Tuesday, June 8, 2010

Soal Jawab - Hendak Belajar Quran Tetapi Mahal

PERSOALAN:

Assalamualaikum..

Lama rasanya saya tidak bertanyakan pendapat atau nasihat dengan saudara tetapi ada sesuatu yang menganggu saya. Minta saudara dapat membantu.

Sebenarnya sudah lama saya menanam minat untuk belajar membaca al-Quran dengan betul tetapi baru sekarang saya nekad untuk betul2 belajar. Kini umur saya 26thn dan saya telahpun berkahwin. Alhamdulillah suami saya tidak membantah dengan niat saya ini dan beliau juga berminat untuk belajar bersama-sama.

Masalah saya sekarang, hati saya selalu berubah-rubah. Kadang nak belajar, kadang rasa tak nak kerana belum bersedia. Saya bertanyakan diri sendiri, sekiranya saya tidak bersedia sekarang, bila agaknya saya bersedia. Ada ke masa tu untuk saya.....Saya ada meluahkan rasa ini kepada suami, perasaan beliau pun sama seperti mana saya. Sebenarnya kami bukan la orang-orang yang hebat dalam agama (contoh : ada meninggalkan sembahyang, mengaji lama dah tinggal) tetapi kami mahu menuju ke jalan yang benar dan yang lebih bermakna.

Sabtu lepas, saya ada berjumpa dengan Ustazah dan anak beliau Ustaz yang bakal mengajar kami di rumah bermula minggu depan. Kami berbincang dan mereka sarankan kami bermula dari Iqra' 1-6 di mana permintaan kami, kami ingin belajar tajwid supaya bacaan kami lancar.

Semasa perbincangan, Ustaz ada mengatakan tempoh pembelajaran Iqra' mengambil masa 6 bulan. Ketika itu saya dan suami agak terkejut jugak (selama ni mmg tak tau tempoh belajar Iqra' sampai 6bulan) kerana memikirkan yuran bulanan yang perlu dibayar sepanjang 6 bulan di mana yuran bulanan RM300 (Untuk 2 orang : selasa & khamis - 8.00~9.30mlm). Sekiranya Iqra' 6 bulan, untuk khatam al-quran berapa lama pulak, semua tu terdetik di hati. Kami sangka ianya mengambil masa 3-4 bulan sehingga khatam.

Kami sangat-sangat ingin belajar tetapi faktor kewangan ni membuat kami berbelah bagi (memandangkan pendapatan kami tidak besar). Melihat kemungkinan tempoh pembelajaran mengambil masa yang lama, kami risau kami tidak dapat membayar yuran dengan baik dalam tempoh tersebut. Kami tidak mahu belajar hanya separuh jalan.

Bagaimana pandangan saudara? Adakah semua yang kami fikirkan itu telah diracun oleh syaitan supaya jangan belajar atau kerisauan kami tadi wajar?

Saya minta nasihat dari saudara dan mungkin kata-kata semangat untuk saya dan suami teruskan niat kami ini.

Terima kasih.


PANDANGAN SAYA:

Wlksm Zuraidah Jamberi Zem,

Alhamdulillah syukur, Tuhan Maha Penyayang. Atas kasih sayangNya dia memilih saudari dan suami untuk berminat mempelajari al-Quran. Ramai lagi orang lain yang belum dipilih-Nya di luar sana. Tahniah saya ucapkan. Semoga niat dan usaha saudari dipermudahkan-Nya.

Saya menyokong fikiran saudari itu. Jika tidak sekarang, bila lagi kita hendak memulakannya kan? Tengah-tengah masih muda, badan sihat, fikiran masih "fresh" inilah waktunya yang sesuai untuk kita mulakan.

Tempoh 6 bulan untuk belajar iqra' rasanya tidak sesuai. Pengalaman saya mengajar iqra', orang yang bermula dari hampir-hampir zero pun, seminggu sekali, boleh dapat cepat. Lagi pun, iqra' ni biasanya orang ajar setakat iqra' 4 sahaja, kerana jika seseorang itu sudah boleh dapat iqra' 4, dia dah boleh dibawa baca Quran. Terus naik Quran, buat apa kita berlama-lama nak habiskan iqra' 5 dan 6, pelajarannya sama macam baca Quran dah pun. Lebih baik terus baca Quran.

Anak kecil saya pun, ustazah ajar di sekolah sampai iqra' 4, dah boleh slow-slow baca Quran. Jadi di rumah, saya ajar baca Quran terus.

Tentang bayaran tu, ustaz tu mengenakan puratanya satu sesi 1 1/2 jam lebih kurang RM 20 lah untuk seorang. Saudari mungkin tinggal di bandar, jadi "rate"nya mungkin begitu. Saya di kampung, biasanya orang ajar percuma ataupun dengan yuran yang kecil, ataupun ada pihak tertentu yang membayar si guru.

Untuk menjimatkan wang, boleh juga suami saudari sahaja yang belajar. Pelajaran iqra' 'ni tak susah, tak macam baca Quran. Selepas ustaz mengajar, minta suami saudari mengajar saudari pula. Saya yakin suami saudari mampu melakukannya. Dengan cara ini, dapatlah dikurangkan RM 150 sebulan. Suami saudari juga akan rasa gembira kerana dapat menjalankan tanggungjawabnya sebagai pendidik isteri. Selain itu, apabila kita belajar sesuatu dengan niat untuk mengajarkannya kepada orang lain, kita akan lebih mengingati pelajaran tersebut.

Tentang khatam Quran. Jika belajar dari muka ke muka, memang makan masa lama. Yang itu tidak saya nafikan.

Seandainya mahu jimat lagi, tak perlulah berguru sampai khatam. Sudah berguru dua tiga juzuk, selepas itu rasanya saudari dan suami sudah boleh baca sendiri. Hanya perlu teruskan/ istiqamah baca Quran setiap hari walaupun sedikit. Dah kita kurang mampu, kita buat sekadar yang termampu sahajalah. Tapi jika dapat sampai khatam, lagi bagus.

Sebagaimana saranan saya tadi, biar suami saudari sahaja yang belajar, biar sampai khatam. Dalam masa yang sama, minta dia ajar saudari pula. Insyaallah RM 150 sebulan selesa sikit untuk kita membayarnya berbanding RM 300.

Kerisauan saudari dan suami itu pada saya memang wajar kerana Tuhan memang suka orang yang merancang dan berhati-hati.

Saya doakan hajat saudari dan suami tercapai.

Wassalam.

8 JUN 2010

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails