Mata yang melihat.
(Hal ini)
kerana cahaya itu adalah apa yang nampak dan disebabkan supaya nampak, namun
cahay itu tidak nampak atau disebabkan tidka nampak kepada orang-orang buta.
Oleh itu
ruh si pelihat adalah sama penting dengan cahaya yang boleh dilihat itu. Ruh
itu memainkan peranan penting dalam penglihatan, bahkan ruh lebih penting
kerana ruh si pelihat itulah yang mengerti dan melalui ruh itulah pemahaman
atau pengertian muncul. Cahaya (itu sendiri) tidak ada (sebarang) pengertian,
dan tidak ada pengertian atau pemahaman berlaku melalui cahaya itu, tetapi
hanya semata-mata apabila ia ada hadir sahaja.
Sebenarnya
perkataan “cahaya’ itu ialah cahaya yang melihat, yang kita namakan “mata”.
Oleh itu manusia menggunakan perkataan “cahaya” itu untuk “cahaya kepada mata”.
Orang
yang kabur matanya dikatakan : “Cahaya penglihatannya kabur.”
Orang
yang lemah penglihatan matanya dikatakan : “Cahaya pandangan matanya lemah.”
Orang
yang buta matanya dikatakan : “Cahanya habis gelap.”
Dikatakan
bahawa anak mata itu memusatkan cahaya pandangan/penglihatan dan
memperkuatkannya.
Bulu
mata pula dijadikan Allah berwarna hitam dan dijadikan untuk memandu dua biji
mata itu bergerak-gerak supaya memusatkan cahayanya.
Dikatakan
juga putih mata itu menyelerakkan cahaya mata itu dan melimpahkannya, dan
memandang lama kepada permukaan putih berkilau, atau lebih lagi memandang
cahaya matahari akan menyilaukan cahaya mata itu dan mencacatkannya seperti
mana permukaan yang lemah dicacatkan oleh permukaan yang kasar dan kuat.
Sekarang
tahulah engkau bahawa ruh si pelihat itu disebut “nur/cahaya”, mengapa disebut
sebegitu dan mengapa sewajarnya disebut sebegitu. Inilah pengertian kedua yang
hanya diketahui oleh sedikit orang.
iii.
Pengertian Ketiga (pengertian “cahaya’ yang
digunakan oleh beberapa orang sahaja)
Hendaklah
engkau tahu selanjutnya bahawa cahaya penglihatan (jenis pengertian kedua di
atas tadi) mempunyai beberapa kekurangan atau kecacatan :
a)
Ia (mata itu) melihat benda lain tetapi tidak
melihat dirinya sendiri.
b)
Ia tidak dapat melihat perkara yang sangat jauh
atau yang sangat dekat.
c)
Ia tidak dapat melihat perkara yang di sebalik
dinding.
d)
Ia melihat yang di luar sahaja dan tidak nampak
yang di dalam.
e)
Ia melihat bahagian-bahagian tertentu sahaja,
bukannya melihat keseluruhan.
f)
Ia melihat perkara yang terbatas/terhad tapi
tidak nampak perkara yang tidak terbatas.
g)
Dalam melihat, ia banyak membuat kesalahan
kerana apa (benda) yang sebenarnya besar dinampaknya kecil, apa yang jauh
dinampaknya dekat, apa yang diam dinampaknya bergerak, apa yang bergerak
dinampaknya diam.
Inilah 7
kelemahan yang terdapat pada mata itu.
Sekiranya
ada mata lain yang tidak mempunyai kecacatan/kekurangan/kelemahan di atas,
bukankah sepatutnya mata lain itu juga disebut “cahaya”?
Ketahuilah
bahawa ada sejenis mata di alam akal atau jiwa manusia, (iaitu mata) yang bebas
daripada kekurangan/kecacatan/kelemahan yang ada pada mata biasa (mata zahir)
ini. (Mata batin) itulah yang disebut akal, ruh, jiwa.
Namun di
sini eloklah kita tinggalkan sahaja beberapa istilah itu kerana istilah-istilah
yang banyak itu menyebabkan orang yang kurang pintar fikirannya menyangkakan
ada banyak pula idea atau tanggapan yang
dimaksudkan oleh istilah-istilah itu.
Apa yang
kita maksudkan di sini ialah (akal iaitu) sesuatu yang membezakan antara orang
yang berfikiran dengan bayi, (sesuatu yang membezakan antara manusia) dengan
binatang dan dengan orang gila. (Untuk mengelakkan penggunaan banyak istilah
maka) “sesuatu” itu kita katakanlah sebagai “akal”. Tidak usahlah kita gunakan
istilah-istilah seperti ruh dna jiwa, supaya tidak mendatangkan kekeliruan
dalam perbincangan kita. Kita pakailah perkataan “akal” sahaja untuk
kesemuanya.
Oleh
itu, akal adalah lebih baik kita sebut sebagai “nur/cahaya”, dan tidak disebut “mata”
kerana akal itu tidak mempunyai 7 macam kecacatan/kekutangan/kelemahan yang
disebutkan tadi.
bersambung...
1 comment:
Assalamualaikum....boleh saya dptkan buku Misykatul Anwar yg terjemahan tak?
Post a Comment