Wednesday, May 31, 2023

Baru Bermakrifat Sudah Menunjuk Hebat

 

Hujjatul Islam Imam al-Ghazali sangat memuliakan ahli2 fekah sekalipun beliau bertaraf mujtahid mutlak dalam keruhanian (tungku agama al-ihsan). Antara buktinya, pada awal2 kitab induknya iaitu Ihya' 'Ulumuddin, Imam al-Ghazali menyatakan sanjungan bahkan kekagumannya terhadap tokoh2 fekah. Kita cari dan bacalah. Jika tidak tahu, bertanyalah kepada orang2 yang tahu. Jika tidak faham, yang itu kenalah berguru.


Malangnya sebahagian orang hari ini, baru sahaja belajar maklumat2 yang disebutnya sebagai hakikat, makrifat, mengenal Allah atau seumpamanya - mereka terus merendah2kan, menghentam, dan ada yang menyatakan cabaran kepada ahli2 fekah. Kebanyakan daripada golongan itu pula ialah mereka yang lemah atau yang sangat lemah asas2 ilmu agama mereka.


Imam al-Ghazali ketiak menulis adab2 seseorang penyampai ilmu mengingatkan kepada orang2 yang menyampaikan ilmu bahawa mereka tidak boleh merendah2kan mata pelajaran atau juzuk2 agama yang lain. Contohnya yang pada ilmu usuluddin tidak boleh meremehkan ilmu hadith. Yang pada ilmu keTuhanan tidak boleh merendah2kan ilmu tentang darah2 wanita. Yang pada ilmu tasawuf tidak boleh merendah2kan ilmu fiqh. Yang pada ilmu ma'rifah tidak boleh memperlekehkan ilmu tariqah. Yang pada akhiruddin tidak boleh meremehkan ilmu2 ma'rifah (awwaluddin). Begitulah seterusnya.


Imam al-Ghazali pada adab2 penerima ilmu mengingatkan bahawa ilmu agama itu banyak dan semuanya penting bahkan saling menguatkan antara satu sama lain. Cuma kita memilih ilmu2 yang lebih penting mengikut keadaan dan keperluan.


Pada zamannya, Imam al-Ghazali banyak sekali berhadapan dengan ajaran2 ma'rifah yang bermasalah dan ajaran2 batiniyah. Pengikut ajaran2 ini pula sering merendah2kan ulama2 fiqh. Mereka mungkin dapat mengumpul banyak maklumat tetapi lemah dari segi adab. Jiwa2 yang lemah adab manakan dapat mencapai sofa2 tertinggi.


31/5/23

No comments: