Tuesday, January 12, 2010

Kuliah - Pemegang Amanah Tak Amanah

Hadis ke-12 : SIFAT AMANAH AKAN HILANG SEDIKIT DEMI SEDIKIT

Daripada Huzaifah bin al-Yaman radhiallu anhu katanya:

Rasulullah saw pernah memberitahu kami dua buah hadis (mengenai dua kejadian yang akan berlaku). Yang pertama sudah saya lihat, sedang yang kedua saya menanti-nantikannya.

Rasulullah saw memberitahu bahawasanya amanah itu turun ke dalam lubuk hati orang-orang yang tertentu. Kemudian turunlah al-Quran. Maka orang-orang itu lalu mengetahuinya melalui panduan al-Quran dan mengetahuinya melalui panduan as-Sunnah.

Selanjutnya Rasulullah saw menceritakan kepada kami tentang hilangnya amanah, lalu beliau bersabda:

Seseorang itu tidur sekali tidur, lalu diambillah amanah itu dari dalam hatinya, kemudian tertinggallah bekasnya seperti bekas yang ringan sahaja. Kemudian ia tertidur pula, lalu diambillah amanah itu dari dalam hatinya. Maka tinggallah bekasnya seperti lepuh di tangan (mengelembung di tangan dari bekas bekerja berat seperti menggunakan kapak atau cangkul). Jadi seperti bara api yang engkau gilingkan dengan kakimu, kemudian mengelembunglah ia dan engkau melihat ia meninggi, padahal tidak ada apa-apa.
Di ketika Rasulullah saw menceritakan hadis ini beliau mengambil sebiji batu kecil (batu kerikil) lalu menggilingkannya dengan kakinya.

Kemudian berpagi-pagi (jadilah) orang ramai berjual beli, maka hampir sahaja tiada ada seorang juga pun yang suka menunaikan amanah, sampai dikatakan orang bahawasanya di kalangan bani fulan (di kampung tertentu) itu ada seorang yang sangat baik memegang amanah, sangat terpercaya dan orang ramai mengatakan: Alangkah tekunnya dalam bekerja, alangkah indahnya pekerjaan, alangkah pula cerdik otaknya. Padahal di dalam hatinya sudah tiada lagi keimanan sekalipun hanya seberat timbangan biji sawi.

KETERANGAN HADIS

Hadis ini menunjukkan bahawa sifat amanah akan hilang cara beransur-ansur dari kalangan kaum muslimin, sehinggalah sampai suatu saat nanti orang yang dianggap baik untuk menjaga amanah pun telah khianat pula.

Begitulah gambaran masyarakat kita hari ini, ramai daripada kita terpedaya oleh seseorang yang pada zahirnya nampak boleh memikul amanah tetapi sebenarnya ia juga telah berlaku curang.


Sifat amanah hilang begitu cepat.
Masih adakah orang yang benar-benar amanah hari ini?
Kelebihan belajar hadis bersanad.


Kita terpaksa lantik orang yang tak amanah untuk memegang amanah.
Anak derhaka yang diberi amanah tetapi pecah amanah.




No comments: