Tuesday, May 12, 2009

Percaturan Politik Perak

Nizar disahkan masih menjawat kedudukan Menteri Besar Perak. Barisan Nasional tentunya tidak akan duduk diam. Boleh jadi BN akan menggunakan peranan Speaker yang baru. Pakatan Rakyat pula tentunya akan menolak Speaker baru kerana Speaker lama belum meletak jawatan. Panjang lagi permainan catur ni...

MB Nizar berusaha untuk menghadap Sultan dan memohon dibubarkan DUN. Kepada penyokong PR, berkenan baginda akan memulihkan sokongan rakyat kepada istana Perak.

Bermain catur lagi...

Jika DUN dibubarkan dan pilihan raya diadakan, kemungkinan besar DAP akan meletakkan beberapa orang calon berbangsa Melayu dan beragama Islam. Maka jawatan Menteri Besar Perak boleh jadi akan menjadi milik mereka... dengan berkenan Sultan Perak. Tentunya orang-orang Melayu Islam baik dari UMNO ataupun PAS tidak setuju.

Buah catur terus bergerak...

Boleh jadi juga BN melakukan gerak yang tidak disangka-sangka. Contohnya dengan membiarkan 3 askar mereka menjadi korban. 3 ADUN yang keluar dari PR akan ditendang (dengan apa cara) dan membolehkan pilihan raya berlaku di tiga DUN sahaja. 3 ADUN itulah yang akan menjadi mangsa.

Hmmm... ok jugak kan? Duit rakyat pun jimat, ketuanan Islam pun terus terpelihara di bumi Perak Darul Ridzuan ini....

Entahlah! Kita tengoklah pakar-pakar catur ini menggerakkan buah-buah mereka. Kita pun bukan banyak ilmu tentang politik ni. Harap-harap hasilnya baik untuk semua.

ps: Sekadar menulis kerana ta ada apa-apa nak ditulis. : )

No comments: