Friday, March 26, 2010

Sedikit Tentang Kuliah Kitab Musolli

Assalamualaikum wbt,

Setiap kelas pengajian ada ruh, aura dan aromanya yang tersendiri. Begitu banyak kuliah kitab Munyatul Musolli di luar sana yang jauh lebih hebat daripada kuliah di laman ini. Namun kuliah kerdil ini mempunyai sedikit keistimewaan dan keunikannya yang tersendiri walaupun masih jauh ketinggalan berbanding kelas-kelas di luar sana. Antara kelainan yang mampu kami sajikan ialah:


DARI SUDUT KELUASAN PENGETAHUAN PENDENGAR

Ada guru-guru yang mengajar sesebuah kitab, hanya isi kitab itu sahaja yang dihidangkan. Jarang-jarang ia dikaitkan dengan kitab-kitab lain. Belajar satu kitab, dapat satu kitab. Alhamdulillah syukur, bertambah pengetahuan kita.

Berbanding dengan pengajian ini, walaupun kitab Munyatul Musolli dijadikan teks utama namun kitab-kitab tua alam Melayu lain seperti Sullamul Mubtadi, Wishahul Afrah wa Isbahul Falah, Zadul Muta’allim, Hidayatus Subyan dan lain-lain sering dijadikan rujukan dan dihidangkan sama dalam penyampaian. Secara tidak langsung pendengar turut belajar sebahagian daripada isi kandungan kitab-kitab tersebut. Belajar satu kitab, tapi dapat tahu banyak kitab. Insyaallah.


DARI SEGI KESERONOKAN PENDENGAR MENGIKUTI KULIAH

Ada pengajaran dan pembelajaran kitab tua agak membosankan dan sesuai untuk orang-orang tua sahaja. Yang mendengarnya golongan tua, golongan muda tidak tertarik untuk mengikutinya.

Caragaya penyampaian/ pendekatan kuliah Munyatul Musolli ini sedikit berbeza kerana ia sesuai dengan jiwa orang tua-tua bahkan iiwa golongan remaja sekaligus. Ada sedikit jenaka dan hiburan Islami sebagai selitan.


DARI SEGI PEMAHAMAN PENDENGAR

Selepas habis sesuatu sesi kuliah, para pendengar tidak dapat mengulang kembali isi kuliah itu. Pendengar tidak berpeluang untuk memantapkan pemahaman mereka kerana kuliah itu tidak dirakam ataupun ditekskan. Jika terlepas mana-mana bahagian pada sesi itu, si guru tidak akan mengulangnya kembali. Pada waktu kesibukan ataupun ada urusan penting, mungkin ada pendengar yang terlepas kelas pengajian.

Kuliah Munyatul Musolli dirakamkan (walaupun sekadar audio), malah isi kuliah dihidangkan dalam bentuk teks. Pendengar yang ada kemudahan internet boleh mengulang-ulang mendengar audio ataupun membaca teks, ataupun kedua-duanya sekaligus pada bila-bila masa, seberapa kali yang mahu.


DARI SEGI PENGKAYAAN ILMU PENDENGAR

Biasanya kuliah fekah hanya akan menyentuh hal ehwal fekah. Seandainya ada disentuh cabang-cabang lain, perkara yang disentuh itu umumnya sudah biasa didengar oleh orang awam, cuma cara menghurainya yang berbeza.

Kuliah Munyatul Musolli akan diselitkan dengan hal ehwal kesufian dan yang sehampir dengannya. Perkara ini jarang-jarang dihidangkan. Sesekali dikeluarkan, akan terasa betapa berlainan dan nikmatnya. Petikan daripada kitab-kitab seumpama itu akan dimuatkan pada tempat-tempat yang bersesuaian sepanjang kuliah, terutamanya hasil karangan Hujjatul Islam Imam al-Ghazali seperti Ihya’ Ulumiddin, Kimia as-Saadah, Misykatul Anwar, Risalah al-Laduniyyah dan al-Munqiz min adh-Dhalal.

Hanya sekadar itu kelainan yang dapat kami sajikan.

Wassalam.



Silakan ke http://munyatulmusolli.blogspot.com/

No comments: