SEORANG
HAMBA ALLAH BERTANYA :
Salam Ustaz..setelah saya membaca tulisan
ustaz saya ada beberapa soalan:
Apakah perbezaan antara roh dan jiwa?
‘Mutawaffiika’ itu adalah mengambil jiwa atau mengambil roh/nyawa?
PENJELASAN
:
Wlksm. Terima kasih kerana sudi membaca
(soalan ini datang selepas sahabat kita ini membaca tulisan saya yang bertajuk
: “Nasser, Jasad Nabi Isa Bukan di Yaman” di http://myalexanderwathern.blogspot.com/2012/09/nasser-jasad-nabi-isa-bukan-di-yaman.html)
Insya-Allah saya akan cuba berikan penjelasan sekadar yang saya termampu.
Kita sedia maklum, pengetahuan kita tentang
roh sangatlah sedikit. Firman Tuhan :
“Mereka
bertanyakan engkau tentang ROH, maka katakanlah ROH itu dari perintah/urusan
Tuhanku.” (Al-Isra’ : 85)
APAKAH
‘ROH’?
Dalam Al-Quran, sebutan ‘roh’ mempunyai
beberapa maksud. Berdasarkan susunan dan isi kandungan sesuatu ayat itu, kita
boleh mengagak maksud ‘ROH’ dalam ayat itu. Antaranya petikan Al-Quran :
“Dan
begitulah Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) ROH dari perintah Kami.”
(Asy-Syura : 52)
Allah mewahyukan ROH kepada Nabi Muhammad saw.
Maka ROH pada ayat ini ialah ‘sesuatu yang diwahyukan’. Ada ulama mengatakan ROH
pada ayat ini ialah Al-Quran itu sendiri. WaAllahua’lam.
“Yang
Maha Tinggi DarjatNya, yang memiliki ‘arasy, yang menurunkan ROH dari
perintahNYa kepada sesiapa yang disukaiNya dalam kalangan hamba-hamba-Nya, agar
memperingatkan tentang hari pertemuan (hari kebangkitan).”
(Al-Mu’min : 15)
Antara yang sesuai untuk ROH pada ayat ini ialah
wahyu atau malaikat…….
“Engkau
(Muhammad) tidak akan mendapatkan suatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari
akhirat, saling berkasih sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya,
sekalipun orang-orang itu bapanya, anaknya, saudaranya atau keluarganya. Mereka
itulah orang-orang yang di dalam hatinya telah ditanamkan Allah keimanan, dan
Allah telah memperkuatkan mereka dengan ROH daripadanya.”
(Al-Mujaadilah : 22)
ROH dalam ayat ini ialah ‘sesuatu yang
menguatkan, meneguhkan, membantu…’. Sekadar itu sahaja maklumat yang saya ada.
“Pada
hari ROH dan para malaikat berdiri berbaris-baris, mereka sekalian tidak
berkata-kata …” (An-Naba’ : 38)
Saya tidak tahu apa maksud ‘ROH’ pada ayat
ini. Jika hendak dikatakan Malaikat Jibril, tentunya dia sudah berada dalam spesis
malaikat. Ada kemungkinan juga roh itu ialah roh-roh manusia dan jin. Ada juga
ulama yang mentafsirkannya sebagai sebahagian tentera Allah.
“Pada
malam itu turun para malaikat dan ROH dengan izin Tuhan mereka.”
(Al-Qadr : 4)
ROH yang ini juga tidak saya ketahui. Ia bukan
Malaikat Jibril kerana Jibril berada dalam kalangan malaikat. Boleh jadi juga
roh itu ialah roh-roh para manusia dan jin yang sudah meninggal, ataupun
tentera Allah selain para malaikat.
“Hanya
sanya Al-Masih Isa anak Maryam itu ialah utusan Allah dan kalimatNya yang
disampaikan kepada Maryam, dan ROH daripadaNya.”
(An-Nisa : 171)
“Dan
(Maryam) yang menjaga kesuciannya, lalu Kami meniupkan kepadanya ROH Kami.”
(Al-Anbiya’ : 91)
ROH pada kedua-dua ayat ini ialah sesuatu yang
menjadi penyebab kepada terbentuk dan hidupnya Nabi Isa di dalam kandungan
ibunya.
“Dan
sesungguhnya (Al-Quran) ini benar-benar diturunkan oleh Rabb sekalian alam.”
(Asy-Syu’araa : 192)
“Yang
dibawa turun oleh ROH AL-AMIN.” (Asy-Syu’araa :
193)
“Ke
dalam hatimu (wahai Muhammad) agar engkau termasuk orang yang memberi
peringatan.” (Asy-Syu’araa : 194)
“Dengan
bahasa Arab yang jelas.” (Asy-Syu’araa : 195)
ROH AL-AMIN di sini ialah Malaikat Jibril.
