Monday, June 6, 2016

Sengaja Menolak Lamaran, Antara Fitnahnya

Respon kepada Puan N, beberapa tahun lalu, zaman tafsir mimpi saya masih tajam (bukan seperti sekarang, tafsirnya dah tumpul).Puan N bertanya tentang tafsir mimpi. Mimpinya begini dan begini...................

Saya pun renung-renung...... cuba-cuba ta'bir.....

Saya tanya, dia ada masalah rumahtangga tak? Maksudnya yang berterusan, lebih daripada yang biasa-biasa didengar........ Dia jawab ya!

Rupa-rupanya dia lambat jodoh. Macam-macam hal jadi. Dah dapat jodoh, kahwin n cerai pula. Kahwin lagi, tapi tak bahagia. Dia dan suami berlainan haluan dan cara hidup. Lain yang dicita, lain yang jadi. Anak2 tak menjadi. Fikiran runsing. Lagi berumur lagi rasa tak seronok hidup walau dah usaha berfikiran positif bagai. Padahal kerja bagus dan gaji tinggi. Bla bla bla.....

Saya tanya lagi... sebelum berkahwin dengan suami pertama dulu, ada tak mana2 orang ada menyatakan hajatnya untuk mengambil dia sebagai isterinya? Dan orang itu bagus keagamaannya, tak semestinya wali Allah ke ulama ke maulana ke apa ke, tapi dari segi agamanya kita tahu bagus berbanding orang biasa2, tapi lamarannya itu tidak diterima tanpa sebab2 yang wajar.

Dia terkejut dan tanya, macam mana ustaz tahu?
Daripada mimpi puan le. Betul ke?

KISAHNYA

Memang betul! Kisahnya... walaupun puan N ini dari aliran pendidikan agama, tapi dia tak minat nak kahwin orang agama. Katanya zaman muda2 dulu dia lihat lelaki geng2 agama ini selalunya macam tak menyeronokkan hidup mereka, macam ketinggalan zaman. Maksudnya nanti hidup tak happening lah.

Apabila dia habis sekolah, dia bekerja sementara. Ketika itulah orang pertama yang cakap nak ambil dia sebagai isteri ialah seorang ustaz, kenalannya zaman sekolah agama dulu, tua beberapa tahun. Orangnya memang baik dan keagamaannya bagus. Dari segi rupa paras, tidaklah kacak tetapi sepadanlah dengan Puan N ni.

Oleh kerana tak mahu, dia bagi alasan lambat lagi nak kahwin. Nak bagi stabil dulu akademik dan kerjaya. Ustaz tu kata dia sanggup tunggu. Nak tunggu, tunggu lah, kata Puan N. Tapi sejak itu dia memang tak ambil tahu pun si ustaz dan si ustaz pun memang tak hubungi dia. Masih setia menunggu le kot.

Selepas tu tu ramailah yang datang mengorat bagai, yang biasa ada, yang teruk pun ramai, tapi belum berkenan. Ada je masalah. Makan masa lama, bertahun-tahun. Dalam pada tu dengar-dengar si ustaz dulu dah pun berumahtangga. Sekejap je dapat anak 2-3 orang. Puan N masih solo. Dah jadi andartu le pulak dah. Macam2 orang cakap. Dia buat2 pekak je la.

Selang beberapa tahun kemudian, ada orang (kawan2 sekerja Puan N) cuba kenalkan Puan N dengan seorang lelaki lain. Biasa2 sahaja, bukan agamawan lah. Tengok2 berkenan di hati. Kahwinlah. Maka semakin berpanjanganlah kisahnya sampailah yang diceritakan di awal tadi..........

MENGAPA JADI BEGITU?

Jadi, sefaham saya, berdasarkan ta'bir mimpi Puan N, hidupnya jadi begitu kerana telah ada orang yang baik agamanya meminta dirinya dulu untuk dijadikan isteri TETAPI dia menolaknya tanpa sebab2 yang wajar. Sebab tu ulama2 dulu2 selalu berpesan, kalau ada orang datang berhajat, yang datang tu pula baik agamanya (tak semestinya wali Allah atau ulama), nampak padan dah lebih kurang, eloklah terima. Jika tidak, akan terjadi fitnah. Yang Puan N alami selama hari ini tu, itulah antara fitnah yang dimaksudkan.

Puan N pun cakap yang dia memang pernah baca atau dengar ustaz ustazah cakap macam tu, tapi memang dia tak terperasan langsung hal itu terkena pada dirinya sendiri. Hari itu baru dia tersedar.

APA NAK DIBUAT?

Jadi, bagaimanakah jalan penyelesaiannya? Kata saya, apa yang berlaku sudah pun berlaku. Jadi yang pertama, istighfar sungguh2 banyak2 mohon ampun atas salah silap dahulu. Kedua, mohon dan berterusan agar Allah keluarkan daripada segala kekusutan kepada kesenangan. Ketiga, bimbing mana2 orang muda yang kelihatan macam nak terulang langkah Puan N dulu agar tidak melakukannya. Jangan biar mereka pula menanggung fitnah seperti itu.

Yang saya masih ingat lebih kurang begitulah cerita keseluruhannya.Memang ada lagi part2 yang saya dah lupa dan tertinggal.

SEMALAM

Semalam, Puan N menghubungi saya. Saya dah terlupa pun pasal Puan N ni. Lepas dia kenalkan diri dan imbas sikit2, baru teringat balik.

Katanya hidupnya ada banyak perubahan positif. Dia ucapkan banyak2 terima kasih atas tafsir mimpinya dulu. Pegang jawatan lagi tinggi, gaji lebih besar, anak2 pun bagus2, sudah pergi umrah dengan suami, dan bagai bagai lah. Dan dia selalu nasihatkan orang lain terutama anak2 buahnya sendiri agar tidak terkena fitnah sebagaimana yang terkena pada dirinya dulu. Semoga Puan N sekeluarga mendapat keberkatan daripada Allah SWT.

Wallahualam.


Abu Zulfiqar
5 Jun 2016


No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails