Tuesday, November 14, 2023

10 TAZKIRAH PENDEK – Himpunan November 2023

1. Kita ibarat api lampu - bukan sekadar hendak mencerahkan sekeliling, tetapi hendak mencucuhnyalakan lampu2 yang lain.


2. Empat keutamaan dalam hidup : belajar agama – amalkan agama – sampaikan agama – perjuangkan agama.


3. Melampau berfikir - bahaya. Melampau tak mahu berfikir - pun bahaya. Melampau takut - bahaya. Melampau tak takut pun - bahaya.


4. Ini zamannya orang yang “bertelanjang” menegur, mengritik dan menghukum orang2 yang berpakaian, dari segi pakaian. Pelik tapi sahih.


5. Naik ke gunung, lagi dekat dengan Allah? Patutlah Namrud dan Firaun nak naik ke atas sana.


6. Antara jahil murakkab - faham hakikat tapi tak sedar mana yang Allah suruh buat, yang mana Allah benarkan buat dan yang mana pula yang Allah larang buat.


7. Malangnya jika rumahmu dimasuki orang lain dengan izinmu, tetapi kemudiannya mereka yang menentukan keputusan2 di rumahmu itu. Lebih malang lagi apabila engkau yang menyaksikan itu semua hanya sekadar menyaksikan sahaja.


8. Pos2 yang berkait dengan kebenaran biasanya akan disekat. Maka kita sedia maklumlah isu2 itu semua daripada majikan2 yang sama. Posting2 or sharing2 yang benar lagi sangat menggugat mereka mmg akan selalu disabotaj kerana di sebaliknya... pihak yang sama.


9. Jangan berbangga dan menjenakakan orang. Dah lihat sangat ramai yang begitu tapi kemudiannya menerima balasan yang bukan kepalang.


10. Banyak yang sekadar menanti zahirnya Mahdi yang jasmani tetapi terlupa untuk menzahirkan Mahdi yang di dalam diri ruhani - pengajian ilmu as-sa’ah.


No comments: