Friday, March 19, 2010

Menyokong Kebenaran Kerana Apa?

TULISAN SAHABAT:

BismiLLAH, AlhamduliLLAH..

Mungkin ini satu mekanisme yang baik.
(Tujuan saya tulis bukan hendak bersetuju 100% dengan semua tindakan kerajaan, bersabit isu korupsi @ penyalahgunaan kuasa dsb).

Sekadar berkongsi…


“Selama ini rakyat Malaysia rata-rata mendapat banyak penyakit yg disebabkan oleh pemakanan tidak sihat. Sebagai contoh, beras (nasi @ pulut), gula, minyak adalah punca penyebab utama penyakit diabetis, jantung, kegemukan dan barah akibat daripada pengambilannya melebihi kadar yang sepatutnya.”

“Bukankah kenaikan harga barang makanan adalah mekanisme yang baik untuk kita mengawal corak pemakanan kita? Paling tidaknya, kita berpuasa. Kurang-kurang 4@5 hari sebulan. Disamping menjimatkan, berpuasa juga menambahkan pahala. Lain dari itu, dengan bacaan Quran juga kita boleh menjadi kenyang dan dicukupkan rezeki untuk kita (bukan apa, jika kita menyibukkan diri dengan urusan akhirat, nescaya kita tidak ada masa untuk memikirkan tentang dunia).”


PANDANGAN SAYA:

Jika dilihat dari sudut kesihatan, mungkin ada benarnya. Masalahnya, kesan kenaikan ini bukan melibatkan makanan dan kesihatan sahaja. Belanja sekolah, harga rumah, belanja pengurusan aktiviti jemaah-jemaah dakwah, pengurusan rumah anak-anak yatim persendirian, belanja perubatan orang-orang miskin dan banyak lagi. Ringkasnya, kita tidak boleh berseronok dengan satu dua manfaat berbanding sepuluh dua puluh mudarat yang datang sekaligus. Lainlah halnya jika yang datang itu lebih banyak manfaat berbanding mudarat.


Datangnya Tsunami membuatkan rakyat Acheh lebih dekat dengan Tuhan. Ini tidak bermakna kita menyokong kedatangan tsunami sekali lagi. Penjajahan Zionis menjadikan rakyat Palestin yang dulunya leka kini rata-rata berjiwa syuhada’. Ini tidak bermakna kita kena menyokong penjajahan Zionis. Begitulah pandangan saya.



TULISAN SAHABAT:
“Saya tidak mahu menyalahkan sesiapa dalam hal ini. Cuma saya beri solusinya. Jika saya sokong kerajaan sekali pun, saya bukan makan duit gaji kerja dengan kerajaan. Jika saya sokong kerajaan sekali pun, kerajaan tidak memberi biasiswa untuk saya belajar ketika di universiti. Jika saya menyokong kerajaan sekali pun, saya tidak akan mendapat tawaran jawatan yang tinggi. Jika saya menentang sekali pun, apa yang saya dapat? Melainkan dengan tangan saya sendiri, saya merombak dan mengubah segala kepincangan yang ada dalam kerajaan. Namun, mudahkah kerja itu??”


PANDANGAN SAYA:

Sebenarnya kita menyokong ataupun menolak sesuatu pihak sama sekali tidak didasarkan kepada:

  1. Apakah kita PERNAH mendapat sebarang imbuhan daripada mereka?
  2. Apakah kita AKAN mendapat imbuhan daripada mereka?

Kita menyokong ataupun menolak sesuatu pihak atas dasar kebenaran dan tanggungjawab yang Tuhan beri kepada kita. Banyak pihak yang tertindas, maka kita bertindak untuk keselesaan mereka, bukan KESELESAAN SENDIRI sahaja. Begitulah pandangan saya yang dhaif ini.


Tentang apa yang akan kita dapat, kembali kepada saranan dakwah Ikhwanul Muslimin yang turut digunakan oleh Dakwah Tajdid Segar iaitu ‘Perjuangan Nafas Panjang’. Kita usaha sekarang biarpun hasilnya akan diperolehi 100 tahun lagi, ketika itu kita pun sudah tidak ada. Allah lebih melihat usaha berbanding hasil. Samalah seperti menanam pokok durian daripada bijinya. Tanam sekarang, yang makan ialah cucu kita. Kita sudah masuk kubur. Yang pentingnya- tanam.


Jika kita tanam, boleh jadi akan ada hasilnya. Jika tak tanam langsung? Sudah pasti tidak ada hasil. Begitu jugalah dalam hal minyak ini. Kita tolak apa yang tidak sesuai, boleh jadi ada hasilnya. Mungkin harga minyak akan diturunkan. Tapi jika semua orang tidak menolak/menentang? Sudah pasti tidak ada hasil (yakni tak akan diturunkan).


Sebab itu apa-apa usaha pun, kita kena bergerak secara berkumpulan (berjemaah). Usaha bersendirian tidak akan sampai ke mana.

Wallahualam.



TULISAN SAHABAT:
“Hendak kita minta orang berlaku adil kepada kita, cukup adilkah kita kepada tuhan? Jika kita adil kepada tuhan, saya yakin tuhan juga akan adilkan manusia terhadap kita, insyaAllah. Jom kita renungkan bersama.. :D “


PANDANGAN SAYA:

Tengah dok renung ni Zxxxx. : ) Kadang-kadang musibah yang didatangkan Allah tidak mengira sama ada kita adil kepada Tuhan ataupun tidak. Contohnya para Nabi, para aulia dan solehin. Mereka adalah antara manusia yang paling adil kepada Tuhan, tapi tetap terkena musibah, tetap diperlakukan tidak adil oleh orang lain. Banyak juga ulama yang adil kepada Tuhan di negara kita ini, tetapi musibah kenaikan harga bahan bakar tetap kena pada mereka juga.


Namun begitu, memang betullah kita semua kena muhasabah balik ilmu, iman dan amal kita termasuklah yang Zxxxx cakapkan iaitu keadilan kita kepada Tuhan.



TULISAN SAHABAT:
Mari kita fikirkan secara matang.

Saya juga ada pandangan tersendiri, mungkin kerana Pulau Batu Putih sudah tergadai kepada Singapura, maka pemimpin kita benar-benar mahu menghalang rakyat Singapura dari membeli minyak dengan harga yang murah di negara kita.
Kita juga kena terima, sekarang era gawat, harga beras dunia melambung tinggi, harga minyak dunia melambung tinggi, maka kita kena bijak menanganinya..
Jom kita kaji dan selidik solusinya melalui sunnah nabi jua kitab panduan agung yakni al-Quran. (saya hanya beri saranan biarpun yang sebenarnya saya sendiri masih jauh dari faham secara keseluruhannya - tapi saya yakin kedua-duanya ada memberi jawapan).

wallahu'alam...


PANDANGAN SAYA:

Ringkasnya, manusia yang masih hidup bersama-sama kita hari ini, yang lebih memahami Al-Quran dan sunnah ialah para ulama. Jadi, kita yang dhaif ini ikut sajalah para ulama itu. Mustahil para ulama bersepakat atas sesuatu kejahatan/ kesalahan.


Wallahualam.



Abu Zulfiqar Amsyari

2 comments:

Anonymous said...

Saya kurang faham apa yang sebenarnya saudara ingin sampaikan?? Perihal kerajaan ke?

ABU ZULFIQAR AMSYARI said...

Pernah kerajaan menaikkan harga minyak dan mendapat tentangan daripada golongan ulama dan jemaah-jemaah Islam kerana ada yang tidak kena dengan kenaikan itu.

Sebenarnya kita faham dan menyokong kenaikan minyak jika kena dengan tempatnya.

Kebetulan sahabat kita dalam artikel ini menyokong usaha itu, jadi kami bertukar-tukar fikiran tentangnya.


Abu Zulfiqar Amsyari