Bukti sokongannya yang mengatakan ia ialah
Jibril ada dijelaskan dalam ayat yang lain :
“Katakanlah
: Sesiapa yang menjadi musuh kepada Jibril, sesungguhnya dialah yang menurunkan
wahyu itu kepada hatimu dengan izin Allah.” (Al-Baqarah
: 97)
Ada persamaan kerana hal Jibril menurunkan
wahyu ke dalan hati Nabi Muhammad ada disebutkan dalam kedua-dua surah.
Juga bukti ROH itu ialah Jibril :
“Katakanlah
: ROHUL QUDUS yang menurunkan (Al-Quran) itu daripada Tuhanmu dengan
kebenaran…….” (An-Nahl : 102)
ROHUL QUDUS pada ayat ini ialah Malaikat
Jibril.
Satu perkara yang kita nampak di sini, apabila
ROH mahu dikaitkan dengan Malaikat Jibril, pada gelaran itu ada penambahan
seperti ROH AL-AMIN dan ROHUL QUDUS. Ia tidak disebutkan ‘ROH’ sahaja.
Begitulah serba-sedikit panduan daripada
Al-Quran tentang ROH. Jelasnya, ROH tidak dikaitkan dengan nyawa atau diri
halus manusia kerana Al-Quran menyebut nyawa manusia sebagai JIWA (AN-NAFS).
Seterusnya mari kita lihat apa kata Al-Quran tentang JIWA (AN-NAFS) pula.
APAKAH
‘JIWA’?
“Wahai
JIWA (AN-NAFS) yang tenang. Kembalilah Kepada Tuhanmu dengan redha dan
diredhainya.” (Al-Fajr : 27)
‘JIWA’ dalam ayat ini lebih sesuai dengan
hati, kalbu, perasaan, akal, pemikiran dan seumpamanya.
“Aku
bersumpah dengan JIWA (AN-NAFS) yang selalu menyesali.”
(Al-Qiyamah : 2)
‘JIWA’ dalam ayat ini ialah hati, akal,
pemikiran, perasaan dan yang seumpama
dengannya
“Dan
aku (Nabi Yusuf) tidak (mengatakan) diriku bebas (dari kesilapan), kerana
sesungguhnya JIWA (AN-NAFS) itu selalu mendorong kepada kejahatan, kecuali yang
diberi rahmat oleh Rabbku. Sesungguhnya Rabbku Maha Pengampun, Maha Penyayang.”
(Yusuf : 53)
‘JIWA’ dalam ayat ini sesuai dengan nafsu,
kehendak.
“Dan
JIWA (NAFS) dan apa yang menyempurnakannya. Maka diilhamkan kepadanya (kepada
jiwa itu) kejahatan dan ketaqwaan. Sungguh beruntung orang yang menyucikannya
(jiwa itu). Dan sungguh rugi orang yang mengotorinya (jiwa itu).”
( Asy-Syams : 7-8)
JIWA’ di sini ialah akal, pemikiran, hati dan
seumpamanya.
“Setiap
JIWA (NAFS) akan merasai maut .” (Ali Imran :
185)
‘JIWA’ dalam ayat ini ialah makhluk yang hidup
atau bernyawa. Maut bermaksud kehilangan nyawa. Oleh itu ertinya setiap makhluk
yang hidup dan bernyawa pasti akan merasai mati, pasti akan hilang nyawa.
‘JIWA’ dalam ayat ini melibatkan jasad dan nyawa sekaligus.
“Dan
ketika kamu membunuh satu jiwa/seseorang (NAFSAN), lalu kamu menuduh-nuduh
tentang pembunuhan itu.” (Al-Baqarah : 72)
‘JIWA’ yang ini pula ialah manusia yang
bernyawa. Maka ayat ini sesuai dikatakan : “Dan ketika kamu membunuh seorang
manusia hidup…” Ia melibatkan jasad dan nyawa sekaligus.
“Dan
kerana engkau melihat ketika orang –orang yang bersalah itu di dalam sengsara
kematian, dan para malaikat pun mengembangkan tangan-tangannya seraya
mengatakan : “Lepaskan jiwa-jiwa kamu (ANFUSAKUM).”
(Al-An’am : 93)
‘JIWA’ di sini ialah nyawa.
“Berilah
salam sesama kamu (ANFUSIKUM).” (An-Nur : 61)
‘JIWA’ dalam ayat ini ialah manusia dan jin,
iaitu jasad dan jiwa sekaligus.
“Ketahuilah,
bahawasanya Allah mengetahui apa yang ada di dalam JIWA (ANFUSIKUM) kamu itu,
sebab itu berhati-hatilah.” (Al-Baqarah : 235)
‘JIWA’ di sini ialah hati, pemikiran.
Jelaslah kepada kita di sini bahawa di dalam
Al-Quran, ROH dan JIWA masing-masing
mempunyai maksud tersendiri bergantung pada penggunaannya. Sekadar itu sahaja
pengetahuan saya. WaAllahua’lam.
Perbahasan para ulama tentang roh dan jiwa
sangatlah panjang dan mempunyai beberapa pandangan yang berbeza. Hal itu
tidaklah saya muatkan di sini kerana akan memakan terlalu banyak masa, ruang
dan kerja. Secara ringkasnya, saya cenderung kepada pandangan ulama yang
mengatakan roh dan jiwa itu sebenarnya dua perkara yang berbeza. Namun begitu,
jiwa ‘berdiri’ atau ‘melekat’ pada roh, hinggakan sesekali ia dinisbahkan
kepada roh itu sendiri.
Sekadar itu sahaja pengetahuan saya yang
faqir. WaAllahu’alam.
Alangkah kerdilnya ilmu manusia tentang roh…….
APAKAH
MAKSUD ‘MUTAWAFFIIKA’ DALAM KES NABI ISA?
“Mutawaffiika” ada dua keadaan iaitu :
1. Tuhan mengambil/memegang jiwa seseorang
tanpa dipulangkan, iaitu dimatikan. Ia juga bermaksud Tuhan mengambil nyawa dan
mengambil kehidupan dunia seseorang.
2. Tuhan mengambil/memegang jiwa seseorang
untuk sementara, yang kemudiannya akan dipulangkan, iaitu tidur. Orang ini
masih ada nyawa.
Buktinya :
“Allah
mengambil jiwa (YATAWAFFA) seseorang ketika matinya dan (juga YATAWAFFA
kepada seseorang) yang belum mati
(iaitu) ketika tidurnya, maka Dia tahan jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan
kematiannya dan Dia lepaskan jiwa yang lain (yang belum sampai waktu
kematiannya) sehinggalah waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian
terdapat tanda-tanda Allah bagi kaum yang berfikir.”
(Az-Zumar : 42)
Apakah persamaan antara orang yang mati dengan
orang yang tidur? Untuk mendapatkan pemahaman tentangnya, saya petik kata-kata
Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali dalam kitabnya Ihya’ ‘Ulumiddin :
“Dunia
menjadi tempat tinggal, badan menjadi kenderaan, dan amal perbuatan menjadi
jalan kepada matlamat.”
Apabila dikatakan ‘badan menjadi kenderaan’,
sudah tentu ada pemandunya. Pemandunya ialah diri halus kita. Jadi persamaan
antara tidur dan mati ialah ‘pemandu’ tubuh itu diambil/dipegang oleh Allah SWT.
Jika dia melepaskan ‘pemandu’ itu, hidup lagilah jasad yang sedang tidur. Jika
Dia tidak melepaskan ‘pemandu’ itu, matilah jasadnya. Tidur atau mati,
‘pemandu’ tidak berkuasa untuk mengawal jasad lagi. ‘Pemandu’ itu tidak lain
ialah JIWA. JIWAlah yang diambil/dipegang oleh Allah apabila berlakunya
“MUTAWAFFIIKA”.
“(Ingatlah)
ketika Allah berfirman, “Wahai Isa! Aku mengambil/memegang jiwamu
(MUTAWAFFIIKA) dan mengangkatmu kepada-Ku, serta menyucikanmu daripada
orang-orang yang kafir, dan menjadikan orang-orang yang mengikutimu di atas
orang-orang yang kafir HINGGA HARI KIAMAT. KEMUDIAN kepada-Ku engkau kembali,
lalu Aku beri keputusan tentang apa yang kamu perselisihkan.” (Aali
‘Imraan : 55)
Kita ikuti urutan peristiwa dalam ayat ini :
Allah ambil/pegang jiwa Nabi Isa.
Allah angkat jasadnya kepadaNya.
KEMUDIAN barulah Nabi Isa dimatikan, iaitu
dengan kata : “KEMUDIAN kepada-Ku engkau
kembali.”
Kalau pada urutan nombor 1 itu Nabi Isa sudah
dimatikan (sudah diambil nyawa/ sudah kembali kepada Tuhan/ sudha meninggal
dunia), ia sudah bertentangan dengan
urutan pada nombor 3. Kalau sudah mati, untuk apa mati lagi sekali? Hal ini
membuktikan pada urutan nombor 1 itu Nabi Isa belum mati, cuma direhatkan. Jadi
“MUTAWAFFIIKA” pada ayat ini bermaksud “memegang/mengambil jiwa” bukannya
mengambil roh atau nyawa.
WaAllahua’lam.
Abu Zulfiqar
11 SEPTEMBER 2012
No comments:
Post a Comment