1.2 Al-Quran sebagai Matahari kepada Akal
Seterusnya
diperhatikan bahawa sungguhpun akal (mata hati) manusia itu sebenarnya
melihat/memandang, tetapi benda-benda yang dilihatnya bukanlah semuanya
terletak dalam bidang yang sama.
Dalam
beberapa hal, pengetahuan sedia ada terkandung dalam akal itu seperti halnya
dengan kebenaran yang memang pasti (*dalam akal kita itu sudah tersedia hukum-hukum
akal semulajadi). Umpamanya :
-
sesuatu perkara itu tidak boleh bersama-sama
dengan asalnya dan di samping itu juga tanpa asalnya (*mustahil boleh berada
dalam dua keadaan yang berlawanan pada masa yang sama/serentak)
-
atau sesuatu perkara itu wujud di samping tidak
wujud
-
atau sesuatu perkara itu benar dan tidak benar
-
atau pertimbangan yang benar bagi sesuatu
perkara adalah benar juga bagi suatu perkara yang serupa
-
atau wujud yang khusus mestilah diikuti juga
oleh wujud yang umum.
Contohnya
: “Hitam” membawa pengertian wujudnya warna. Begitu juga dengan “manusia” dan “haiwan”
(“manusia “ membawa pengertian wujudnya “haiwan”).
Tetapi
perkaitan tersebut bukanlah pasti benarnya kepada akal kerana “warna” tidak
melibatkan “hitam” dan begitu juga “haiwan” tidak melibatkan “manusia”, dan
banyaklah keadaan atau masalah lain.
(Hukum
akal itu) ada yang wajib, ada yang mungkin, dan ada yang mustahil.
Ada juga
keadaan yang tidak bersetujuan dengan akal apabila keadaan atau masalah itu
kembali semula kepada akal, (maka) keadaan itu terpaksa menggoncang akal,
menggerakkan akal.
“Pukulkan
logam pada besi supaya keluar api.”
Misalan
masalah seperti ini ialah masalah pertimbangan dan untuk mengetahui teori itu,
akal terpaksa dibangkitkan dengan kalam/logik falsafah. Apabila cahaya falsafah
sudah bersinar, maka manusia pun melihat apa yang sebenarnya. Padahal sebelum
itu penglihatannya terpendam.
(Dan) falsafah
paling agung (tidak lain) ialah Kalam Allah umumnya dan Al-Quran khususnya.
Oleh itu
ayat-ayat Al-Quran itu kepada akal adalah seumpama cahaya matahari kepada mata
(zahir). Dengan adanya cahaya matahari , perlakuan “melihat” dapat
dilaksanakan. Oleh itu Al-Quran itulah yang paling wajar dinamakan nur/cahaya
sebagaimana cahaya matahari itu digelar nur/cahaya juga.
Kesimpulannya,
Al-Quran itu ibarat matahari kepada akal dan akal itu ibarat cahaya kepada
mata. Di sini fahamlah kita maksud ayat Al-Quran :
“Percayalah
kepada Allah dan RasulNya dan cahaya/nur yang Kami turunkan.”
Dan ayat
:
“Telah
datang bukti yang nyata daripada Tuhanmu dan Kami turunkan cahaya/nur yang
terang.”
No comments:
Post a Comment