Thursday, September 30, 2010

Menulis Sejarah Pattani... Tiada Mampu

Assalamualaikum Tuan Abu Zulfiqar dan rakan-rakan Satu Umat,
Didoakan semoga Tuan dilancarkan semua urusan oleh Allah jua.

Saya perkenalkan diri, nama saya xx-xxx xxxx, pengurus sebuah syarikat penerbitan di Johor. Tujuan mesej ini sekadar ingin menyatakan hasrat untuk menerbitkan penulisan Tuan dan rakan-rakan di blog Satu Umat berkenaan Sejarah Pattani.

010-xxxxxxx Ini adalah nombor saya. Untuk pengetahuan Tuan, saya baru sahaja pulang dari pantai timur bertemu pekedai buku dan penulis dari utara. Hari ini sehingga Sabtu saya berada di KL, dan Ahad bertolak ke Melaka. Andai Tuan berkelapangan sepanjang hari Jumaat, ataupun Sabtu malam Ahad, adalah waktu yang sesuai bagi kita bertemu dan berkenal-kenalan.

Semoga mendapat perhatian pihak Tuan jua, dan diaturkan dengan baik oleh Allah. Aminn..

xx-xxx xxxx



JAWAPAN

Wlksm tuan,

Terima kasih banyak atas tawarannya.

Sebenarnya di laman Satu Umat, kami hanya mengumpul tulisan dan berita dari orang lain. Saya dan rakan-rakan di Satu Umat tak cukup ilmu/ maklumat untuk menulis tentang sejarah Pattani. Saya tak rasa antara kami ada yang mampu menulisnya dengan baik. Dikhuatiri nanti hasilnya rendah kualiti dan jadi pertikaian besar para peminat dan pengkaji sejarah kerana menulis sejarah ni nak kena ada sumber yang kukuh.

Dengan berat hati, kami menyatakan ketidaksanggupan untuk melaksanakan tugas tersebut. Bukannya tidak mahu, tetapi tidak cukup ilmu tentang Pattani.

Terima kasih sekali lagi.


Abu Zulfiqar
30 September 2010

No comments: