Monday, December 7, 2009

Pentingnya Tanda dalam Tajdid Segar

Sudah sekian lama saya mengambil berat perkara ini, tetapi belum pernah menulis tentangnya. Memakan masa tahun juga rasanya. Entah bagaimana boleh terlepas pandang. Namun sewaktu mengajar bab berkaitan, memang sering saya ingatkan kepada para pendengar. Baru-baru ini saya terlibat dalam diskusi yang berkaitan dengan hal ini di internet, barulah saya teringat semula.

Jadi saya nyatakan secara ringkas saja di sini. Dalam Dakwah Tajdid Segar kita sangat mementingkan tanda bacaan pada perkataan-perkataan yang maksudnya tidak sama dengan zahir hurufnya dalam al-Quran dan al-hadis, khususnya kepada ayat-ayat sebagaimana di bawah:


“Tangan Allah di atas tangan mereka,” sepatutnya ditulis: “ ‘Tangan’ Allah di atas tangan mereka.”

“Allah turun ke langit dunia,” sepatutnya ditulis: “Allah ‘turun’ ke langit dunia.”

“Allah di atas langit,” sepatutnya ditulis: “Allah ‘di atas’ langit.”

Begitulah seterusnya.


Bukan apa, kita khuatir ada yang tersalah faham. Sesiapa yang percaya Allah ‘di langit’, Alhamdulillah syukur. Tetapi sesiapa yang percaya Allah di langit... berbahaya kepada akidah.


Contoh:

Ali tu buaya.

Ali tu ‘buaya’.

Kedua-duanya membawa maksud yang berbeza. Ayat pertama menceritakan ada seekor buaya yang dinamakan Ali. Jelaslah Ali seekor binatang.

Ayat kedua pula menceritakan ada seorang manusia bernama Ali yang bersifat ‘playboy’.

Kan jauh bezanya?


“Tak payahlah tanda-tanda ni, bukan penting sangat pun!”

Betulkah begitu?

Zaman dahulu mana ada awalan huruf besar untuk kata nama khas. Mengapa sekarang kamu sendiri menggunakannya? Mengapa seluruh dunia memberatkannya? : )

Mengapa Allah tidak ditulis allah, Maalik (untuk Tuhan) ditulis maalik, Muhammad ditulis muhammad, Pemurah (untuk Tuhan) ditulis pemurah, Rabb (untuk Tuhan) ditulis rabb...?

Saya percaya tanda koma pembuka dan koma penutup ini akan jadi sangat penting pada masa akan datang. Oleh itu Dakwah Tajdid Segar sangat mementingkannya, lebih-lebih lagi ketika kita sedang membicarakan tentang tauhid, sifat-sifat Allah, akidah syubhat, fahaman Salafi Wahhabi dan lain-lain.

Wallahualam.


Abu Zulfiqar @ Alexanderwathern

1 Disember 2009

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails